Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får bare lanIP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du sitter bak en router med nat, skal du bare få lan-ip. Dette er vitsen med en router, slik at flere kan dele samme tilkobling.

 

Vil du ha wan-ip, må du koble rett på et modem, eller slå av nating i routeren. Da kan du ikke ha flere maskiner på internettlinja di.

Lenke til kommentar

Routeren/modemet må over i brigdemodus for at dette skal bli ein realitet.

Men kvifor er det så viktig å få wan-ipen på maskin?

Ein mister jo muligheiten til å ha fleire maskiner på nettet ved ein slik konfigurasjon. I tillegg kan det rote opp oppsettet mot ISPen din då det er ikkje nødvendigvis at din internettleverandør støtter brigdemodus på modemet.

Lenke til kommentar

er bare 1 pc her i huset, og jeg sitter ikke gjennom noe router, det bare står at jeg gjør det. Aner ikke hva som er galt. vil ha wan ip fordi det virker som om jeg ikke får vist spill servern min på nett når jeg sitter gjennom en router... kan det ha noe å si?

Endret av rivasavi
Lenke til kommentar

Sidan eg kan sjå ipene som trådstarter poster frå så kan eg legge til at han poster frå ei NGT-linje.

 

Dermed er det vel NGT-ekpertene som må fram i lyset.

Og viss eg ikkje husker feil så takler ikkje NGT brigdemodus på sitt utstyr ( eller gjaldt det berre dei gamle boksene?)

Lenke til kommentar
Dermed er det vel NGT-ekpertene som må fram i lyset.

Og viss eg ikkje husker feil så takler ikkje NGT brigdemodus på sitt utstyr ( eller gjaldt det berre dei gamle boksene?)

8269404[/snapback]

 

NGT støtter vel ikke bridge på de nye boksene heller. Da må man i utgangspunktet bestille fast ip med subnett, men det finnes omveier for de gamle netopia boksene. De nye speedtouchene er jeg usikker på om du kan komme rundt.

Lenke til kommentar

Ut frå denne tråden trur eg at det ikkje er "piece of cake" for trådstarter å få til dette utan for mykje klussing .

 

Mi anbefaling er:

Drit i wan-ipen og heller finn oppskrifta på portforwarding på den aktuelle routeren, Der er risikoen mykje mindre for å sende ned heile internett-tilgangen som omstilling til brigde-modus vil gjere.

I værste fall kan det fort bli ein 1000lapp eller 2 i kostnad med å komme tilbake til nettet, samt ein del dagers nedetid, å "tukle" med oppsettet til routerene er ikkje trivielt og bør ikkje gjeres utan at ein har god peiling på kva ein gjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...