Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"ikke tilkoblet"... men tilkoblet..... en stund


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg å forstå, og å gjøre noe med tilkoblingen jeg har til nettet.

 

Saken er den at jeg bare har midlertidig trådløs forbindelse til internet. Og når jeg har forbindelse til nettet, slik som nå i skrivende stund, så sier windows at jeg ikke har forbindelse..... Merkelige greier dette....

 

Men for å begynne fra begynnelsen:

Jeg benytter Windows på den bærbare pc`en som jeg kopler opp mot linksys routern til de jeg leier hos. Jeg vet at nettverksinstillingene for oppkobling mot routern er riktige, og jeg kan komme på internett ved å gå inn på kontrollpanel>nettverkstilkoblinger > trådløsnettverkstilkobling, og å koble til det aktuelle trådløse nettet. Dvs, jeg kommer på nettet, teksten i dialogboksen for det aktuelle nettet sier jeg er tilkoblet, men den korte uthevede teksten øverst i hjørnet på dialogboksen og ikonet på oppgavelinjen nederst på skjermen, sier jeg ikke er tilkoblet...... Og 3 til 10 min etter oppkobling, så mister jeg forbindelsen. Når jeg da mister tilkoblingen, så er det ikke alle ganger det er mulig å "reparere" forbindelsen, jeg må "kople til" det aktuelle nettet som står på listen over tilgjengelige trådløse nettverk.

 

Jeg har en hypotese om at det er windows som lager krøll på en eller annen måte, men skjønner ikke hvordan. Er det noen som har noen tips; enten på løsninger eller hvor jeg kan begynne å lete etter feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg å forstå, og å gjøre noe med tilkoblingen jeg har til nettet.

 

Saken er den at jeg bare har midlertidig trådløs forbindelse til internet. Og når jeg har forbindelse til nettet, slik som nå i skrivende stund, så sier windows at jeg ikke har forbindelse..... Merkelige greier dette....

 

Men for å begynne fra begynnelsen:

Jeg benytter Windows på den bærbare pc`en som jeg kopler opp mot linksys routern til de jeg leier hos. Jeg vet at nettverksinstillingene for oppkobling mot routern er riktige, og jeg kan komme på internett ved å gå inn på kontrollpanel>nettverkstilkoblinger > trådløsnettverkstilkobling, og å koble til det aktuelle trådløse nettet. Dvs, jeg kommer på nettet, teksten i dialogboksen for det aktuelle nettet sier jeg er tilkoblet, men den korte uthevede teksten øverst i hjørnet på dialogboksen og ikonet på oppgavelinjen nederst på skjermen, sier jeg ikke er tilkoblet...... Og 3 til 10 min etter oppkobling, så mister jeg forbindelsen. Når jeg da mister tilkoblingen, så er det ikke alle ganger det er mulig å "reparere" forbindelsen, jeg må "kople til" det aktuelle nettet som står på listen over tilgjengelige trådløse nettverk.

 

Jeg har en hypotese om at det er windows som lager krøll på en eller annen måte, men skjønner ikke hvordan. Er det noen som har noen tips; enten på løsninger eller hvor jeg kan begynne å lete etter feil?

8275897[/snapback]

 

Send meg en PM så snart du har funnet en løsning, faren min sliter med det samme. Tror det har noe med den trådløse enheten i laptop'en å gjøre. Har ikke fått testet dette enda.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :)

 

Installerte Netstumbler, og fant et par trådløse nett som ikke Windows ville se. -Farlig verktøy det der hvis det kombineres med GPS.... :ph34r:

 

Har vært borte en stund herfra, og er tilbake på påskeferie, så jeg kan ikke utelukke at det kan være snakk om trådløse nett som har kommet opp i det siste (hvis forstyrrelser da er årsaken til problemet med forbindelsen, og siden jeg ikke har hatt problemet tidligere).

 

Likevel så lurer jeg på hva som er "grensene" for støy som forbindelsen vil "overleve", når forskjellige kanaler blir brukt. Nettet jeg kobler meg opp på har en maksimal SNR på litt over 50, med høyeste signal verdi på mellom 45 og 55. Nettet som muliggens forstyrrer har en maksimal SNR på 17, med høyeste signal verdi på rundt 80 (regner med at disse målingene er i dBm). Sagt på en annen måte, kan årsaken til problemet ligge andre steder enn i støy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...