Gå til innhold

VM under Vista?


Anbefalte innlegg

"Gikk over" til Vista for en stund siden, og tenkte jeg skulle få satt opp noen virtuelle miljøer for uttesting av diverse serverapplikasjoner. Jeg har tidligere hatt gode erfaringer med VMWare, men verken VMWare Server eller Player syntes å fungere særlig godt under min Vista Business 32-bit. Etter hva jeg har skjønt, vil det heller ikke bli full Vista-støtte før 6.0-plattformen kommer - og det kan kanskje bli en stund til.

 

Jeg prøvde derfor "konkurrenten", Virtual PC 2007, og den synes å virke veldig bra bortsett fra én ting: Verts-OS'et kan ikke kommunisere med gjeste-OS'et, og da faller mye av vitsen bort for min del. (Jeg kan vel alltids sette opp en VM til og la de kommunisere seg imellom - men det er ikke ideelt for mine formål...)

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få til det jeg prøver på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som ikke fungere med Vmware server? Jeg kjører versjon 1.0.2 på min Ultimate installasjon, og opplever ikke noe særlig problemer.

 

Nå skal det sies at jeg kun tester et par Linux distroer (Ubuntu og Kubuntu).

 

Om du kan spesifisere problemet, så kan jeg eventuelt teste det hos meg for å se om jeg har samme problem, eller om det kun er hos deg.

Lenke til kommentar
Hva er det som ikke fungere med Vmware server? Jeg kjører versjon 1.0.2 på min Ultimate installasjon, og opplever ikke noe særlig problemer.

 

Problemet er at den går tregt som sirup, særlig ved oppstart. Jeg så det var noen som mente at det ville gå bedre dersom man kjørte programmet med admin-rettigheter, men da jeg prøvde, startet ikke programmet i det hele tatt.

 

Kjørte riktignok v1.0.3 - kan kanskje prøve 1.0.2, men har sett flere som har hatt generelle klager på VMWare under Vista.

Lenke til kommentar
Hva er det som ikke fungere med Vmware server? Jeg kjører versjon 1.0.2 på min Ultimate installasjon, og opplever ikke noe særlig problemer.

 

Problemet er at den går tregt som sirup, særlig ved oppstart. Jeg så det var noen som mente at det ville gå bedre dersom man kjørte programmet med admin-rettigheter, men da jeg prøvde, startet ikke programmet i det hele tatt.

 

Kjørte riktignok v1.0.3 - kan kanskje prøve 1.0.2, men har sett flere som har hatt generelle klager på VMWare under Vista.

8260429[/snapback]

 

Du kjører vel 1.0.0 eller 1.0.1 regner jeg med? 1.0.3 har vel ikke kommet ut enda. Den siste versjonen er 1.0.2 ;)

 

http://www.vmware.com/download/server/

 

Edit: Du har helt rett i at den starter veldig tregt. Det tok nå 5 minutter å starte en VM maskin på Vista pc'en. Og grunnen tror jeg er fordi VMware (eller Vista) bruker all RAM'en så fort jeg prøver å starte en av VM maskinene. Så blir pc'en stående å jobbe 4-5 minutter på disken før det skjer noe.

Så ett eller annet er feil ja.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Du kjører vel 1.0.0 eller 1.0.1 regner jeg med? 1.0.3 har vel ikke kommet ut enda. Den siste versjonen er 1.0.2 ;)

 

http://www.vmware.com/download/server/

Du har selvfølgelig rett: prøvde vmware server 1.0.2 og vmware player 1.0.3... lett å gå i surr :)

 

Edit: Du har helt rett i at den starter veldig tregt. Det tok nå 5 minutter å starte en VM maskin på Vista pc'en. Og grunnen tror jeg er fordi VMware (eller Vista) bruker all RAM'en så fort jeg prøver å starte en av VM maskinene. Så blir pc'en stående å jobbe 4-5 minutter på disken før det skjer noe.

Så ett eller annet er feil ja.

Ja, det er disse 5 minuttene jeg gjerne skulle brukt til noe annet enn å vente på at ting blir klare.

 

Har hørt at det går an å bli betatester VMWare 6.0-plattformen, og at denne funker bra under Vista - noe som kanskje er den beste løsningen for meg (bortsett fra at jeg hadde tenkt å bygge opp noen VM'er som jeg kunne ta med videre til andre miljøer senere, og en slik "forward compatibility" er man vel ikke garantert med et beta-program...)

Endret av klute
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg prøver nå å legge inn vmwre server 1.0.2-39867 på min vista Ultimate x64, men jeg får den ikke inn. Like før installasjonen er ferdig finner den ut at den ikke vil og fjerner alt sammen.

 

Kjører installasjonsfilen med admin rettigheter og har prøvd med xp sp2 kompatibiltet, men med samme negative resultat.

 

Har dere hatt dette problemet, eller vet dere hva jeg gjør feil?

 

edit: fant nå ut at den jeg hadde lastet ned ikke var den nyeste som var 1.0.3 :blush:

 

Laster ned den nyeste versjonen og prøver den.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...