Gå til innhold

Albumguide og diskusjon: Morten Harket


Juden

Anbefalte innlegg

Morten Harket

 

aha1_180.jpg

 

 

Morten Harket (født 14 september 1959) er vokalisten i a-ha. Etter at a-ha ble lagt på is i 1994, begynte Harket med sitt eget solokarriere. Under solokarrieren sin jobbet han sammen med dikteren Håvard Rem og Ole Sverre Olsen. I samarbeid med de har Morten gitt ut tre soloalbumer. Det største høydepunktet i karrieren var nok med albumet "Wild Seed". Albumet lå som nr 1 på VG lista i hele 32 uker.

 

 

Diskografi:

 

 

 

 

Diskografi:

  • 1993 - Poetenes Evangelium
  • 1995 - Wild Seed
  • 1996 - Vogts Villa

Poetenes Evangelium (1993)

 

poetenes.jpg

 

 

Innledning

Dette albumet spilte Morten inn, mens han ennå var med i a-ha. Det er ikke så mye å si om dette albumet. Mange av sangen er dikt av Jens BjørneBoe, Inger Hagerup og mange flere. Jeg kan også nevne at dette albumet var litt kristen.

 

 

Konklusjon

Rett og slett et album for de som er ganske kristne. Ganske kjedelig for de fleste.

 

 

Sporliste:

 

 

1. Natten

 

2. Hymne til Josef

 

3. Salome

 

4. Elisabet synger ved

 

5. Fra templet

 

6. Hvor krybben stod

 

7. Rytteren

 

8. Sviket

 

9. Päske

 

10. Den fremmede

 

11. Den fremmede taler til

 

12. Engelen

 

 

 

 

Sjanger: Pop/rock

Høydepunkt: Natten

Karakter: 4/10

 

Wild Seed (1995)

 

wildseed.jpg

 

 

Innledning

Et helstøpt popalbum fra Morten Harket. Det eneste han har gitt ut på engelsk. Med dette albumet stakk Morten av med fem spellemannspriser. Inneholder flere gode låter.

Laget i samarbeid med dikteren Håvard Rem.

 

 

Konklusjon

Wild Seed lå som nr 1 på VG lista i 32 uker, men gjorde det ikke så bra i utlandet. Albumet er allikevel det beste av de to andre.

 

 

Sporliste:

 

 

1. A Kind Of Christmas Card

 

2. Spanish Steps

 

3. Half In Love Half In Hate

 

4. Brodsky Tune ("Bosnia Tune" by J.Brodsky)

 

5. Wild Seed

 

6. Los Angeles

 

7. East-Timor

 

8. Lay Me Down Tonight

 

9. Tell Me What You See

 

10. Stay

 

11. Lord

 

12. Ready To Go Home

 

 

 

Sjanger: Pop/rock

Høydepunkt: A Kind Of Christmas Card, Spanish Steps

Karakter: 8/10

 

Vogts Villa (1996)

 

vogtsvilla.jpg

 

 

Innledning

Dette albumet ble til i løpet av tolv inspirerte døgn på ubebodde dvergsøya, i havgapet utenfor tømmerstø, hvor det hverken er strøm eller vann. I en villa som blir kalt Vogts Villa. Enda et helnorsk album fra Morten Harket. Denne her også laget sammen med Håvard Rem.

 

 

Konklusjon

Albumet er grei nok, men kan bli kjedelig etter en liten stund. Vet ikke om det bare er meg,men Morten låter som en gammel man når han synger på norsk.

 

 

Sporliste:

 

 

1. Tilbake Til Livet

 

2. Jeg Kjenner Ingen Fremtid

 

3. Herre I Drommen

 

4. Fremmed Her

 

5. Sondag Morgen

 

6. Gammal Og Vis

 

7. Taksameteret Gar

 

8. Himmelske Danser

 

9. Lyser Nar Du Drar

 

10. Vuggevise

 

 

 

Sjanger: Pop/rock

Høydepunkt: Tilbake til livet

Karakter: 5/10

 

 

 

Fremtiden:

Ifølge boken "The swing of things" holder Harket på å jobbe med et nytt soloprosjekt. Det er nok ikke lenge til før vi får et album fra Morten Harket.

 

Harket er aktuell nå med a-ha og den siste albumet de ga ut var "Analogue" i 2005.

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns Morten Harkets låt "Camilla og Tyven" er en tidløs klassiker og en perfekt rånelåt (fantastisk artig episode som involverte noen venner av meg :!:)

8302336[/snapback]

 

 

Hehehe.... så dere kjørte i full fart med den låten.

Morten debuterte i filmen også, som gjorde den ble litt mere populær.

Lenke til kommentar
Nei, jeg var ikke med. Jeg har bare blitt fortalt at de kom sakte cruisende inn i et tettsteds sentrum med "Camilla og Tyven" på full guffe. Mer macho blir det ikke!

8302562[/snapback]

 

 

Det har du rett i. :!:

 

Words on the street er at Morten harket og Morten abel skulle danne et bare- morten band, men det blir ikke noe av. Siden begge er altfor opptatt med andre ting.

 

Litt mer info om bandet:

 

En av årsakene til opprettelsen av Bare Morten Band skal være å svare på konkurransen fra blant andre De Nye Gitarkameratene, som de siste årene har overtatt særlig det yngre musikkpublikummet.

 

Navnekonseptet gjorde at Abel og Harket måtte bruke lang tid på å sette sammen et passende band. På keyboard har de rekruttert Morten Qvenild fra National Bank, den danske jazzartisten Morten Lund tar seg av trommingen, mens metalartisten Mortiis noe overraskende bidrar på gitar.

Lenke til kommentar

Mortiis på bass sammen med Morten Harket og Morten Abel? Det hadde blitt litt av en sammensetning, det ville jeg ikke gått glipp av. Morten Harket er forresten en glimrende vokalist, noe han viser godt i sanger som Stay on these roads, The Sun Always Shines on TV og Crying in the Rain.

Lenke til kommentar
Mortiis på bass sammen med Morten Harket og Morten Abel? Det hadde blitt litt av en sammensetning, det ville jeg ikke gått glipp av. Morten Harket er forresten en glimrende vokalist, noe han viser godt i sanger som Stay on these roads, The Sun Always Shines on TV og Crying in the Rain.

8316835[/snapback]

 

 

Ikke nok med det.

Han har vist at han kan klare seg uten de andre i a-ha.

Harkets soloalbum "wild seed" toppet listene i Norge i hele 32 uker som nummer 1. :dribble:

 

Singlene gjorde det heller ikke så dårlig:

 

A Kind Of Christmas Card

19 uker i 1995, #1 som beste plassering

 

Heaven's Not For Saints

9 uker i 1996, #9 som beste plassering

 

Spanish Steps

7 uker i 1995, #14 som beste plassering

 

Gleder meg til Mortens nye album skal komme.

Har hørt rykter om at han holder på å jobbe med det!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...