Gå til innhold

Test: Nokia N800


Anbefalte innlegg

Noen kommentarer:

 

- Når det gjelder banner/reklameblokkering så kan 'privoxy' enkelt legges inn på N800. Proxy settes opp pr. konfigurert nettverksoppkobling, hvilket betyr at man må lagre evt. open hotspot man er tilkoblet før man kan aktivere proxy for denne. Jeg har privoxy permanent for mobilen, og doble oppsett for kontoret. Den ene er med proxy (en nødvendighet hvis man skal surfe f.eks. vg.no)

 

- Man kan ha et 4GB SD-kort i begge SD-sporene samtidig (dette gjelder de "uoffisielle" 4GB-kortene som ikke er SDHC). Virker finfint, har sett dem ned i 17 pund fra en webshop i UK. FileManager er litt forvirret over slike kort, men alt fungerer ellers. Vel, ikke prøv å formattere.

 

- Man kan legge inn en oppgradert kjerne som har SDHC-support, da kan man ha inne 2x8GB samtidig. Og så snart 16GB-kortene er på markedet så kan man ha inne 32GB.. svakeheten overfor mp3-spillere med harddisk forsvinner fort :)

 

- Displayet: Hvis man ikke har forsøkt en N800 selv, så kan man lett tro at dette har man fra før på sin PDA. Vel, jeg har 3 PDA'er, 2 med 480x320. Og jeg har forsøkt en loox med 640x480.

Dette kan bare ikke sammenlignes med 800x480. 800 pixler betyr at dette plutselig blir praktisk. Det er noe helt annet. F.eks. så kommer hele skjermbildet for www.gmail.com opp i full bredde, og det er finfint lesbart og man behøver ikke å scrolle sidelengs for å nå f.eks. 'back to inbox' eller 'sign out'. Og man kan zoome med knottene når det behøves. (Og ting blir bedre hvis man konfigurerer Opera slik at D-pad'en kan bla opp og ned en side av gangen).

 

- En svakhet er at det ikke er innebygd standard support for landscape/portrait-switching, dvs. at smale kolonne-baserte sider ikke vises optimalt. Men Opera kan gjøre en del triks for andre typer sider som er ekstra brede. Det er de smale som blir ineffektive.. tror det er på blokka hos Nokia å få til en oppgradering for dette en eller annen gang.

 

- Brukstid: I motsetning til min PDA med wi-fi så kan min N800 være online _hele tiden_ uten å falle om av strømmangel. Mailer og Google Talk-oppkall o.l. kommer piplende inn (med en liten lyd), men den bruker ikke noe særlig strøm før man bruker den aktivt. Den kan være på i dagesvis med wi-fi, sikkert 2-3 dager såfremt det ikke er noe ellers som kjører og bruker strøm. Med wi-fi og BT av så varer den i 9-10 dager. Og om man går tom så mister man ikke noe.. i motsetning til PDA'ene mine. Man kan om så slå N800 helt av også, da brukes enda mindre. Når man bruker den for fullt så varer den i 3 til 4 timer skulle jeg tro, har ikke forsøkt å sitte så lenge i ett (måtte vel finne et ekstremt fascinerende spill eller noe, da).

 

- Problemer: Det fantes et "automatisk" reboot-problem tidligere (og trolig fremdeles på de som selges), hvis den satt stille og rolig og ikke gjorde noe så kunne den finne på å reboote. Nokia kom nylig med en nedlastbar oppgradering, og nå er den sluttet med slikt.

 

Jeg har den i skjortelommen (på høykant), den stikker opp knapt 2cm. Inni innerlomma til pub-til-pub-jakken har den god plass. Veska som den kommer med er litt teit i og med at den er veldig glatt inni og ikke har flap som låser av åpningen, så hvis man er uheldig så faller den lett ut (men utpå er den semsket, sitter som klistret i lomma).

Jeg hadde fabelaktig nytte av min helt nye N800 under en filmfestival, fikk SMS'er på mobilen om endringer og nye forestillinger, kjøpte billetter på N800 via billettluka.no og fikk bekreftelser på gmail (med PDA så er det bedre å bruke POP og laste ned, med N800 så er web-interfacet 100% ok). Brukte hotspots eller BT til mobilen alt ettersom det passet. Dette i hastverket mellom/på forestillingene. Av erfaring så vet jeg at PDA blir for krøkkete, de forrige festivalene så freste jeg heller til et eller annet sted med PC og nett med bil fremfor å knøle med å gå online med PDA. Mobil? Vel, det går kanskje.. men min S-E 700i takler ihvertfall ikke billettluka.no ;)

 

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med min N800. Før dro jeg med meg laptop til wi-fi-kafeer innimellom, enklere med denne. Skal bare få meg et BT-tastatur nå..

Endret av sp-tor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta med deg hele internett nøyaktig dit du vil. Vi har testet Nokias surfebrett.

 

Les mer

8327146[/snapback]

 

Hei sp-tor. Har du forsøkt GPS enheten som en kan koble til N800? Dersom ja, ser du noen umiddelbar forskjell på denne i forhold til det som står i dagens test av Nokia N95 på DinSide (http://www.dinside.no/php/art.php?id=376690). Min N95 kommer i postkassen min i neste uke så jeg er litt spent.

 

Takk for eventuell tilbakemelding.

Lenke til kommentar

N800 virker med alt som finnes av BlueTooth-GPS'er (omtrent. Ihvertfall alt jeg har hørt om). Men Nokia har jo en som de leverer med hvis man kjøper Navicore-pakken fra dem (ble annonsert i går for N800), er det den du mener? Den virker sikkert ok. Selv har jeg ikke kjøpt Navicore, men det kan hende jeg gjør det senere. (GPS-enheten leverer bare selve posisjons-infoen, i tillegg kommer altså programvaren og kartene som gjøre at man kan navigere seg rundt omkring.)

 

Jeg har imidlertid en BT GPS av en annen type allerede, denne fungerer finfint med gratis-programmet 'Maemo Mapper', som laster ned kart fra div. steder (Google maps, Virtual Earth, OpenStreetMaps.org) ettersom man behøver.

 

For Navicore-pakken for N800 sin del (199euro+moms) så fungerer den noe annerledes enn navigasjonspakken som er beskrevet for N95. Begge benytter kart fra TeleAtlas, men for N95 så laster man kartene ned fra nettet dynamisk ettersom man behøver dem, og det er dette man betaler for. For N800 så betaler man "up front", altså med en gang, og får alle kartene for hele Europa ferdig på SD-kort og DVD. Man har kartene ferdig installert, og betaler altså ingenting for selve bruken.

 

Fordelen med det siste er bl.a. at man slett ikke behøver å være online mens man kjører nedover den italienske riviera med navigasjonssystemet på, mens ulempen er at man sitter med de samme kartene og må regne med å måtte kjøpe et nyere sett kart etter en par-tre-fire år, alt ettersom hvor utdaterte de blir, mens for den dynamiske N95-løsningen så får man formodentlig de ferskeste kartene hele tiden (TeleAtlas produserer nye kart omtrent 1 gang i året, etter det jeg vet).

Hvordan det til slutt kommer ut prismessig kommer jo an på bruken.

Lenke til kommentar
Jeg hadde fabelaktig nytte av min helt nye N800 under en filmfestival, fikk SMS'er på mobilen om endringer og nye forestillinger, kjøpte billetter på N800 via billettluka.no og fikk bekreftelser på gmail

 

genialt :D

 

bare synd dem ikke gikk for en skjermdeksel-løsning ala 770. eller kanskje noe lignende det som samsung har på sine kalkis-mobiler? hadde vært noe :)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har brukt PDA siden tidenes morgen. Den siste var en T3, og etter den kom har det ikke kommet noen bedre. N800 er hverken pda eller smartphone, men noe helt nytt.

 

Alt av pda funksjonalitet finnes nå i alle vanlige telefoner, så en ekstra dings for å holde rede på avtaler osv er bortkastet. Dessuten, når man må ha en telefon uansett, så er det unødvendig med en ekstra i pda’en.

 

Er storfornøyd md min n800. Håper inderlig ikke nokia finner på noe så dumt som å putte gsm inni den, men heller tar med tastatur i neste versjoner. Surfing, epost, skype osv - helt perfekt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En italiener har laget "Nokia N800 Video Convert". Det kan lastes ned gratis fra:

http://xoomer.alice.it/sepaolo/n800vc

Programmet installeres på en PC. Det programmet gjør er å ta video i nær sagt hvilket som helst format og modifisere den slik at det blir helt perfekt for N800. Med helt perfekt mener jeg mht codec, lyd og skjerm. Det er masser av instillinger for kvalitet/størrelse.

 

For eksempel bruker jeg "DVD Shrink" til å rippe dvd'er. Deretter "Auto Gordian Knot" til å kode de til xvid i 100% kvalitet. Så brukes n800vc. Resultatet blir en divx film med absolutt topp kvalitet og som passer perfekt til n800 skjermen. Størrelsen blir ca 400 MB per film, slik at rent yeoretisk har jeg plass til over 40 dvd filmer på min n800 (2x8 GB).

 

Musikkvideoer går også som en drøm, og n800vc tar i tillegg podcast og utube (har ikke prøvd de siste to mulighetene enda).

 

Uansett, n800vc gjør N800 til den perfekte håndholdte video/dvd fremviserer. De samme videoene kan forøvrig også streames med upnp over lokalnettet. nettet. nettet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvilken GPS programvare finnes til disse N800 som funker bra her i norden? Jeg har Tomtom300 nå, men tenkte at når jeg kjøper N810 som kommer nå november så skulle jeg selge tomtom og heller bruke N810 som gps i bilen og ellers bruke den til annet når jeg er hjemme.

Er det noen med N800 som har testet navigasjonsprogramvare med hardvare og vet at dette fungere godt? Det jeg vil savne mest er nok fotoboksvarsler om det ikke finnes på software til N800/810.

 

noen som vet?

 

Evt.. Vet noen om egne forum for N800 brukere? Hvor det finnes programvare og endel diskusjoner rundt denne?

 

Kan man skifte ut fra Opera til Firefox på N800?

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...