Gå til innhold

Viftestøy Compal HGL30 / HEL80


Anbefalte innlegg

Hallo :)

 

Har akkurat fått en hgl30 hvor viften gikk i et sett.

Har nå installert speed switch og prøvd meg på en del av de andre styrings programmene som er anbefalte.

Dette har desverre ikke hjulpet nevneverdig.

 

Er det noen som har funnet noen løsning på dette?

Jeg vet det ikke skal være sånn, da disse pc'ene i tester karakteriseres som stillegående. samt at de ansatte hos Multicom sier de er det. Uten at de har noen gode løsninger på hvordan fikse problemet.

 

Pc'n høres ut som de gamle bærbare, som var før det kom m prossesor, hvor viften gikk i et sett med et irriterende støynivå.

 

Håper på litt hjelp.

 

mvh.

Ole Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også jeg sliter med dette...problemet er at jeg har vista og jeg trodde at å opgradere bios skulle hjelpe...gjorde vondt verre for å si det mildt...kan selfølgelig ikke gå tilbake til gammel bios da dette ikke er mulig,...venter nå på nye bios drivere....multicom sa til meg at vista har problemer med strømstyringen derfor vil viften være ustabil...men de sa at med xp skulle det ikke være sånn...med xp skulle pcen være stilleående..så vet ikke ikke hva som er galt med din pc...min bråker konstant....utrolig irriterrende ikke sant?spesielt når jeg leste på alle tester at pcen var stillegående slik du sier....

Lenke til kommentar
Også jeg sliter med dette...problemet er at jeg har vista og jeg trodde at å opgradere bios skulle hjelpe...gjorde vondt verre for å si det mildt...kan selfølgelig ikke gå tilbake til gammel bios da dette ikke er mulig,...venter nå på nye bios drivere....multicom sa til meg at vista har problemer med strømstyringen derfor vil viften være ustabil...men de sa at med xp skulle det ikke være sånn...med xp skulle pcen være stilleående..så vet ikke ikke hva som er galt med din pc...min bråker konstant....utrolig irriterrende ikke sant?spesielt når jeg leste på alle tester at pcen var stillegående slik du sier....

8264298[/snapback]

 

Det er helt utrolig irriterende.

Du får ikke noe lyst til å bruke pc'n med en slik viftelyd.

Så jeg bruker min gamle inntil jeg finner en løsning.

Og finner jeg ikke noen løsning, så benytter jeg meg av angrefristen igjen...

Multicom sa at det ikke skulle være sånn, men nå har jeg opplevd dette på både Hgl30 og Hel80. Hel80 testet jeg med xp pro og vista, det var samme viftelyd med begge operativ system.

 

Multicom som bygger og selger pc'n må da ha en løsning.

Det finnes nok en løsning, hvis ikke hadde vel flere skrevet om det her inne.

Har inntrykk av at compal pc'ene har solgt bra.

 

til andre som har hgl30, er tastaturene deres veldig skranglete?

Litt irriterende, men noe jeg kan leve med imotsetning til fabrikk viften som går i et sett...

Lenke til kommentar
Angreretten går ut to uker etter at du har fått produktet. Jeg tror heller reklamasjon vil være rette tiltak i dette tilfellet.

8264572[/snapback]

 

Og hva skal du reklamere på? En viftelyd som sannsynligvis multicom sier ikke er noe feil ved.

Jeg fikk pc'n igår, så har fortsatt noen dager å fikse problemet på.

jeg vil jo gjerne beholde pc'n.

Lenke til kommentar

Vi får vente til neste bios-opdatering (for oss med vista) og se om problemet løser seg da.....jeg venter også på Notebook Hardware control-programmet som skal støtte vista...den oppdateringen har ikke kommet ennå den heller....Men har tro på at det programmet kan fikse problemet...

Lenke til kommentar
Vi får vente til neste bios-opdatering (for oss med vista) og se om problemet løser seg da.....jeg venter også på Notebook Hardware control-programmet som skal støtte vista...den oppdateringen har ikke kommet ennå den heller....Men har tro på at det programmet kan fikse problemet...

8264873[/snapback]

 

Du kan jo håpe på at NHC skal fikse problemet ditt, jeg kjører det jeg uten at det hjelper.

Rart at Multicom ikke selv kommer til bunns i problemet, så alle kundene blir fornøyde.

Lenke til kommentar
Angreretten går ut to uker etter at du har fått produktet. Jeg tror heller reklamasjon vil være rette tiltak i dette tilfellet.

8264572[/snapback]

 

Og hva skal du reklamere på? En viftelyd som sannsynligvis multicom sier ikke er noe feil ved.

Jeg fikk pc'n igår, så har fortsatt noen dager å fikse problemet på.

jeg vil jo gjerne beholde pc'n.

8264786[/snapback]

 

Denne to ukers angreretten gjelder uten noen som helst begrunnelse. Du fikk sannsynligvis med et angrerettsskjema med maskina, som du bare kan benytte

hvis du ikke er fornøyd. På slike skreddersydde maskiner som HEL kan det hende denne retten ikke gjelder fullt ut, dv s du ikke ville fått refundert 100% av kjøpesummen, det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

En kompis fikk nylig sin HEL80, med XP-pro og servicepack 2, samt speedswith som kjører cpu på maks er den svært stillegående, selv i spilling, bråker aldri mer enn min i9400 som også er stillegående. Jeg ville definitivt kjørt disse maskinene med XP inntil videre, strøm/viftestyringen i vista er helt på trynet og får mange i utgangspunktet stillegående pcer til å høres ut som flymotorer. Forhåpentligvis kommer det nye Vista, intel og produsentdrivere ift strø/viftestyring som kan løse problemene snart.

Lenke til kommentar
Angreretten går ut to uker etter at du har fått produktet. Jeg tror heller reklamasjon vil være rette tiltak i dette tilfellet.

8264572[/snapback]

 

Og hva skal du reklamere på? En viftelyd som sannsynligvis multicom sier ikke er noe feil ved.

Jeg fikk pc'n igår, så har fortsatt noen dager å fikse problemet på.

jeg vil jo gjerne beholde pc'n.

8264786[/snapback]

 

Denne to ukers angreretten gjelder uten noen som helst begrunnelse. Du fikk sannsynligvis med et angrerettsskjema med maskina, som du bare kan benytte

hvis du ikke er fornøyd. På slike skreddersydde maskiner som HEL kan det hende denne retten ikke gjelder fullt ut, dv s du ikke ville fått refundert 100% av kjøpesummen, det er jeg ikke sikker på.

8265120[/snapback]

 

De trekker 500 kr av totalsummen du betalte.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Vista på min HEL80 og har ikke problemer med viften min. Når jeg bruker maskinen til helt vanlige ting som surfing etc går ikke viften i det hele tatt, og når jeg spiller går den litt av og til.

 

Det største problemet tror jeg ligger hos alle dere som bruker programmer som utorrent og lignende og laster ned for full pinne. Bruker utrolig mye ressurser på dette og sikkert derfor viftene deres bråker som de gjør (nå vet jeg selvfølgelig ikke hva dere holder på med, og skal ikke anklage dere for noe, men eneste gangen min vifte har bråkt var når jeg brukte et slikt torrent-program). Men for all del, kan være jeg bare er heldig ettersom det er veldig mange som har problemer med dette.

Endret av Kim The King
Lenke til kommentar
Jeg bruker Vista på min HEL80 og har ikke problemer med viften min. Når jeg bruker maskinen til helt vanlige ting som surfing etc går ikke viften i det hele tatt, og når jeg spiller går den litt av og til.

 

Det største problemet tror jeg ligger hos alle dere som bruker programmer som utorrent og lignende og laster ned for full pinne. Bruker utrolig mye ressurser på dette og sikkert derfor viftene deres bråker som de gjør (nå vet jeg selvfølgelig ikke hva dere holder på med, og skal ikke anklage dere for noe, men eneste gangen min vifte har bråkt var når jeg brukte et slikt torrent-program). Men for all del, kan være jeg bare er heldig ettersom det er veldig mange som har problemer med dette.

8269860[/snapback]

 

 

Hvilken bios har du?

For å si det slik...viften min går uansett, den går når til og med når jeg ikke bruker pcen altså bare er skrivebordet og vanlige oppstartsprogrammer som går....du har nok vært ekstremt heldig hvis det er tilfelle at viften din nesten ikke går...jeg har hel80i da hvis det kan ha en årsak...hmmm...noen som får bios-oppdatering 118 til å funke nå eller?

Lenke til kommentar
Hvilken bios har du?

For å si det slik...viften min går uansett, den går når til og med når jeg ikke bruker pcen altså bare er skrivebordet og vanlige oppstartsprogrammer som går....du har nok vært ekstremt heldig hvis det er tilfelle at viften din nesten ikke går...jeg har hel80i da hvis det kan  ha en årsak...hmmm...noen som får bios-oppdatering 118 til å funke nå eller?

8271977[/snapback]

 

Nå har jeg ikke den bærbare her (er i militæret på en av forsvarets pcer) men jeg har iallefall ikke oppgradert biosen. Husker ikke hvilken versjon det er, dessverre.

Lenke til kommentar
Jeg har HEL80, og har ingen problemer nå med viftestøy...bruker nå Bios 105B...Jeg oppgraderte til en nyere versjon, men da synest jeg viftestyringen var irriterende. Med 105B er det helt flott :)

8277705[/snapback]

 

 

det er jo ingen bios som heter 105B på compal.com?

 

om du oppdaterte bios først og så gikk du tilbake til en gamlere bios?

 

fordi det trodde ikke jeg skulle gå?

Lenke til kommentar

Jeg gikk tilbake til en eldre versjon ja... Det er ikke mulig å gå tilbake med windows flash, man må boote fra et medium for å nedgradere...Nyere versjoner enn 105B bruker mindre tid på self-check i post, men jeg prioriterte heller mindre viftestøy.

 

105B -> 110B -> 105B

(mener det var 100B jeg oppgraderte til)

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar
Jeg gikk tilbake til en eldre versjon ja... Det er ikke mulig å gå tilbake med windows flash, man må boote fra et medium for å nedgradere...Nyere versjoner enn 105B bruker mindre tid på self-check i post, men jeg prioriterte heller mindre viftestøy.

 

105B -> 110B -> 105B

(mener det var 100B jeg oppgraderte til)

8281254[/snapback]

 

 

men du hadde jo hel80...105B er beregnet for hel81...jeg har hel80i...trodde jeg måtte bruke driverne til hel80?

Lenke til kommentar
Jeg gikk tilbake til en eldre versjon ja... Det er ikke mulig å gå tilbake med windows flash, man må boote fra et medium for å nedgradere...Nyere versjoner enn 105B bruker mindre tid på self-check i post, men jeg prioriterte heller mindre viftestøy.

 

105B -> 110B -> 105B

(mener det var 100B jeg oppgraderte til)

8281254[/snapback]

 

BIOS som brukes til HEL 80 og HEL81 er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...