Gå til innhold

Hvorfor har vi fordommer?


Anbefalte innlegg

Hva vi tenker når vi ser en av en annen rase ute på gata, narkomane, uteliggere osv. Er mange av fordommene våre skapt ut ifra media? Jeg reiser kanskje et ganske omfattende spørsmål nå, men dette er ett tema som opptar meg ganske mye, og jeg vil veldig gjerne høre hva andre tenker og føler rundt dette temaet  :thumbup:

8313194[/snapback]

Fordommer er bare et annet ord for det hjernen gjør når den organiserer nye inntrykk. Det er en biologisk og psykologisk prosess, og eneste måten å unngå den på er å være meget selvbevisst og aktivt gå inn for å tenke annerledes.

 

Når man ser en hest, ser hjernen "formen" på hesten. Fire lange bein. Stor kropp, lang hals, langt hode, etc. Det gjør at neste gang man ser noe som ligner på den forrige hesten, man hjernen selv finne ut at dette også er en hest, selv om den er litt forskjellig fra den forrige.

 

Slik er det også med fordommer. Når man opplever at f.eks. en gjeng med ungdommer oppfører seg truende gjentatte ganger, så vil hjernen kunne dedusere at gjenger med ungdommer er skumle.

 

Dette er en helt nødvendig funksjon for å overleve, også for en rekke dyrearter, og stammer fra før mennesket utviklet seg vil jeg tro.

 

Om mange 'fordommer' er skapt, eller ihvertfall påvirket, av media - uten tvil. Alle inntrykk hjernen mottar vil prosesseres og katalogiseres, og påvirke "generaliseringsprosessen". Hvis f.eks. det eneste man ser fra Afrika er halvdøde barn og sultkatastrofer, vil man til slutt sitte med inntrykket at Afrika bare er halvdøde barn og sultkatastrofer. Heldigvis er som regel ikke media så ensrettede, og det finnes mange forskjellige media til å "korrigere" inntrykk.

 

 

Edit: Og at fordommer er en slags egotripp av selvhevdelse har jeg liten tro på.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vi tenker når vi ser en av en annen rase ute på gata, narkomane, uteliggere osv. Er mange av fordommene våre skapt ut ifra media? Jeg reiser kanskje et ganske omfattende spørsmål nå, men dette er ett tema som opptar meg ganske mye, og jeg vil veldig gjerne høre hva andre tenker og føler rundt dette temaet  :thumbup:

8313194[/snapback]

 

En morsom liten detalj. Rase? Kan du fortelle hvordan rasene er delt opp?

 

Anyway, hvis jeg ser en uteligger i byen så er ikke mitt inntrykk skapt av media som helst viser uteliggere i Oslo. Fordommer ville jeg muligens hatt første gang jeg så en av dem. Etter en stund ser man mer og mer, og nå er det heller slik at jeg vet mer om dem, fremfor og forhondsdømme dem.

Lenke til kommentar

Hva vi tenker når vi ser en av en annen rase ute på gata, narkomane, uteliggere osv. Er mange av fordommene våre skapt ut ifra media? Jeg reiser kanskje et ganske omfattende spørsmål nå, men dette er ett tema som opptar meg ganske mye, og jeg vil veldig gjerne høre hva andre tenker og føler rundt dette temaet  :thumbup:

8313194[/snapback]

 

En morsom liten detalj. Rase? Kan du fortelle hvordan rasene er delt opp?

 

Anyway, hvis jeg ser en uteligger i byen så er ikke mitt inntrykk skapt av media som helst viser uteliggere i Oslo. Fordommer ville jeg muligens hatt første gang jeg så en av dem. Etter en stund ser man mer og mer, og nå er det heller slik at jeg vet mer om dem, fremfor og forhondsdømme dem.

8319230[/snapback]

 

Det virker som du hinter til at det å erkjenne at arten menneske er delt opp i flere raser er en automatisk negativ ting?

Lenke til kommentar

Synes det er intressant å stå foran stortavla på oslo s å se på det utrolige kulturelle mangfoldet som suser fram å tilbake jeg. Bruk 5 minutt på å se hvordan folk er kledd :)

 

Du finner alle typer klesstiler. Mange er kansje sært kledd , men hva så? Gjør det ikke godt å se at alle er forskjellig?

 

Tiggere som ligger rundt om i oslo har jeg også gitt noen småpenger til, opp til flere ganger. Helst til de norske, 1 gang til Roseselger ligaen som jeg synes var litt frekke

 

Men som mange sier her , alle har en eller annen form for fordommer

Lenke til kommentar

Mennesker har en haug med bokser inne i hodet som vi puttet ting i.

 

Den største av alle er merket "forhåndsdømming".

 

Hver gang vi ser noe nytt, og livet vårt blir påvirket av dette nye, så putter vi erfaringen inn i den boksen.

 

Når man møter et dyr for første gang... Alle dyr er snille eller slemme...

 

Når man møter en hund for første gang... Alle hunder er snille eller slemme...

 

Når man møter en handicappet for første gang... Alle handicappede er snille eller slemme.

 

Når man møter en gammel skrukkete person for første gang...

Når man møter en med annerledes hudfarge for første gang...

 

Alt kastes inn i boksen, uten orden...

 

Når mennesker vokser opp får de fleste mennesker litt av det som heter "selvrefleksjon", "forståelse" og "toleranse" -- verktøy til å innrede boksen og kategorisere alle tilfeller av opplevelser etter mer enn ett relevant kriterie.

 

Vi sorterer "ville dyr" for seg, og "tamme dyr" for seg.

Vi sorterer "gamle mennesker som vi kjenner" for seg, og "gamle mennesker vi ikke kjenner" for seg.

Vi sorterer mennesker etter hudfarge, kultur og språk likedan.

 

Opplevelser som ikke blir kategorisert, og blir liggende på gulvet i boksen heter fordommer -- fordi man dømmer alle individer som passer den generelle beskrivelsen mann sitter i gjen med etter en enkeltopplevelse og tror alle er like.

 

Mange milliarder mennesker har aldri giddet å rydde opp i "fordomsboksen" sin...

Og de absolutt fleste har noen løse papirer liggende å slenge.

Lenke til kommentar

Hva vi tenker når vi ser en av en annen rase ute på gata, narkomane, uteliggere osv. Er mange av fordommene våre skapt ut ifra media? Jeg reiser kanskje et ganske omfattende spørsmål nå, men dette er ett tema som opptar meg ganske mye, og jeg vil veldig gjerne høre hva andre tenker og føler rundt dette temaet  :thumbup:

8313194[/snapback]

 

En morsom liten detalj. Rase? Kan du fortelle hvordan rasene er delt opp?

 

Anyway, hvis jeg ser en uteligger i byen så er ikke mitt inntrykk skapt av media som helst viser uteliggere i Oslo. Fordommer ville jeg muligens hatt første gang jeg så en av dem. Etter en stund ser man mer og mer, og nå er det heller slik at jeg vet mer om dem, fremfor og forhondsdømme dem.

8319230[/snapback]

 

Ja det må jeg si var en morsom detalj du! :yes: Vi er vel av forskjellige raser, feks, en fra afrika er ikke av samme rase som en fra asia.. eller er du uenig? :) Jeg skjønner ikke helt hvor du ville med den setningen der :hmm:

 

Ps. som du kanskje ser ut i fra bildet mitt, så har jeg foreldre fra 2 forskjellige raser.. faren min er neger og kommer fra mauritius i sør afrika, og mora mi er hvit og norsk og nordlending.. :p hehe :) og da blir vel jeg det man kaller for mulatt da.. :yes:

 

 

Edit: er vel kanskje ikke så lett å se utifra bilde mitt her, kanskje litt for lite til å kunne se det,, :shrug:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Hva vi tenker når vi ser en av en annen rase ute på gata, narkomane, uteliggere osv. Er mange av fordommene våre skapt ut ifra media? Jeg reiser kanskje et ganske omfattende spørsmål nå, men dette er ett tema som opptar meg ganske mye, og jeg vil veldig gjerne høre hva andre tenker og føler rundt dette temaet  :thumbup:

8313194[/snapback]

 

En morsom liten detalj. Rase? Kan du fortelle hvordan rasene er delt opp?

 

Anyway, hvis jeg ser en uteligger i byen så er ikke mitt inntrykk skapt av media som helst viser uteliggere i Oslo. Fordommer ville jeg muligens hatt første gang jeg så en av dem. Etter en stund ser man mer og mer, og nå er det heller slik at jeg vet mer om dem, fremfor og forhondsdømme dem.

8319230[/snapback]

 

Ja det må jeg si var en morsom detalj du! :yes: Vi er vel av forskjellige raser, feks, en fra afrika er ikke av samme rase som en fra asia.. eller er du uenig? :) Jeg skjønner ikke helt hvor du ville med den setningen der :hmm:

 

Ps. som du kanskje ser ut i fra bildet mitt, så har jeg foreldre fra 2 forskjellige raser.. faren min er neger og kommer fra mauritius i sør afrika, og mora mi er hvit og norsk og nordlending.. :p hehe :) og da blir vel jeg det man kaller for mulatt da.. :yes:

 

 

Edit: er vel kanskje ikke så lett å se utifra bilde mitt her, kanskje litt for lite til å kunne se det,, :shrug:

8322627[/snapback]

 

Raselære er fjernet fra alle bøker, noe jeg synes er litt rart egentlig.. Vitenskap er jo vitenskap.. fordi hvis vi har to papegøyer av samme art, men som har forskjellig farge på fjerne, så er den to forskjellige raser. Hvis et menneske ikke har lik hudfarge, så er vi fortsatt en og samme rase.. rart

Lenke til kommentar
Ja det må jeg si var en morsom detalj du!  :yes: Vi er vel av forskjellige raser, feks, en fra afrika er ikke av samme rase som en fra asia.. eller er du uenig? :)  Jeg skjønner ikke helt hvor du ville med den setningen der  :hmm:

Det var et lurespørsmål. Dette med klare "raser" av mennesker er bare noe vi innbiller oss. I virkeligheten har vi bare en mengde flytende overganger som gjør det umulig å sette opp grenser for hvem som i såfall er hva, siden vi gjennom flere tusen år har hatt så mye kommunikasjon og handel mellom forskjellige områder.

Lenke til kommentar
Ja det må jeg si var en morsom detalj du!  :yes: Vi er vel av forskjellige raser, feks, en fra afrika er ikke av samme rase som en fra asia.. eller er du uenig? :)  Jeg skjønner ikke helt hvor du ville med den setningen der  :hmm:

Det var et lurespørsmål. Dette med klare "raser" av mennesker er bare noe vi innbiller oss. I virkeligheten har vi bare en mengde flytende overganger som gjør det umulig å sette opp grenser for hvem som i såfall er hva, siden vi gjennom flere tusen år har hatt så mye kommunikasjon og handel mellom forskjellige områder.

8323405[/snapback]

 

 

Ja, det er greit nok, men jeg feks er jo av en norsk/mauritius rase.. men Per fra Oslo, med to norske foreldre er jo av norsk rase.. En må jo sette ord på ting og kalle en spade for en spade synes jeg.

 

Når folk ser meg på gata så tenker de jo sitt, fordi jeg ikke ser norsk ut.. og tro meg, ALLE spør hvor jeg kommer fra.. En gang ble jeg overfalt av 2 jenter, de kastet seg over meg og slo villt rundt seg.. de kom med masse rasistiske kallenavn til meg, da var jeg 14 :no: men nå, 10 år etterpå så er jeg veldig opptatt av å lære meg å ikke ha fordommer mot folk og heller lære av opplevelsene mine istedet for å bruke de som hevn mot andre uskyldige.. eller noe i den dur :yes:

 

Men ordet rase har jo nesten blitt tabu i år 2007 virket det som..

Lenke til kommentar
Norsk er en nasjonalitet, ikke en rase.

8323558[/snapback]

 

Joa, men du skjønner jo hva jeg mener da :p nasjonalitet og rase går vel litt i hverandre også?! for meg så representerer ordet "rase" den geografiske delen av ett menneske ihvertfall.. altså hvor man kommer fra :)

 

 

Edit: kan jo heller kanskje bruke ordet "opprinnelse" neste gang jeg da :yes:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Fordommer har vi fordi vi sorterer og kategoriserer verden. En absolutt nødvendighet for å kunne forholde seg til en kompleks omverden. Skulle man møtt enhver person helt uten å ta hensyn til hva man vet om menneskelig oppførsel på forhånd, så ville det vært helt håpløst.

 

Fordommer er ikke en negativ ting. Det er en nødvendighet. Det er hvordan du bruker fordommene dine som avgjør. Altså hvor åpen du er for å justere inntrykket fordommene har gitt deg, hvor respektfullt og åpent du møter nye mennesker osv.

8313332[/snapback]

 

Svært mange fordommer så er en unødvendighet og rett og slett idiotisk...

Lenke til kommentar
Fordommer har vi fordi vi sorterer og kategoriserer verden. En absolutt nødvendighet for å kunne forholde seg til en kompleks omverden. Skulle man møtt enhver person helt uten å ta hensyn til hva man vet om menneskelig oppførsel på forhånd, så ville det vært helt håpløst.

Fordommer er ikke en negativ ting. Det er en nødvendighet. Det er hvordan du bruker fordommene dine som avgjør. Altså hvor åpen du er for å justere inntrykket fordommene har gitt deg, hvor respektfullt og åpent du møter nye mennesker osv.

8313332[/snapback]

Svært mange fordommer som er en unødvendighet og rett og slett idiotisk...

8323912[/snapback]

Ja, men selve mekanismen som "lager" fordommene i hjernen er nødvendig - og ganske genial. Så blir det opp til hver enkelt å eventuelt motarbeide denne grunnleggende organiseringsmekanismen.

Lenke til kommentar
Det er lettere å kommunisere hvis du bruker samme definisjon på rase som alle andre: http://no.wikipedia.org/wiki/Rase

8323728[/snapback]

 

 

Tror nok de fleste skjønner hva jeg mente da :yes: rase/etnisitet/nasjonalitet er vel som vann/aqua/H2O spør du meg da men :D (men rase er ikke så ofte brukt lenger pga det er negativt betont og nå så er det blitt ganske utvanna også)

 

 

 

Her et bilde fra Wikipedia som viser folk av forkjelllig herkomst :yes:

 

Hvit, sort, spansk og asiatisk

post-124373-1175933392_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Å forhåndsdømme noen er som mange før meg har sagt noe vi automatisk gjør for å hjelpe oss selv, og for å vite hvordan vi skal kunne forholde oss til den personen. Dersom vi setter folk i bås, blir det mer systematisk for oss selv, og som sagt, enklere å vite hvordan man skal oppføre seg ovenfor andre.

 

Det finnes helt klart ulike grader av fordommer, noen er ufarlige mens andre kanskje ikke er det.

Å tro at alle italienere er god i sengen, eller at alle svensker er dumme, eller at franskmenn er gode kokker, eller at asiater er arbeidssomme, eller at nordmenn er hjestfrie osv er jo ikke sånn sett farlige fordommer, men egentlig harmløse. Men i det man bruker disse fordommene for å systematisere fører man seg selv bak lyset. Disse fordommene er jo ikke reelle.

Alle franskmenn er ikke gode bakere.

 

Ut i fra fordommene våre behandler vi mennesker forskjellig, noe jeg mener er galt. Alle mennesker fortjener like stor respekt og fortjener å bli behandlet likeverdig. Det er derfor overgangen fra å ha slike fordommer til å handle ut i fra fordommer er farlig. Og denne overgangen er glidende, derfor er det beste egentlig å slå fra seg fordommene og være åpen.

 

Vi har alle sammen fordommer, men det som skiller oss er hva vi gjør med fordommene. Jeg har selv masse fordommer, men jeg prøver å slå de fra meg, og jeg behandler alle med like stor respekt, fordi alle fortjener det.

 

F.eks: du møter en gjeng på gata, de går med hetter, røyker noe mistenkelig og holder seg i skyggen. Mine fordommer ville være " oi, de holder jeg meg litt unna "

Jeg ville ikke kalt dette fordommer, men common sence.

 

Jeg er helt uenig i at fordommer er noe vi trenger for å leve.

Det vi trenger for å leve er vann, mat og kanskje kjærlighet. :)

 

Jeg støtter meg til PencilCase; Jeg ser deg:)

Lenke til kommentar
Å forhåndsdømme noen er som mange før meg har sagt noe vi automatisk gjør for å hjelpe oss selv, og for å vite hvordan vi skal kunne forholde oss til den personen. Dersom vi setter folk i bås, blir det mer systematisk for oss selv, og som sagt, enklere å vite hvordan man skal oppføre seg ovenfor andre.

 

Det finnes helt klart ulike grader av fordommer, noen er ufarlige mens andre kanskje ikke er det.

Å tro at alle italienere er god i sengen, eller at alle svensker er dumme, eller at franskmenn er gode kokker, eller at asiater er arbeidssomme, eller at nordmenn er hjestfrie osv er jo ikke sånn sett farlige fordommer, men egentlig harmløse. Men i det man bruker disse fordommene for å systematisere fører man seg selv bak lyset. Disse fordommene er jo ikke reelle.

Alle franskmenn er ikke gode bakere.

 

Ut i fra fordommene våre behandler vi mennesker forskjellig, noe jeg mener er galt. Alle mennesker fortjener like stor respekt og fortjener å bli behandlet likeverdig. Det er derfor overgangen fra å ha slike fordommer til å handle ut i fra fordommer er farlig. Og denne overgangen er glidende, derfor er det beste egentlig å slå fra seg fordommene og være åpen.

 

Vi har alle sammen fordommer, men det som skiller oss er hva vi gjør med fordommene. Jeg har selv masse fordommer, men jeg prøver å slå de fra meg, og jeg behandler alle med like stor respekt, fordi alle fortjener det.

 

F.eks: du møter en gjeng på gata, de går med hetter, røyker noe mistenkelig og holder seg i skyggen. Mine fordommer ville være " oi, de holder jeg meg litt unna "

Jeg ville ikke kalt dette fordommer, men common sence.

 

Jeg er helt uenig i at fordommer er noe vi trenger for å leve.

Det vi trenger for å leve er vann, mat og kanskje kjærlighet. :)

 

Jeg støtter meg til PencilCase; Jeg ser deg:)

8324439[/snapback]

 

Det er vanlig fornuft fordi alle andre OGSÅ har denne fordommen.

Lenke til kommentar

Et veldig interessant tema dette her. Vanskelig å svare konkret på. Jeg så selv nettop en amerikansk serie som er laget av samme person som er hovedperson i denne dokumentaren: http://www.imdb.com/title/tt0390521/. Serien heter 30 days, og den skal prøve å motbevise fordommer mot diverse samfunns grupper og religioner. Den mest innteressante episoden så slik ut:

 

En konservativ kristen amerikaner, med masse fordommer mot muslimer skal flytte til en muslimsk familie i 30 dager og leve etter deres regler.

 

Slike serier er veldig skapende synes jeg mot fordommer..

 

IMDB link: http://www.imdb.com/title/tt0437696/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...