Gå til innhold

Tamron 70-300mm - 999,-


Anbefalte innlegg

Autoxave,

jeg skal ikke gjøre noen lang tråd ut av dette, men jeg ser flere gode grunner til å starte opp med et billig tele-objektiv:

1. Du vil kanskje finne ut at du egentlig ikke trengte noen tele når den akutte interessen har lagt seg

2. Og hvis du finner ut at tele er noe du ha så vet du bedre hvilken etter å ha lekt deg en stund med en billig tele. Vibrasjonsdempning? Lysfølsom? Vekt? Relevant zoom-område, evt fast tele?

3. Billige tele-zoom=lette tele-zoom (stort sett da). Og slike kan være kjekke å ha på reiser når vekt spiller en rolle.

 

Du har helt rett i at hvis du kjøper et kvalitets-objektiv så kan du selge det brukt for en god pris senere. Men du får også solgt billig-objektivene, bare at pristapet er større. Mange av oss har uansett mye rart i skuffene som vi kanskje burde ha solgt men som samler støv.

 

Jeg skal ikke kverulere mer - lover det - men det er fra min side et velment råd til nybegynnere og førstegangskjøpere at på objektivsiden så bør man vurdere et rimelig alternativ hvis man ikke helt vet hvilket bruksområde man vil få for sitt nye objektiv. (For ordens skyld - jeg mener ikke at man skal gå med akkord på kvaliteten på "standard-objektivet". Der er jeg enig med alle som gir råd om å kjøpe så bra objektiv man har råd til med en gang. For de fleste av oss (?) er det jo det som stort sett henger på huset.)

 

Jeg slutter her for ikke å ødelegge tråden - det er vel en fair sak å være uenig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er kun økonomiske grunner til å kjøpe seg et billig teleobjektiv. Det å starte med et billig objektiv per se skjønner jeg ikke helt poenget med. Min påstand er at du får en bedre introduksjon til telezoom om du velger et kvalitetsobjektiv enn et billig objektiv. Den vil i tillegg være lettere å selge uten et stort tap hvis du ikke skulle like å fotografere med telezoom.

8302194[/snapback]

 

Når man først har det laveste på markedet lærer man mer enn ved å bruke fra øverste hylle. Om man finner ut at utstyret er en hindring med en gang, kan man jo bare oppgradere.

 

Om man mister interessen bare fordi utstyret ikke er proft har man ingen framtid som fotograf.

 

La oss ta meg som et eksempel;

 

Jeg har en fuglefotokompis som har en far som har et Canon 350D + Canon 300mm f/2.8 L + 1.4 konverter. (I filmens tid hadde faren Canon's flaggskip)

 

Kompisen min bruker dette utstyret, og på grunn av dets kvalitet har han ofte ikke behov for å gjøre bilde litt mørkere enn "riktig" for å få skarpere motiv og lar derfor kameraet ta alle avgjørelser. (Han bruker f/8 KONSTANT, og kameraet vurderer lukkertid og ISO)

 

Så NÅR vi møter på hindringer som gjør at kameraet bruker under 1/100 i lukkertid pakker han sammen kameraet fordi bildene blir uskarpe. Det er da jeg (mye tidligere enn han startet å pakke sammen) må prioritere lukker eller blender.

 

Dette har ført til at kar'n (som har fotogarfert fugl i over 2 år) ikke vet forskjell på blender og lukkertid og ISO. Så når jeg spør han hvilken lukkertid han bruker når vi sitter ved andedammen, kan han godt finne på å si 8, (f/8) og han skjønner ikke at det er feil før jeg sier, "Nei det er blenderen din" (Uten å ha sett på instillingene hans) og da kan han si, "Er lukkertiden dere 100, 125, 200 greian?" JA!

 

Dette er jeg overbevist om er fordi han har utstyr som oftest gjør jobben 10 ganger bedre enn det mitt utstyr gjør, og dermed har jeg lært mye av teknikk for å nærme meg fuglene (jeg har 300mm, mens han har 420mm), kamerainnstillinger og etterbehandling.

 

Han bruker også lyssmålingen slik at det måles der hvor fokuspunktet er, så han har uttalige bilder hvor fuglen er eksponert rett, men masse ar utbrent eller gjenngrodd.

 

Da fikk jeg vel med det *Edit: meste* tenker jeg :)

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar
Snakker du om Di-versjonen eller begge versjonene? Rangerer du dette objektivet foran Sigma 70-300APO og Canon 75-300? Kan du utdype litt nærmere?
Sorry... burde skrevet "beste kjøpet" i stedet for "beste valget" da jeg tok prisen med i betraktningen. Så et unnskyld til alle kverulanter der ute ;)

8303552[/snapback]

 

It's just our job....

Lenke til kommentar

post-23246-1175638368_thumb.jpg

Jeg kjøpte objektivet i dag tidlig, og prøvde det ut i solfylte Bergen sentrum med det samme. Kort og greit:

  • Objektivet føles som et billig, skrøpelig plastobjekt. – Det er vel forresten det det er?
  • Treg og irriterende autofokus
  • Roterende fokusløsning
  • Irriterende makrobryterløsning for fokusering og låsing av brennvidde
  • Mye og ødeleggende kromatisk aberrasjon ved stor brennvidde
    Derimot:
  • Glemte jeg å nevne at objektivet kostet skarve 1000 kroner?
  • Gir overraskende skarpe bilder!
  • Vrient å bruke, krever nærmest stativ, men "makro"-funksjonaliteten imponerer! 1:2-forhold, og du kan holde deg en meter unna motivet.

Byggekvaliteten får meg til å vemmes, men dette er utstyr som gir deg mye fotoglede for skarve tusen kroner. Jeg anbefaler andre å prøve det ut.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte objektivet i dag tidlig, og prøvde det ut i solfylte Bergen sentrum med det samme. Kort og greit:


  •  
  • Objektivet føles som et billig, skrøpelig plastobjekt. – Det er vel forresten det det er?
     
  • Treg og irriterende autofokus
     
  • Roterende fokusløsning
     
  • Irriterende makrobryterløsning for fokusering og låsing av brennvidde
     
  • Mye og ødeleggende kromatisk aberrasjon ved stor brennvidde
    Derimot:
     
  • Glemte jeg å nevne at objektivet kostet skarve 1000 kroner?
     
  • Gir overraskende skarpe bilder!
     
  • Vrient å bruke, krever nærmest stativ, men "makro"-funksjonaliteten imponerer! 1:2-forhold, og du kan holde deg en meter unna motivet.
     

Byggekvaliteten får meg til å vemmes, men dette er utstyr som gir deg mye fotoglede for skarve tusen kroner. Jeg anbefaler andre å prøve det ut.

8304301[/snapback]

 

Skulle ikke tro du ville annbefale det til andre med den lista. Jeg opplever faktisk ikke så mye kromatisk aberrasjon ved høy brennevidde, ikke så mye som jeg gjorde med Canon mount objektivet iallefall.

Lenke til kommentar
Skulle ikke tro du ville annbefale det til andre med den lista. Jeg opplever faktisk ikke så mye kromatisk aberrasjon ved høy brennevidde, ikke så mye som jeg gjorde med Canon mount objektivet iallefall.

8304438[/snapback]

Hvorfor skulle jeg ikke anbefale det? Jeg synes det er mye optikk for pengene, og jeg har det kjempemoro med 300 mm!

Lenke til kommentar
Jeg har fått mitt i dag - veldig artig!  :blush:

 

Men, det ser ikke ut som det du la ut bilde av, Marius - det har små "ruter" på ringene og ikke store som på ditt.

8308526[/snapback]

 

Virker som det er snakk om to forskjellige versjoner her.

Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 LD Macro for Canon

 

Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 for Canon

 

Den ene er en Di-versjon?

Ser man på de tekniske dataene har sistnevnet litt mindre "minste fokuseringsavstand", samt mulighet for blender på 32 istf 22 på den øverste.

Bortsett fra dette og 3 grams forskjell i vekt ser de tekniske dataene kliss like ut.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Jeg har fått mitt i dag - veldig artig!  :blush:

 

Men, det ser ikke ut som det du la ut bilde av, Marius - det har små "ruter" på ringene og ikke store som på ditt.

8308526[/snapback]

 

Du kan jo alltids gå tilbake å spørre om du får bytte.

Jeg vet ikke hva forskjellen i praksis er mellom de to, men min kan brukes på analoge OG DSslr, den du har (Di) kan kun brukes på Dslr.

 

Hehe, mye for penga. Jeg eller og meller om jeg skal bruke litt av neste lønning på Nikkor 50mm f/1.8, så bare kom med synspunkter på objektivet, gjerne på pm, eller start en egen tråd om dere har mye å si, så det kan leses av andre brukere.

 

Jeg skal se om jeg finner en tråd som omtaler 50mm'ern så an vi diskutere det der. :)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva forskjellen i praksis er mellom de to, men min kan brukes på analoge OG DSslr, den du har (Di) kan kun brukes på Dslr.
Som nevnt tidligere i tråden, er det feil. Begge kan brukes på både analoge OG digitale speilrefleks. Di-versjonen er bare optimalisert for digitale med en spesiell coating bakerst på objektivet (de bakerste linseelementene).

 

En Tamron Di II (med romertall 2) derimot, passer kun på digitale med cropfaktor 1,5/1,6.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tamron AF 70-300 Di M. Canon

 

Er det dette kameraet det er snakk om? Det koster 999,- på JP.

Passer det til mitt Canon 400D?

8379772[/snapback]

 

Ikke dette kameraet nei, men objektivet, ja ;)

Det vil passe ditt 400D, men jeg annbefaler den uten Di, da jeg syns den virket bedre bygd. Den med Di var litt for løs for meg...

Lenke til kommentar
Kompisen min bruker dette utstyret, og på grunn av dets kvalitet har han ofte ikke behov for å gjøre bilde litt mørkere enn "riktig" for å få skarpere motiv og lar derfor kameraet ta alle avgjørelser. (Han bruker f/8 KONSTANT, og kameraet vurderer lukkertid og ISO)

 

 

Dette er jeg overbevist om er fordi han har utstyr som oftest gjør jobben 10 ganger bedre enn det mitt utstyr gjør, og dermed har jeg lært mye av teknikk for å nærme meg fuglene (jeg har 300mm, mens han har 420mm), kamerainnstillinger og etterbehandling.

8302614[/snapback]

 

Må bare pirke litt. Canon greier ikke å sette iso selv på AV, hvis det er det han bruker for å velge f/8.

 

En annen ting, som du forøvrig kan si til han hvis du vil, er at hvis han bare gidder så kan han komme til å ta kongebilder etter at han har lært seg hvordan kameraet funker. Man skulle jo ikke tro det gikk ann å feile med det objektivet ;)

Lenke til kommentar

Har 400D og vurderer denne Tamron 70-300. Ser jo at det er to forskjellige typer, som nevnt litt tilbake her. På JP har de modellen uten fokusmotor som koster 999,- mens på pixit.no har de tilsvarende produkt med fokusmotor til 1549,-

 

Er nesten helt sikker på at dette er hovedforskjellen mellom disse to objektivene, da jeg ikke klarer å finne noen andre forskjeller.

 

Noen andre synspunkter når det gjelder disse to objektivene? Får en av dem i bursdagsgave, og har bursdag snart, så må bestemme meg snart :hmm:

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Har 400D og vurderer denne Tamron 70-300. Ser jo at det er to forskjellige typer, som nevnt litt tilbake her. På JP har de modellen uten fokusmotor som koster 999,- mens på pixit.no har de tilsvarende produkt med fokusmotor til 1549,-

 

Er nesten helt sikker på at dette er hovedforskjellen mellom disse to objektivene, da jeg ikke klarer å finne noen andre forskjeller.

8395666[/snapback]

Her er du nok på bærtur. Alle autofokusobjektiver for Canon og FourThirds (Olympus m.fl.), inkl. de fra Tamron, har fokusmotor i objektivet, da kamerahusene i disse systemene aldri har hatt innebygget fokusmotor. Såvidt jeg vet har ikke Tamron noen objektiver med innebygget fokusmotor for Nikon, Pentax eller Minolta/Sony. (Sigma er såvidt jeg vet den eneste tredjeparts objektivprodusenten som har det, og foreløpig kun for Nikon.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...