Gå til innhold

Hvilken ingeniør retning? (data/elektro/?)


Anbefalte innlegg

Noe jeg aldri har fått svar på: Hva gjør en ingeniør? Og jeg ønske heller noen få konkrete eksempler enn mange generelle!

 

Foreløpig står elektro ingeniør øverst, men jeg vurderer også data og lignende.

 

Jeg lurer på hva som er forskjellen her, mellom ingeniør innen elektro, data, informatikk, nettverksdrift, programmering osv osv!?

 

Er det noen jobber som overlapper hverandre? I så fall hvilke?

 

Altså, kan man f.eks. få jobb som nettverksansvarlig om man har bachelor innen eletro eller data, og ikke nødvendigvis nettverksdrift? Hvorfor egen med programmering, inngår ikke det i data?

 

Jeg er interessert i elektronikk/data, men jeg har ikke lyst til å velge et altfor snevert studie siden jeg er litt ubestemt, men som fortsatt gir god nok generell kompetanse til å kunne ta forskjellige jobber, og ikke bare én type liksom..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nevnte utdanninger overlapper i veldig mange tilfeller. Vanskelig å skille i mange tilfeller. Når jeg gikk elektro studier sa foreleserene ofte at "elektro er egentlig en skjult datautdanning(eller omvendt)" med meningen at disse to i prinsipp gir mer eller mindre samme generelle kompetanse.

 

Forskjellene i utdanningene viser seg vel mer jo lenger ut i studiet du kommer og når du velger spesialisering. Så om du ikke er helt sikker enda behøver du heller ikke bli det før et stykke ut i utdanningen din.

Lenke til kommentar

Nå er elektro også delt opp da. Vi har i alle fall sterktrøm, elektronikk og automasjon.

Automasjon er vell det som er nærmest data utdanning. Elektronik er en del programering men mer anologe kretser osv. Men jevnt over går elektronik mer i dypden en data gjør tror jeg. Er mer programering av integrerte kretser.

Lenke til kommentar

På datalinjer så lærer du nok mer som er direkte rettet mot systemutvikling. Man kan si at går man på elektronikk lærer du nok en del programmering, men lite om systemutvikling.

 

Systemutvikling handler mye om hvordan man jobber med programvareutvikling, hvilke modeller som finnes for dette, objektorientering ol. Dette er grunnleggende ting som er meget viktig ifm. utvikling av IT systemer. I tillegg tviler jeg på at de som går på elektro har noe særlig om databaser, noe som er en nødvendighet for en utvikler. Jeg tviler på at en som har ingeniør elektro er direkte kvalifisert til systemutiklerjobber på samme måte som de fleste dataingeniører ikke er kvalifisert til hardwareutvikling og FGPA og VSDL utvikling.

Lenke til kommentar
På datalinjer så lærer du nok mer som er direkte rettet mot systemutvikling. Man kan si at går man på elektronikk lærer du nok en del programmering, men lite om systemutvikling.

 

Systemutvikling handler mye om hvordan man jobber med programvareutvikling, hvilke modeller som finnes for dette, objektorientering ol. Dette er grunnleggende ting som er meget viktig ifm. utvikling av IT systemer. I tillegg tviler jeg på at de som går på elektro har noe særlig om databaser, noe som er en nødvendighet for en utvikler. Jeg tviler på at en som har ingeniør elektro er direkte kvalifisert til systemutiklerjobber på samme måte som de fleste dataingeniører ikke er kvalifisert til hardwareutvikling og FGPA og VSDL utvikling.

8325012[/snapback]

 

Du nevner enkelte ulikheter her men de er alikevel ikke så ulike som det du hevder(i mine öyne). Det finnes andre systemer enn såkalt IT som må utvikles også. Enkle eksempler kan väre GSM og UMTS(WCDMA) nett. Det er i mine öyne systemutvikling på höyt nivå :-) Her er ikke databaser noe krav for å väre utvikler, og flertallet som jobber innefor ovennenvte eksempler er elektro ingeniörer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...