Gå til innhold

Enkelt GUI som kommuniserer med excel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter tips; Jeg har tenkt tanken å lage et enkelt program (hovedsaklig et GUI) som jeg kan bruke til å kommunisere med excel. Jeg har et skjema i excel som jeg oppdaterer ukentlig, men jeg ønsker å gjøre det litt mere 'fancy' og oversiktelig.

Det jeg ser for meg, er at jeg lager GUIet med alle feltene jeg har i excel-dokumentet - og de forskjellige feltene kan hente informasjon fra de spesifiserte cellene og kolonnene i excel -dokumentet fra GUIet.

Er dette vankelig å få til? Hvilket språk bør jeg eventuelt bruke? Ser for meg at VB er enklest. Er det enklere/bedre å lage en SQL-base tilsvarende excel -dokumentet, og lage et program som henter fra SQL-basen?

Jeg har ingen spesielle programmerings-kunnskaper, men lærer fort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja målet er å få det til å se bedre og mer oversiktelig ut, jeg er klar over at man kan gjøre noen tiltak i excel, men ikke tilstrekkelig.

Skrevet

Hvis du lærer fort, kan du sjekke ut Python, Glade og MySQL (evt. PostgreSQL, Oracle eller whatever). Tror det hadde vært det enkleste hvis du bare skal ha et skjema du oppdaterer ukentlig, og Excel ikke er tilstrekkelig.

Skrevet
Ja målet er å få det til å se bedre og mer oversiktelig ut, jeg er klar over at man kan gjøre noen tiltak i excel, men ikke tilstrekkelig.

8308148[/snapback]

Har du prøvd VBA?

Skrevet

8308148[/snapback]

Har du prøvd VBA?

8312692[/snapback]

Er ikke det det samme som Visual Basic? Jeg har såvidt drevet litt med VB, virker veldig greit. Men jeg skulle gjerne hatt en rask gjennomgang til hvordan man går frem for å gjøre dette?

Skrevet

8308148[/snapback]

Har du prøvd VBA?

8312692[/snapback]

Er ikke det det samme som Visual Basic? Jeg har såvidt drevet litt med VB, virker veldig greit. Men jeg skulle gjerne hatt en rask gjennomgang til hvordan man går frem for å gjøre dette?

8313502[/snapback]

jo det er i korte trekk så stemmer det, men VBA er en utvidet version av VB tilpasses aplikasjonen som i dette tilfellet er excel, VB komponentene eksisterer i exel filen så du lager guien i excel og VBA har også har noen ekstra funksjoner for å snakke bedre med excel.

Så hvis det er uaktuelt å bruke excel direkte så er ikke dette noe for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...