Gå til innhold

Tragiske temperaturer med Noctua NH-U12


Anbefalte innlegg

Kjoepte med Noctua NH-U12 samt to av Noctuas 120mm viften, har satt en paa hver side av kjoeleribben (kjoelehuset? :p), en som dytter og en som suger. Paa min E6600@stock har jeg naa en temperatur paa 45 grader med coretemp etter 20 min med Orthos.

 

Proevde aa klokke litt i gaar men temperaturen floey sykt raskt opp mot 70 grader og over heh => panikkmodus. Var oppe i [email protected] volt da jeg gikk over 70 grader.

 

Dette kan umulig vaere normalt! Var et helvete aa faa paa kjoeleribben over CPU, lurer paa om muligens kjoelepastaen kan ha blitt forstyrret mens jeg holdt paa *shrug*

 

Er dette normalt? :( Hva faar dere andre? Hva kan problemet vaere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjoepte med Noctua NH-U12 samt to av Noctuas 120mm viften, har satt en paa hver side av kjoeleribben (kjoelehuset? :p), en som dytter og en som suger. Paa min E6600@stock har jeg naa en temperatur paa 45 grader med coretemp etter 20 min med Orthos.

 

Proevde aa klokke litt i gaar men temperaturen floey sykt raskt opp mot 70 grader og over heh => panikkmodus. Var oppe i [email protected] volt da jeg gikk over 70 grader.

 

Dette kan umulig vaere normalt! Var et helvete aa faa paa kjoeleribben over CPU, lurer paa om muligens kjoelepastaen kan ha blitt forstyrret mens jeg holdt paa *shrug*

 

Er dette normalt? :( Hva faar dere andre? Hva kan problemet vaere?

8281268[/snapback]

Ta av kjøleren, å vær sikker på at den er montert 100% korrekt. (står den litt skjeivt, for mye kjølepasta, eller for lite vil gjøre at varmen øker betraktelig.

 

Hvordan står det til med kabinettempen da?

 

Prøv å kjenn på kjøleren om den bir veldig varm. (70 grader er mer enn nok til at du vil få brannsår), så er den virkelig 70 grader, så kjenner du det fort...

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Kjoepte med Noctua NH-U12 samt to av Noctuas 120mm viften, har satt en paa hver side av kjoeleribben (kjoelehuset? :p), en som dytter og en som suger. Paa min E6600@stock har jeg naa en temperatur paa 45 grader med coretemp etter 20 min med Orthos.

 

Proevde aa klokke litt i gaar men temperaturen floey sykt raskt opp mot 70 grader og over heh => panikkmodus. Var oppe i [email protected] volt da jeg gikk over 70 grader.

 

Dette kan umulig vaere normalt! Var et helvete aa faa paa kjoeleribben over CPU, lurer paa om muligens kjoelepastaen kan ha blitt forstyrret mens jeg holdt paa *shrug*

 

Er dette normalt? :( Hva faar dere andre? Hva kan problemet vaere?

8281268[/snapback]

Ta av kjøleren, å vær sikker på at den er montert 100% korrekt. (står den litt skjeivt, for mye kjølepasta, eller for lite vil gjøre at varmen øker betraktelig.

 

Hvordan står det til med kabinettempen da?

 

Prøv å kjenn på kjøleren om den bir veldig varm. (70 grader er mer enn nok til at du vil få brannsår), så er den virkelig 70 grader, så kjenner du det fort...

8281367[/snapback]

 

KJoeler holder definitivt ikke 70 grader => daarlig kontakt?

Lenke til kommentar

tja, min Noctua NH-U12 med en vifte som snurrer på 800RPM holder min E6300@3 ghz 1.325 på max 58 grader.

 

Det kan jo hend at din CPU har veldig konkav/konveks IHS som vil føre til dårlig kontakt mellom IHS og CPU.

 

har du foresten god luftsirkulasjon i kabinettet ditt?

Endret av mattjin
Lenke til kommentar
tja, min Noctua NH-U12 med en vifte som snurrer på 800RPM holder min E6300@3 ghz 1.325 på max 58 grader.

 

  Det kan jo hend at din CPU har veldig konkav/konveks IHS som vil føre til dårlig kontakt mellom IHS og CPU.

 

har du foresten god luftsirkulasjon i kabinettet ditt?

8281772[/snapback]

 

Ye har to andre kabinettsvifter + psu vifte

 

En suger inn og en annen toemmer ut paa andre siden av kabinettet :p

Endret av MrGrandmother
Lenke til kommentar
høres ut some du har dårlik kontakt, kansje vurdere å lappe cpuen din?

 

Ta en temperatureføler og teip den fast på foten til kjøleren, så har du god kontroll over temperatuen rett over kjernen.

 

Hva er temp med stock kjøleren da?

8282314[/snapback]

 

Lappe? Aner ikke hva det betyr. Har ikke testet stock kjoeler, Noctua burde da kjoele bedre :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lappet CPU-en i dag, den var ganske ujevn :D Var en halv mm elns i hoeydeforskjell! Lappet ogsaa undersiden av kjoeleribben, den var dog mye jevnere. Kjoerer std hastigheter nu og ser en nedgang paa 4 grader, dvs en nedgang paa ca 10%. Ikke daarlig for 20 min arbeid!

 

Regner med at forskjellen vil vaere stoerre naar jeg kommer litt oppover i temperatur ved klokking, kjoeleribben arbeider tross alt ikke spesielt hardt nu :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...