Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 stk. WRT300N - 4,5km link


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en trådløs link oppe å gå nå i snart 1 år. Utstyret jeg har brukt er 2stk WRT54GS/GL, med 2 stk 24dBi grid antenner fra Hyperlinktech. linken har vært super stabil, omtrent ingen nedetid, og hastigheten ligger på 19-20Mbit, 2.3 - 2.4Mb/s.

 

I følge hyperlinktech skal antennen fungere fint med 802.11n. Det jeg tviler på, er ytelsen jeg vil få av å bytte ut WRT54G'ene (802.11b/g) med 2stk WRT300N (802.11n routere). Er det slik at disse nye MIMO greiene, eller draft 'N' osv, kun fungerer optimalt når alle antennene jobber sammen. Ser at linksys sine nye routere består av 2 omni antenner og 1 sånn "plate" i mellom.

 

Har googla etter et svar et par dager nå, men ikke funnet noe konkret, bortsett fra noen spanske og russiske sider, som egenlig sa meg fint lite.

 

Er det noen som vet om WRT300N forsatt bruker de samme kontaktene (TNC-RP)

 

Status bilde fra routeren (4.5km vekke):

 

wifilinkthumb.jpg

(klikk for større bilde)

 

 

Richard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å benytte seg av N-Draft er du nødt til å ha to antenner på hver ende. Hvorvidt disse bruker samme bånd (2,4GHz) er jeg ikke sikker på. Mulig antenne nummer 2 bruker A-standarden (5GHz).

8274950[/snapback]

 

akkurat.. så.. det du sier er for å bruke N-draft trenger jeg 4 antenner totalt.. blir litt overkill :p skal se om jeg får tatt noen bilder, skal legge dem ut her :)

 

EDIT: fant noen bilder :) bildene er fra antennen på hytta. (det er 2 antenner på disse bildene, den ene er Hyperlinktech'n, den andre en 15dBi D-link omni

 

DSC00017.jpgDSC00018.jpg

 

 

Richard

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

Imponerende link over 4.5 km - har du sjekket på kartet at det faktisk er 4500 meter?

 

Uansett - regner med grunnen til at du vil skifte ut WRT'ene dine er at du ønsker høyere overførsel. Nå blir dette anntakelser fra min side, men mener å ha lest at disse "pre N" standardene sliter med høy overførsel over lengere avstander. Den teoretiske overførselen på 300 mbps er høyst teoretisk :roll: Mitt tips er at du ikke tjener noe som helst ved å bytte ut WRT'ene. Vent til man blir enig om hva som blir "n standard" uansett.

 

Men jeg er også interessert i å vite hvordan man linker 2 AP'er med MIMO. Aner desverre ikke om RP-TNC'en er byttet ut med noe annet. Men jeg tror ikke radioen kan mikse 2.4 og 5 GHz båndene - det blir det jo aldeles fantaskisk mye støy av :cry:

 

[offtopic]Hvor lang antennekabel er det til hver av WRT'ene dine? Og hva slags kabelkvalitet? Ser ut som LMR400?[/offtopic]

Lenke til kommentar
Imponerende link over 4.5 km - har du sjekket på kartet at det faktisk er 4500 meter?

 

Uansett - regner med grunnen til at du vil skifte ut WRT'ene dine er at du ønsker høyere overførsel. Nå blir dette anntakelser fra min side, men mener å ha lest at disse "pre N" standardene sliter med høy overførsel over lengere avstander. Den teoretiske overførselen på 300 mbps er høyst teoretisk :roll: Mitt tips er at du ikke tjener noe som helst ved å bytte ut WRT'ene. Vent til man blir enig om hva som blir "n standard" uansett.

 

Men jeg er også interessert i å vite hvordan man linker 2 AP'er med MIMO. Aner desverre ikke om RP-TNC'en er byttet ut med noe annet. Men jeg tror ikke radioen kan mikse 2.4 og 5 GHz båndene - det blir det jo aldeles fantaskisk mye støy av :cry:

 

[offtopic]Hvor lang antennekabel er det til hver av WRT'ene dine? Og hva slags kabelkvalitet? Ser ut som LMR400?[/offtopic]

8276397[/snapback]

 

Hehe, ja.. det er 4512m når jeg sjekka via www.norgeibilder.no. Det er høyere hastighet jeg kunne tenkt meg på linken, jeg tyner linja maks ved å streame HD materiale (h.264 og x.264), og det hadde vært litt greitt å hatt litt "overhead" når det gjaldt båndbredde.

 

Får vel bare smøre meg med tolmodighet når standarden blir ferdig, blir spennende å se hva de får til med 802.11n v2.0 standarden.. ikke vet jeg.

 

Tror det skal være en smal sak og linke to MIMO routere, dersom du skifter software på fks. wrt300n'ene, (www.dd-wrt.com)

 

Kabelen som ble brukt var 10m EcoFlex 10, skikkelig "beafy" kabel.. 15mm diameter. Fikk kjøpt noe kapp hos en radio foretning i oslo, ringte rundt og spurte. Jeg ønsket ikke LMR400 pga tap. Egentlig ville jeg ha en enda bedre kabel, men det var ikke å oppdrive i mindre enn 100 - 1000m'ers ruller. Ønsket helst Ecoflex 15 eller et annet merke som var enda bedre, husker ikke hva det merket var. (Ecoflex 10 har 0.212db pr meter demping)

Betalte 1000,- for 10m kabel, 2 n-connectorer og 2 tnc-rp connectorer (loddet dem bare rett på kabelen)

 

6 meter kabel er brukt på "land" og de resterende 4 metrene er brukt på øya hvor hytta er.

 

 

Richard

 

ps: d-link omnien på 15dBi har jeg hatt kontakt med på 1500meter ++ LOS med KUN laptoppen! :) dekker hele øya. hehe

 

edit:

lurer på å bare kjøpe wrt300n'ene, teste, hvis det ikke er noe forbedring leverer jeg bare routerene tilbake. Har jo 14 dagers returrett.

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

Dersom du nå oppnår 20-30Mbit, vil du kunne oppnå 60-70Mbit med WRT300N på samme lengde. Dette er testet! Har desverre ikke link til artikkelen atm. for den har jeg klart å rote bort :/ Men det er altså testet, å du får omtrent en dobling av hastighet over samme lengde. Eneste ulempen er at du må ha to antenner på hver ende.

Lenke til kommentar
Dersom du nå oppnår 20-30Mbit, vil du kunne oppnå 60-70Mbit med WRT300N på samme lengde. Dette er testet! Har desverre ikke link til artikkelen atm. for den har jeg klart å rote bort :/ Men det er altså testet, å du får omtrent en dobling av hastighet over samme lengde. Eneste ulempen er at du må ha to antenner på hver ende.

8280119[/snapback]

 

 

hehe.. ja.. har du sett størrelsen på antennen jeg bruker nå ? :) 2 av dem hadde sett helt sykt ut på huset vårt :) for ikke å snakke om hytta :D

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar
Dersom du nå oppnår 20-30Mbit, vil du kunne oppnå 60-70Mbit med WRT300N på samme lengde. Dette er testet! Har desverre ikke link til artikkelen atm. for den har jeg klart å rote bort :/ Men det er altså testet, å du får omtrent en dobling av hastighet over samme lengde. Eneste ulempen er at du må ha to antenner på hver ende.

8280119[/snapback]

 

I såfall er dette en helt uholdbar løsning. I overkant nerd for de aller fleste av oss å ha 2 grid antenner på hver side... Dyrt er det og... Men takk for info (selv om jeg hadde elsket å lese den artikkelen...)

 

Motto: Grave kabel der graves kabel kan.

Endret av netphreak
Lenke til kommentar

t0ffluss og meg har nå begynnt å se på andre alternativer. Det ser ut til at endel AP/Routere basert på Atheros chipset har noe som dem velger å kalle SuperG, dette skal i utgangspunktet fungere over 1 antenne. Problemet nå er vel om det tåler avstanden. Tester viser opp i mot 50 mbps, så dette KAN bli bra.

Lenke til kommentar
Med speedboost (afterburner) i begge ender kan du få inntil 35% økning i hastigheten hvis det virker like godt som på gamle WRT54GS.

8289935[/snapback]

 

det var det første jeg prøvde :) ved å ha WRT54xx'ene på kort avstand, (5 - 10m) så fikk jeg 3.3 - 3.4Mb/s (26.4 - 27.2Mbit)

 

men så fort jeg prøvde dette på over 4 km'ers avstand crappa linja ut på lave 80-100kb/s. sneglefart. Sitter faktisk på hytta nå, og skal prøve afterburner igjen :p

 

edit: nope.. hastigheten er veldig ustabil, varierer mellom 100 - 250kb/s

 

det som var litt interessant på fks, dgl-4300, var at dette bestod av atheros chipsettet, og ikke broadcom som er i WRT'ene... har hatt gode erfaringer med atheros, så det hadde jo vært en ide å prøvd.

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jaja.. da var det prøvd :)

 

DGL4300 var en konge router..ikke noe å si på ytelsen.. fikk utrolig bra hastighet når 2stk DGL4300 var kobla sammen (WDS) med bare noen få meters avstand. (~6MB/s) men når disse ble kobla til antennene.. og skulle sende på over 4 km.. så knela hele linken.

 

search goes on :)

Lenke til kommentar

Regner med at du har satt opp WRT54GS/GL som WDS siden du får 2.3 - 2.4MB/s.?

WDS på WRT54G maxer ut på ca. 2,6 MB/s(eller var det 1,6/1,7 MB/s ble litt usikker,er så lenge siden jeg holdt på dem dette)

Rundt 50% redusert hastighet får du p.g.a WDS

 

 

Bridge skal gi bedre hastighet men da kan du ikke koble til tråløst på WRTen,kun kabel.

 

Edit

 

Ser at du kjører WDS nå..

 

Du kan og prøve dette

Try the repeater mode of dd-wrt in v24. WDS and repeater will do the same except full speed instead of half.
Endret av taz
Lenke til kommentar
Jaja..  da var det prøvd :)

 

DGL4300 var en konge router..ikke noe å si på ytelsen..  fikk utrolig bra hastighet når 2stk DGL4300 var kobla sammen (WDS) med bare noen få meters avstand. (~6MB/s) men når disse ble kobla til antennene.. og skulle sende på over 4 km.. så knela hele linken.

 

search goes on :)

8593033[/snapback]

 

det kommer av at selv om du har bra singal så må du juster tiden pakken bruker mellom lufta.

på dd-wrt er den satt til : Sensitivity Range (ACK Timing) 2000

 

du kan og prøve og stille ned

Fragmentation Threshold , RTS Threshold og opp på DTIM Interval

 

noen ganger hjelper deg og stille ned på:

Beacon Interval, til 10 (den bruker litt lengre tid før den linker, men du får da plass til litt flere pakker.

 

Frame Burst, kan du og prøve og slå av den gir oftes bedre ytelse, men har du ræv link kan den hjelpe til at du får link.

 

WMM Support <- slå den. den kan fort da ned ting.

 

du kan prøve og force speed til eks 11mbit,

 

 

hvis du prøver og overføre noe og wlan link så kan du se at speed går ned og singal styrken. så greit og laste ned en stor iso fil. mens du tester.

 

edit : wrt300n eller den som selges i norge er ikke støtta av dd-wrt virker det som. siden i norge selger dem wrt300n v2 , dd-wrt støtter v1

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...