Gå til innhold

Hvilken ingeniør retning? (data/elektro/?)


Anbefalte innlegg

Noe jeg aldri har fått svar på: Hva gjør en ingeniør? Og jeg ønske heller noen få konkrete eksempler enn mange generelle!

 

Foreløpig står elektro ingeniør øverst, men jeg vurderer også data og lignende.

 

Jeg lurer på hva som er forskjellen her, mellom ingeniør innen elektro, data, informatikk, nettverksdrift, programmering osv osv!?

 

Er det noen jobber som overlapper hverandre? I så fall hvilke?

 

Altså, kan man f.eks. få jobb som nettverksansvarlig om man har bachelor innen eletro eller data, og ikke nødvendigvis nettverksdrift? Hvorfor egen med programmering, inngår ikke det i data?

 

Jeg er interessert i elektronikk/data, men jeg har ikke lyst til å velge et altfor snevert studie siden jeg er litt ubestemt, men som fortsatt gir god nok generell kompetanse til å kunne ta forskjellige jobber, og ikke bare én type liksom..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nevnte utdanninger overlapper i veldig mange tilfeller. Vanskelig å skille i mange tilfeller. Når jeg gikk elektro studier sa foreleserene ofte at "elektro er egentlig en skjult datautdanning(eller omvendt)" med meningen at disse to i prinsipp gir mer eller mindre samme generelle kompetanse.

 

Forskjellene i utdanningene viser seg vel mer jo lenger ut i studiet du kommer og når du velger spesialisering. Så om du ikke er helt sikker enda behøver du heller ikke bli det før et stykke ut i utdanningen din.

Lenke til kommentar

Nå er elektro også delt opp da. Vi har i alle fall sterktrøm, elektronikk og automasjon.

Automasjon er vell det som er nærmest data utdanning. Elektronik er en del programering men mer anologe kretser osv. Men jevnt over går elektronik mer i dypden en data gjør tror jeg. Er mer programering av integrerte kretser.

Lenke til kommentar