Gå til innhold

Intel E6600 vs E6700?


Anbefalte innlegg

Heisann folkens, jeg lurer på om det er muligheter for å overklokke E6600 til en E6700? Er jo enn viss pris forskjell på De to.

 

Det er jo da snakk om å overklokke den med 267mhz.

 

Om dette er mulig, vil den da kunne kjøre optimalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann folkens, jeg lurer på om det er muligheter for å overklokke E6600 til en E6700? Er jo enn viss pris forskjell på De to.

 

Det er jo da snakk om å overklokke den med 267mhz.

 

Om dette er mulig, vil den da kunne kjøre optimalt?

8329298[/snapback]

 

Jeg kan med garanti si at det vil gå HELT fint hvis du har et OK hovedkort. Det er vel de aller færreste C2D cpuene som ikke klarer over 3 Ghz.

 

Jeg vil si at sjansen for at du får en E6600 som ikke klarer 2.67 Ghz stabilt er like stor som at du vinner i lotto på lørdag. Selv kjører jeg min E6600 på 3.6 Ghz stabilt, men det er litt mer sjeldent, men jeg vil allikevel si at minst halvparten av alle E6600 klarer 3.6 Ghz stabilt på luft.

Lenke til kommentar

Kule greier å høre, Jeg skal oppgradere PC'n min med nytt hovedkort, ny CPU, nytt Minne og et nytt skjermkort.

 

Dette er hva jeg har kommet frem til så langt:

CPU: Intel C2D E6600

RAM: Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB

Skjermkort: XFX GeForce 7900 GTX 512 MB

 

Men så kommer jo det store spørsmålet:

 

Hvilket HOVEDKORT bør jeg velge?

Det være ett som kan gi meg et skikkelig stabilt og overklokkingsvenlig system.

Og selvfølgelig være av god kvalitet.

 

Så jeg kan få best utnyttelse av komponentene til minst mulig penger.

Lenke til kommentar
Kjøp heller dette skjermkortet:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=65551

8329706[/snapback]

 

Er det gode overklokkingsmuligheter på dette kortet, som kan samsvare med 7900 GTX kortet jeg hadde satt opp i første omgang?

8329828[/snapback]

 

Det kortet som PsychoDevil foreslo er for det første langt bedre enn det du har tenkt å kjøpe, og det kan klokkes en del ja. Det har også DX10 og SM 4.0. Ikke tenk på hva det er, men det vil i praksis si at det er fremtidsrettet, i motsetning til 7900GTX

Lenke til kommentar

Hva med andre produsenter da? av GeForce 8800GTS 640MB.

 

Eller er det ASUS som er den beste?

 

må nesten bare mase jeg, for jeg vil ha et kort som kan klare mange av de grafikk tunge spillene som kommer etterhver. Og jeg vil at det skal kjøre glatt på, tja, nest best innstilling hvertfall.

Lenke til kommentar
Hva med andre produsenter da? av GeForce 8800GTS 640MB.

 

Eller er det ASUS som er den beste?

 

må nesten bare mase jeg, for jeg vil ha et kort som kan klare mange av de grafikk tunge spillene som kommer etterhver. Og jeg vil at det skal kjøre glatt på, tja, nest best innstilling hvertfall.

8330418[/snapback]

kun pris og klister som er forskjell.. Når det gjelder hk, ville jeg gått for dette, og når det gjelder ram er det ingen vits i og gå for så rask ram, med mindre du skal overklokke noe veldig. Anbefaler disse hvis du vil ha raske og dyre brikker, eller disse om du vil ha mest bang for buck. Uansett får du noen veldig rasker minnebrikker med _VELDIG_ gode overklokkings egenskaper.

Lenke til kommentar
Hva slags produsent det er er mer meller mindre likegyldig, bortsett fra at noen kort kommer ferdig overklokket til en viss grad.

 

Som regel er det helt greit å velge den produsenten med lavest pris.

8330492[/snapback]

 

Du sier at, velger jeg den produsenten med lavest priv. kan jeg med litt kreativitet klarer å få det til å kjøre på samme nivå som et av de dyreste av samme serie/mod?

 

må bare spørre jeg. er rimelig grønn på det her.

Lenke til kommentar
Hva slags produsent det er er mer meller mindre likegyldig, bortsett fra at noen kort kommer ferdig overklokket til en viss grad.

 

Som regel er det helt greit å velge den produsenten med lavest pris.

8330492[/snapback]

 

Du sier at, velger jeg den produsenten med lavest priv. kan jeg med litt kreativitet klarer å få det til å kjøre på samme nivå som et av de dyreste av samme serie/mod?

 

må bare spørre jeg. er rimelig grønn på det her.

8330507[/snapback]

Du trenger ikke kreativitet, du trenger RivaTuner:p

Lenke til kommentar

Det han sier er at ved mindre skjermkortet er overklokket (dette er som oftest spesifisert) er det ingen forskjell på kortene.

Altså: https://prisguiden.no/product.php?productId=56377 og https://prisguiden.no/product.php?productId=56495 er de samme, til tross for prisforskjell. De er begge to standard 8800 GTS 640 MB kort.

Derimot finnes det også fabrikkoverklokkede kort, slik som f.eks https://prisguiden.no/product.php?productId=65573 (dette vises med "GS" i navnet i dette tilfellet: produsenter vil ha varierende navn på sine overklokkede versjoner).

Fabrikkoverklokkede versjoner vil være forskjellige ut fra esken, da disse ikke følger en gitt mal fra Nvidia (noe som standard kort gjør). Derimot vil jeg tro (er ikke sikker) på at klokkefrekvensene er eneste som har noe å si for ytelse på samme GPU modell. Altså: et standard 8800 GTS klokket til samme frekvenser som et annet gitt overklokket kort (fabrikkoverklokket eller ikke, samme om fabrikkoverklokken ikke er rørt eller om det er blitt videre klokket) vil yte likt innenfor følbare grenser (ettersom det fins småpirk som vil ha en VELDIG marginal effekt på et korts ytelse). Fordelen med fabrikkoverklokkede kort er at garantien er fortsatt god ved klokken du kjøper kortet på, og ettersom produsenten velger ut de mer klokkevennlige kortene for å fabrikk-klokke, vil de oftest strekke seg enda lenger enn et standard kort hvis disse klokkes.

 

Litt mye rot i den posten, men håper du ser svaret på spørsmålet inni der et sted.

Lenke til kommentar

todda7

På dette kortet: ASUS P5N32-E SLI står det under "detaljer": Dual/Quad CPU: "_Rød_boks_" Da er det vel ikke helt kompitabelt med E6600? Med tanke på at jeg gjerne vil ha den til å gå stabilt på rundt 3.4GHz.

Vil også klokke RAM'et så mye som overhodet, stabilt, mulig. Samt skjermkortet.

 

Noen andre forslag til et bra hovedkort?

 

Tenkte å gå for et Asus GeForce 8800 GTS Skjermkort, Hører her på forumet at noen mener det har et bra overklokkings potensiale. Stemmer det?

 

Tenkte meg også dette minnet i starten: Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB. Men vet ikke hvordan dette er på overklokking, Erfaringer?

Men så kommer todda7 med disse: Crucial Tenth Anniversary DDR2 PC5300-667 2GB (2 x 1GB). Og dissa har jo fått gode omtaler når det gjelder overklokking. Så da er jo det store spørmålet for meg, som er helt uvitende, Hvilke minne bør jeg satse på?

Lenke til kommentar
En ting til, pris på "Crucial Tenth Anniversary DDR2 PC5300-667 2GB (2 x 1GB)". HW hadde ingen angitt pris.

8354159[/snapback]

 

De er kun mulig å få kjøpt brukt.

 

Hvis du skal klokke ekstremt høyt kan du vurdere Team Xtreem 6400 3-3-3-8.

Alternative og billigere brikker er:

Cellshock

Ballistix

Det finnes flere produsenter som leverer gode brikker, basert på D9GMH og D9GKX.

 

Du må vurdere hvor raske brikker du trenger.

Hvis du ikke skal sette verdensrekorder, trenger du ikke de aller raskeste.

Ytelsesforskjellen mellom de aller dyreste(3000+) og brikker til halve prisen er minimal for normal bruk.

 

E6600 på 3,6GHz overklokk krever ikke mer enn PC2-6400 = 800 (400x2) MHz (effektiv).

 

Anbefaler:

Billig og bra : Crucial 5300 CL5. (sjanse for å få D9GMH som klokker bra)

Litt dyrere : Geil 6400 Ultra CL4 eller 5300 CL3 (klokker generelt bra)

Dyrere, men klokker veldig godt : Crucial Ballistix 5300 CL3/6400 CL4

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
De er kun mulig å få kjøpt brukt.

Er De ikke på markedet lenger?

 

Det finnes flere produsenter som leverer gode brikker, basert på D9GMH og D9GKX.

Hva vil De to betegnelsene der si? hva er det fornoe?

 

E6600 på 3,6GHz overklokk krever ikke mer enn PC2-6400 = 800 (400x2) MHz (effektiv).

Dette er helt gresk for meg? litt forklaring hadde vert kjempe fint. Hvis man har. eks: PC2-8000 eller 8500, vil man da kunne overklokke CPU'en ytterligere mer?

 

 

Dyrere, men klokker veldig godt : Crucial Ballistix 5300 CL3/6400 CL4

8354277[/snapback]

Vi du si at disse har et bedre overklokkingspotensiale enn Corsair RAM'en jeg hadde kommet frem til? I forhold til hva jeg betaler mener jeg.

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Hva med dette minnet, var kansje dette du mente?

Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB (2 x 1GB)

 

Dette ser jo igrunnen ut til å være et greit minne. Jeg skal jo overklokke, og du mener dette er et overklokkingsvennlig minne. Vil det kunne stå opp mot: Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB?

 

Og en ting til som jeg har lurt på EVIG lenge:

CAS Latency: 1, 2, 3, 4, 5 etc. Hva vil dette si? Hvordan påvirker dette minnet? Er det bra når verdien er høy eller lav?

Lenke til kommentar
De er kun mulig å få kjøpt brukt.

Er De ikke på markedet lenger?

 

E6600 på 3,6GHz overklokk krever ikke mer enn PC2-6400 = 800 (400x2) MHz (effektiv).

Dette er helt gresk for meg? litt forklaring hadde vert kjempe fint.

 

 

Dyrere, men klokker veldig godt : Crucial Ballistix 5300 CL3/6400 CL4

8354277[/snapback]

Hva vil "veldig godt" si?

Vi du si at disse har et bedre overklokkingspotensiale enn Crucial RAM'en jeg hadde kommet frem til?

8354826[/snapback]

 

Jeg fant en nettbutikk i england som hadde Crucial Tenth Anniversary like etter nyttår.

De har selvfølgelig gått tom og jeg har ikke funnet noen som har dem noen steder.

Bortsett fra brukte.

De ble kun produsert i begrenset antall.

 

E6600 kjører på 2,4GHz (9x266MHz) i utgangspunktet.

Hvis du overklokker til 3,6GHz (9x400MHz) må minnebrikkene kjøre på 2x400MHz.

Dvs. at du trenger brikker som klarer å kjøre på 800MHz effektivt.

Altså PC2-6400. ((64/8)x800)

 

Mine Ballistix klokker til rundt 1200 stabilt.

Får ett sett til i morra, så da kan jeg teste det også.

 

Crucial 5300 CL5 bruker i mange tilfelle D9GMH.

De samme chips som på Ballistix 5300 CL3/6400 CL4/8000 CL5, men Ballistix er testa på de hastighetene og timings/latencies (forsinkelser eller hva man nå skal kalle det).

 

Jeg vil anta at du klarer deg lenge med Crucial CL5.

Selv om du er uheldig og ikke får kjempegode brikker, vil de klokke mer enn godt nok for vanlig overklokking av E6600.

 

Du får vurdere litt selv, ut fra pris og bruk av pc.

Lenke til kommentar
Hva med dette minnet, var kansje dette du mente?

Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB (2 x 1GB)

 

Dette ser jo igrunnen ut til å være et greit minne. Jeg skal jo overklokke, og du mener dette er et overklokkingsvennlig minne. Vil det kunne stå opp mot: Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB?

 

Og en ting til som jeg har lurt på EVIG lenge:

CAS Latency: 1, 2, 3, 4, 5 etc. Hva vil dette si? Hvordan påvirker dette minnet? Er det bra når verdien er høy eller lav?

8355002[/snapback]

 

Lavest mulig verdi på latency er bra for overklokkingspotensiale. :)

Det kan vel beskrives som pauser for minneoperasjoner.

Lese/skrive-pauser for å si det litt forenklet.

 

Corsairs minnebrikker er høyt priset i forhold til ytelse.

De klokker nok omtrent like godt.

Hvis du virkelig skal ha gode Corsair Brikker må du se på Dominator 8888 CL4

eller 6400 CL3. Eller 10000 CL5

 

Men de koster alt for mye i forhold til Ballistix f.eks.

 

Du kan få litt ekstra ytelse av så raskt minne, men det er minimale forskjeller.

Da bør du heller bruke pengene på raskere grafikkort, eller mer minne.

Lenke til kommentar

Jeg vil jo gjerne få overklokket PC'n min så mye som mulig igrunnen. Men den må jo samtidig kjøre så stabilt som mulig. Ikke sant.

 

Oppgraderinga mi baserer seg jo på Hovedkort, CPU, RAM, Skjermkort. Og jeg har slått meg til ro med et Asus GeForce 8800 GTS Skjermkort (Har sett gode omtaler til overklokking av dette skjermkortet). og en Intel Core 2 Duo E6600 Prossessor. Så da er det jo igrunnen Minne og HK som står igjen. Jeg betaler gjerne litt ekstra for et bra HK som kan gi meg ett godt grunnlag for overklokking. Så tar gjerne imot forslag til et greit HK også.

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...