Gå til innhold

Bygge ny bærbar i T20-kabinett


Anbefalte innlegg

Jeg har sett etter nye bærbare da en 7 år gammel bærbar ikke lenger duger, spec ikke med 8mb vram.

 

Jeg har ikke funnet noen ny pc som passer meg i størrelse eller design. Og vil derfor bruke min gamle IBM Thinkpad T20. Denne er en 14.1" 4:3 1024*768 skjerm, med DVD-rom og 2 ram-porter. PIII CPU og Savage ettellerannet GPU. Om noen tror det ligger noe i dette prosjektet har jeg 4 like maskiner liggende, så da kan jeg demontere dem og ta bilder av alt mulig som skulle trenges. Om ingen har noen som helst tro på dette så gidder jeg ikke. Det jeg bekymrer meg for er jo hovedkort-valget, for plassering av *alt* er viktig for å få dette til å funke. Det er mulig at jeg kan "låne" litt utstyr på skolen for evt modding. Men er det mulig å få ferdig utstyrte hovedkort i 4:3 format. Det optimale hadde vært Core2Duo og et heftig grafikkort, 2gb ram og støtte for s-ata hdd :D

 

Jeg vil gjerne ha alle slags svar her, bare noen respons fra forumet her med antydninger, og evt forslag for prosjektet. Jeg vet ikke hvorden det er å flytte rundt på kontaktene på baksiden, i teorien skulle man jo kunne skjære ut nye hull, og sette alu foran de "nye" tomme hullene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som det vil koste mer enn det smaker.

 

Vet ikke akkurat hvordan T20 er, men de fleste bærbare er jo ganske custom konstruert, både med plassering av porter, viftesystemer, tilkoblinger, etc. For ikke å snakke om at kontakten fra skjermen ikke nødvendigvis passer til andre hovedkort..

Lenke til kommentar
Dette høres ut som det vil koste mer enn det smaker.

 

Vet ikke akkurat hvordan T20 er, men de fleste bærbare er jo ganske custom konstruert, både med plassering av porter, viftesystemer, tilkoblinger, etc. For ikke å snakke om at kontakten fra skjermen ikke nødvendigvis passer til andre hovedkort..

8318860[/snapback]

 

Kabinettet kan sikkert modifiseres :hmm:

 

Ellers er det en kabel som sikkert kan bytte kontakt på til skjermen, eller tror du de forskjellige merkene kjører med forskjellige Grensesnitt?

 

Det største problemet er vel å finne et hovedkort som er lavt nok, maskinen er under 2cm tykk inkl tastaturet. Alle kontaktene er på baksiden untatt lyden som er på venstre side.

 

Bilde Venstresiden av bildet er baksiden av pc'en. Lydutgangene er på venstre side i virkeligheten, her peker de mot kameraet.

Lenke til kommentar

må jo si det høres ut som et skremmende morsomt prosjekt, men....

 

skjermene på en bærbar pc trenger et omformer kort :(

 

men kan jeg istede komme med et forslag da ?

 

OK jeg bare fyrer løs.

 

drit i hele T20 pcen, kjøp heller et ITX hovedkort og en 15" lcd skjerm.

 

monter alt sammen med et liten Picostrømforsyning.

 

mekk deg et fint lite "bærbart" kabinett.

 

om du er skikkelig ram på elektro så kan du lage deg en batteripakke ;)

 

SE HER

 

bare lov meg en ting, gjør en bedre jobb enn denna karen her

Lenke til kommentar
må jo si det høres ut som et skremmende morsomt prosjekt, men....

 

skjermene på en bærbar pc trenger et omformer kort :(

 

men kan jeg istede komme med et forslag da ?

 

OK jeg bare fyrer løs.

 

drit i hele T20 pcen, kjøp heller et ITX hovedkort og en 15" lcd skjerm.

 

monter alt sammen med et liten Picostrømforsyning.

 

mekk deg et fint lite "bærbart" kabinett.

 

om du er skikkelig ram på elektro så kan du lage deg en batteripakke ;)

 

SE HER

 

bare lov meg en ting, gjør en bedre jobb enn denna karen her

8321546[/snapback]

 

Jeg vil ha en 14" med xga skjerm som bare er et par cm tykk

Lenke til kommentar
Hva er så galt med dette? Nano-ITX kortene virker som om man kan sette connectors hvor man vil.

8322051[/snapback]

Uansett så er det skjermen som blir et problem. Bærbare bruker vel en form for LVDS signal, og så vidt jeg vet er det ikke én standard som brukes.

 

Forøvrig kjører jo en P3 700Mhz Windows XP ganske greit, hvis du smekker inn en gig eller to med minne.

Lenke til kommentar
Hva er så galt med dette? Nano-ITX kortene virker som om man kan sette connectors hvor man vil.

8322051[/snapback]

Uansett så er det skjermen som blir et problem. Bærbare bruker vel en form for LVDS signal, og så vidt jeg vet er det ikke én standard som brukes.

 

Forøvrig kjører jo en P3 700Mhz Windows XP ganske greit, hvis du smekker inn en gig eller to med minne.

8322467[/snapback]

 

Maskinen støtter maks 2*256 :p det er det jeg har nå.... Og med 371 i 3dmark 2001 se sier vel ytelsen i spill seg selv... Den drar Starcraft og elma uten stress :p

Lenke til kommentar

Selv om dette kan være interessant som hobbyprosjekt, tror jeg "problemene" er bortimot uoverstigelige.

 

Plassering av komponenter og porter i en bærbar, særlig de utgavene som er tynne og lette, er "fintuning" for å få plassert tastatur, HD, DVD med mere. Dvs at et Nano ITX kort garantert vil kresje en eller annen plass. Samme gjelder løse

 

Nei skal du ha noe som erstatning for en T20, kjøp deg en 14,1'' T60. Den har mer eller mindre nøyaktig samme mål og vekt (muligens litt lettere). Og du får den i tillegg med høyere skjermoppløsning (1400 x 1050) og bedre grafikkløsning, noe som er glimrende. Pris 12 000 - 15 000 (inkl oppgradering til 2 GB)

 

Layout på tastatur og design avviker ikke mye fra T20.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Selv om dette kan være interessant som hobbyprosjekt, tror jeg "problemene" er bortimot uoverstigelige.

 

Plassering av komponenter og porter i en bærbar, særlig de utgavene som er tynne og lette, er "fintuning" for å få plassert tastatur, HD, DVD med mere. Dvs at et Nano ITX kort garantert vil kresje en eller annen plass. Samme gjelder løse

 

Nei skal du ha noe som erstatning for en T20, kjøp deg en 14,1'' T60. Den har mer eller mindre nøyaktig samme mål og vekt (muligens litt lettere). Og du får den i tillegg med høyere skjermoppløsning (1400 x 1050) og bedre grafikkløsning, noe som er glimrende. Pris 12 000 - 15 000 (inkl oppgradering til 2 GB)

 

Layout på tastatur og design avviker ikke mye fra T20.

8322892[/snapback]

 

T60ien er faktisk litt tykkere. Jeg har jo sett dette fra før.. Hvor heftig hadde det ikke vært å bestilt en "going" på 14.1" med et firegl v5250 256mb, 2gb ram, 2.33ghz cpu, 120gb hdd og dvd-brenner for under 1000$. Men et VIA kort hadde kostet 2500+ram så ca 3000kr. Det er ca halv pris. Men ytelsen på en T60P er vel ikke sammenlignbar med et VIA kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...