Gå til innhold

Rennende vann uten å overeksponere


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøvd å ta bilde av en liten foss med rennende vann, vil ha slør effekt på vannet.

51145.jpeg

 

Kamera Pentax K10D

Manuelt

lukker 1/10

f22

iso100

brennvidde 88

 

Men syntes bilde blir litt for hvit på vannet enkelte steder, hvordan kan man unngå dette?

 

Prøvde flere ganger, noen ble for lyse til å brukes, hvordan få lang lukkertid uten å overeksponere bilde?

Er der en enkel regel for å få dette til?

 

Edit: hvordan er det anbefalt å laste opp bilder på forumet?

Syntes enten de er for små eller for store når man klikker på dem....

Endret av acer290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

f/22 er forøvrig en sinnsykt dårlig idé. f/16 bør være det absolutt lengste man blender ned på et 1.5-crop camera. Fra ca. f/13 begynner diffraksjon å gjøre seg gjeldende, slik at du begynner å miste skarphet. I bildet ditt er det ingenting som er skikkelig skarpt.

 

Må man, så må man, men et ND-filter eller to er klart å foretrekke.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
f/22 er forøvrig en sinnsykt dårlig idé. f/16 bør være det absolutt lengste man blender ned på et 1.5-crop camera. Fra ca. f/13 begynner diffraksjon å gjøre seg gjeldende, slik at du begynner å miste skarphet. I bildet ditt er det ingenting som er skikkelig skarpt.

 

Må man, så må man, men et ND-filter eller to er klart å foretrekke.

8268174[/snapback]

 

f16 hadde vel gitt meg mer overeksponering, da den slipper inn mer lys, så hvordan ville du gjort det uten filter? , men får kjøpe filter tenker jeg..

Ikke negativt ment, men jeg trenger råd som nybegynner.

 

Edit: det er tatt på frihånd, ikke stativ

Endret av acer290
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha sløreffekt må du bruke lengre lukkertid og da er dessuten stativ et krav for å få skarpe bilder. Eneste måten å få sløreffekt når det er veldig lyst ute er å bruke ND -filter. ND8 filter er lett å få tak i og reduserer lukkertiden din med 3EV. Man kan gjerne bruke flere ND-filtre på objektivet hvis man ønsker lengre lukkertid, men man risikerer problemer med vignettering ved å bruke flere filtre. Det finnes også ND400 filter for de som er spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Hei acer290

 

Har du testet ur Muli-Exposure?

 

f.eks. med 9 bilder  :hmm:

8271234[/snapback]

 

Nei det har jeg ikke prøvd, men forholdet blir vel det samme? Sen lukkertid, høyt blendertall eller overeksponering, eller tar jeg feil?

Men sikkert lettere å finne et brukbart bilde.

 

Det med å komme tilbake på ettermiddag kveld går jo, men jeg var på gjennomreise, og slik er det jo ofte med foto, øyeblikket er der nå.

 

Men er litt mer forberedt nå, skal kjøpe et filter en dag, skal nok få det til, men må vel investere i stativ også. Så takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Nei det har jeg ikke prøvd, men forholdet blir vel det samme? Sen lukkertid, høyt blendertall eller overeksponering, eller tar jeg feil? Men sikkert lettere å finne et brukbart bilde.

Har bare testet det en gang i dagslys ved sjøen med litt bølger, så jeg er ingen ekspert ;)

 

Satte opp kameraet på stativ i Greenmode, Multi-Exposure på 9 bilder og klikket i vei.

 

Resultatet ble en fin silke/tåkeeffekt av sjøen.

 

Erfarte at det hadde vært greit med en fjernutløser da kameraet må stå 100% stille for og få et skarpt bilde.

 

Multi-Exposure er vell på godt norsk dobbeleksponering, m.a.o. flere lag bilder av samme motivet. Når det kun er bevegelse i vannet så vil vannet bli ”tåket”

 

Ved og vente til kvelden går du kanskje glipp av det spesielle lyset som du ser akkurat da, så jeg mener det kanskje er vært og prøve.

 

Skader ikke å teste ut, kan kun bli et nytt ”mislykket” bilde :whistle:

Lenke til kommentar

Ok. Her er det altfor mye kontrast mellom lyst og mørkt. Et ND-filter vil ikke hjelpe nevneverdig alene.

 

Men om vi bruker et ND-filter, så kan vi gjøre som så:

 

Kjør bracketing på f/16 (3-4 bilder), slik at du får en rimelig lang eksponering også på det overeksponerte bildet. Da skal de bli ca identiske, bortsett fra i eksponeringen.

 

Kjør så dette gjennom en HDR-løsning. Du har den i photoshop, og photomatix er en frittstående løsning dersom du ikke har photoshop. Da skal vannet være riktig eksponert, og du vil også kunne stille inn slik at kontrasten blir litt riktigere..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...mer støy, og faktisk også lavere dynamikk. Canon 5D har vel, hvis jeg husker riktig (noe jeg har en plagsom tendens til ikke å gjøre når det kommer til 5d :)), best egenskaper på 100 eller 200 ISO, selv om det tilbyr helt ned til 50.

 

Mao. er man best tjent med å bruke ND-filter i kombinasjon med den ISO-verdien på kameraet som gir best opptaksegenskaper.

Lenke til kommentar
Men er ikke lavere dynamikk til å leve med når man trenger lavere følsomhet og ikke har et nd-filter for hånden?

8419231[/snapback]

Åpenbart. :) Det finnes vel kameraer der ute som tilbyr en "lo" følsomhet i tillegg til "hi" - altså en "ukalibrert" lavere følsomhet enn det produsenten anbefaler.

 

Jeg husker imidlertid en kameratest i Fotografi av et kamera (men jeg husker ikke hvilket) som tilbø nettopp ISO-100 med en bildebrikke som er native på 200. Resultatene var forbløffende dårlige. Det var mye værre enn f.eks å gå fra 200 til 400.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...