Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp trådløst nettverk!


Anbefalte innlegg

Hei, for ø gjøre en lang historie kort har jeg flytta på landet, hvor det ikke er stor nok kapasitet til å gi meg bredbånd, så jeg skal sette opp et sammen med naboen som allerede har.

 

Har satt opp en trådløs ruter hos naboen og signalene går til huset mitt uten noe problem.

 

Jeg tenkte å sette opp en ruter i huset mitt som en mottaker, er dette mulig?

 

Han har en https://prisguiden.no/product.php?productId=63061, må jeg ha den samme i tilfelle?

 

Denne trådløse ruteren har 4 LAN porter. Kan man koble fra ruteren med en tcp\ip kabel videre til PCen? Eller må jeg bruke trådløst hele veien?

 

Kan en ruter brukes som en "signalforsterker"? som kan sende signalene videre til PCene rundt i huset med full styrke?

 

Er ikke veldig god med de trådløse greiene, stoler ikke på ting jeg ikke ser :cry: Veldig takknemlig for svar ASAP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke den til å videresende signal trådløst må du ha en tilsvarende løsning i begge ender (en hos nabo og hos deg).

Den settes da i WDS+AP modus for å virke både som link og lokalt aksesspunkt.

 

Du kan altenativt bruke en ekstra router eller aksesspunkt hos deg for å videresende signaler hvis du kun har en 54GL i klientmodus hos deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm, dette ble litt gresk for meg :p

 

 

Tilsvarende løsning i begge ender, vil det si samme routeren eller hva?

 

For å kanskje gjøre det enklere er det jo en mulighet å ha trådløst nettverkskort på alle pcene og kun bruke den (om mulig) som en forsterker av signalet...

Endret av TQuiller
Lenke til kommentar
Hmmm, dette ble litt gresk for meg :p

 

 

Tilsvarende løsning i begge ender, vil det si samme routeren eller hva?

 

For å kanskje gjøre det enklere er det jo en mulighet å ha trådløst nettverkskort på alle pcene og kun bruke den (om mulig) som en forsterker av signalet...

8349422[/snapback]

Tilsvarende løsning = WRT54GL i WDS (+AP) modus hos nabo og hos deg.

Da vil det etableres en link mellom dere og routeren vil i tillegg fungere som et aksesspunkt for dine trådløse enheter. :w00t:

 

Hvis du kun skal endre på oppsettet hos deg selv kan du bruke en WRT54GL for å motta naboens nett og en annen router til å videresende til dine trådløse enheter.

Lenke til kommentar

Hvis du kun skal endre på oppsettet hos deg selv kan du bruke en WRT54GL for å motta naboens nett og en annen router til å videresende til dine trådløse enheter.

 

Dvs at du kan skaffe to trådløsroutere hvor minst den ene må være WRT54GL (Gjerne begge). Legg så inn Hyperwrt på WRT54GL #1 fra www.thibor.co.uk og sett den opp i klientmodus mot naboen. Du velger selvsagt samme kanal, SSID og kryptering som naboen.

 

Nå har du tilgang til internett via en av lanportene på WRT54GL.

Du kobler så en nettverkskabel til WAN på router #2 og setter denne på en annen kanal enn du bruker mot naboen (helst størst mulig kanalavstand).

Programmer router nr 2 slik at du får forskjellig ipområde på WAN og LAN.

WAN=192.168.1.1 og du velger da at LAN på router #2 skal bruke 192.168.0.xxx.

 

Når dette er satt opp så skal du ha nettilgang på router #2 trådløst og kablet.

 

Til slutt: Krypter trådløsnettverk #2.

Lenke til kommentar
Du kan bruke en Linksys WRT54GL med Hyperwrt firmware i Klientmodus til å kommunisere trådløst med naboen.  Du kobler så en nettverkskabel til din PC.

8267530[/snapback]

 

Hvordan går jeg frem for å få Hyperwrt firmware i klientmodus? Alt i alt ser dette ut som den enkleste løsningen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem får å få til det...

Lenke til kommentar

OK. Vet ikke helt hva webinterface er.

 

Anyways, lasta ned firmwire, og instalerte det som de sa i instruksjonen (Ved å gå inn på routeren via ip)

 

I wireless menyen fins det likevel ikke mulighet for å velge client.

 

Takk for at du gidder å hjelpe en n00b som meg ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke den routeren lengre, men du får bare se igjennom menyene så ligger den der. Det er en sånn rullegardinmeny som står som AP som default.

 

Her er litt info om Hyperwrt

 

AP: Access Point, stock linksys mode

 

Client(STA): changes the internet(WAN) interface from the Physical WAN port to the Wireless Interface. Internet access via wireless interface.

[This is helpful to give wireless access to a client device that has only an ethernet port, such as a game or multimedia box. It also gives WPA protection to Windows 98/ME/NT, Linux, Unix, and Novell. This mode does not serve wireless clients--it IS a wireless client.]

 

WET(Wireless Ethernet Transport): Transparent Bridge. connects wired clients to remote network on same subnet. It can handle more than 1 simultaeneous client due to some proxy arp stuff done internally.

[This is great for supporting a distant/extension office whenever your main wireless AP/router is not WDS capable. This mode is similar to STA/client mode, but you can run multiple wired clients simultaneously. This mode does not serve wireless clients (unless you plug in another WRT54G/GS back-to-back using a different channel, different ssid).]

 

WDS(Wireless Distribution System): allows WDS connections only. No wireless clients can connect.

[backhaul link using two WRT54G/GS to connect two sites together at maximum speed. Turning up the power to 126 or 168 is actually useful in this mode if you want to cover a long distance. Directional antennas (can, dish, Vagi, yagi) on both ends are a must for best speeds in your backhaul link. Do not use DHCP, Firewall, QOS on your backhaul link's dedicated WRT54G/GS units. Use http://192.168.1.1/Site_Suvery.asp to find a unique channel for your backhaul link.]

 

WDS-AP: Access Point with WDS capabilities. A merger of AP and WDS modes.

[make a very large wireless network with multiple WRT54G/GS units connected to each other without wires--all serving wired and wireless clients.]

 

 

 

Bridge Restrict (formerly LazyWDS): if off, it allows any wds capable device to connect. if on, only authorized connections can be made, which have to be entered in the "Remote Bridges" Boxes in the format xx:xx:xx:xx:xx:xx

[When Bridge Restrict is on, as is recommended, do be sure to enter the MAC address from the "other" end of the WDS link. Do this on both ends.]

 

 

 

A bit about remote WDS units (Those not wired to an internet source):

From Thibor, ". . .make sure you fill in the correct mac addresses for the remote bridge field. disable the WAN port and fill in LAN Gateway & LAN DNS information on the remote wds node."

[DHCP probably should not be enabled on remote WDS units. Firewalls probably should not enabled on remote WDS units.]

 

More from Thibor: Speedbooster [GS firmware only] may be forced on for WDS+AP use by entering the following command in the startup script [area of the administration page]:

nvram set afterburner_override=1

 

 

The most popular wireless mode is WDS+AP, which is used to connect two or more WRT54G/GL/GS together without wires.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...