Gå til innhold

Guide: Nettbaserte tjenester

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin samling :)

Tjenester over nett er framtiden, så prøver å flytte programvaren mot nettet i størst mulig grad.

Hardware.no kunne kanskje testet de ulike løsningene, for å så konkludert med hvilken som er best innenfor kategori?

Skrevet
Fin samling :)

Tjenester over nett er framtiden, så prøver å flytte programvaren mot nettet i størst mulig grad.

Hardware.no kunne kanskje testet de ulike løsningene, for å så konkludert med hvilken som er best innenfor kategori?

8257526[/snapback]

Hvorfor skal man absolutt utvikle klientprogrammer i en internet-browser?

For å få gjort noe fornuftig ender man opp med å kode i javascript, eller å bruke et bibliotek/rammeverk på toppen av dette (feks AJAX). Javascript er av mange grunner ikke egnet til å utvikle store klientprogrammer i og er mange skritt tilbake i forhold til feks java og .net-baserte systemer.

Det eneste man oppnår i forhold til tradisjonell programmering er effektiv distribusjon og lite bryderi med oppdateringer.

Ulempene er mange: Latterlig ytelse i forhold til programmer som kjører lokalt, lengre utviklingstid, mer primitivt GUI, mindre funksjonalitet, dårlig utnyttelse av lavnivåressurser osv osv osv.

Fremtiden (og nåtiden) er helt klart nettbasert, men jeg har mer tro på mellomtykke klienter som i seg selv bruker nett-tjenester enn på browserkoding.

Distribusjon kan feks løses med MS Click-once eller tilsvarende java distribusjonssystem.

Skrevet

Den sier jeg meg enig i.

java er rett og slett for treigt, men platformen som brukes har en åpenbar sammenheng med båndebredden i norges hjem.

Jeg tror at jo fortere folket går over til de nettbaserte tjenestene, desto raskere vil Telenor åpne for fiberen (som allerede har lagt ut i de fleste boligfelt) og først da får vi raske distribusjonssystem som du henviser til. :)

• 11 måneder senere...
Skrevet
Nettet kan brukes til så mangt

Er du klar over hvor mange oppgaver du kan utføre via nettet?

Umiddelbart så tenkte jeg på posten, gulesider, minside, nettbanker, komplett og slike ting. Altså tjenester på nett så man slipper å gå ut blandt skitne mennesker for å få gjort ting.

Men neida ...

Nok en oppramsing av dusteprogrammer på nett laget i ajax. Altså den type artikler som ALLE nettaviser og slikt hoster opp 1 gang i mnd fordi de har for lite å ta seg til. Konkurrerer dere med de skitne artiklene til VG og Dagbladet?

Møkkaartikkel.

Javascript suger - get it?

Gjest Slettet-Pqy3rC
Skrevet
Makan til idiotisk innlegg uten noen som helst form for konstruktivitet skal man lete lenge etter.

Innlegget var kanskje en smule brutalt men mannen har et poeng. Denne typen applikasjoner er etter min mening å litt "overavansert" selv om mange ser på dette som fremtiden. Det er mer preget av produktrushing og teknologikåthet enn en modnet nøkternhet til hvordan oppgavene kan tilbys på en best mulig måte. En browser sammen med en interpreter kjører kontorapplkasjoner skrevet i et 5'te generasjons språk. Det er her snakk om en voldsom overhead og meget dårlig ressursutnyttelse.

Paradokset med disse åpplikasjonene er at de egentlig ikke er nettbaserte, store deler av disse lastes/innstalleres inn i browseren hver gang du benytter dem. Altså mer "lettvindt innstallasjon" enn nettbasert/serverbasert system. Jeg vil kun kalle "server-side-execution" som nettbasert, dvs den type eksekvering tynne klienter benytter.

Jeg ville vel helst ønsket et mer todelt system. En pakke skrevet i et mer lavnivåspråk med høyere grad av optimalisering og ressursutyttelse som kan installeres og brukes lokalt. Pakken vedlikeholder automatisk alle dokumenter og programinnstillnger på en nettbasert konto slik at dine arbeider var tilgjengelig fra alle steder hvor pakken er installert.

Det burde også bli forsket mer på enklere og sikrere bruk av "private applikasjons servere". Slik at det bir enkelt for enhver å nå sitt eget miljø via f.eks RDP. Ja til mer utstrakt bruk av tynne klienter i de enkelte hjem.

Skrevet
Nettet kan brukes til så mangt

Er du klar over hvor mange oppgaver du kan utføre via nettet?

Umiddelbart så tenkte jeg på posten, gulesider, minside, nettbanker, komplett og slike ting. Altså tjenester på nett så man slipper å gå ut blandt skitne mennesker for å få gjort ting.

Men neida ...

Nok en oppramsing av dusteprogrammer på nett laget i ajax. Altså den type artikler som ALLE nettaviser og slikt hoster opp 1 gang i mnd fordi de har for lite å ta seg til. Konkurrerer dere med de skitne artiklene til VG og Dagbladet?

Møkkaartikkel.

Javascript suger - get it?

kan du begrunne hva som er så dårlig med javascript?

Skrevet (endret)
kan du begrunne hva som er så dårlig med javascript?

Det er ikke det beste programmeringsspråket til å lage store programmer i. Tolkede språk som Javascript er langt treigere enn kompilerte språk, og egner seg stort sett bedre til mindre programmer eller prototyping.

I tillegg kommer problemet med at man ikke får gjort så mye moro med javascript alene, så det må kombineres med HTML, CSS og andre teknologier for å lage grensesnitt. Her er det mange "forvirrende" teknologier ute og går, i stadig utvikling og med kompatibilitetsproblemer. Browser-krigene har ikke akkurat gjort livet enkelt for webutviklere. Lager man en flott applikasjon funker den kanskje bare i én browser, og det er ikke engang sikkert den vil fungere skikkelig i neste versjon av samme browser. MSIE er et glimrende eksempel i så måte, hvor mange bedrifter fortsatt sitter med antikvariske IE6 fordi de har webapplikasjoner som ikke fungerer i andre browsere.

Her er nettopp litt av paradokset med webapplikasjoner. For skulle ikke vitsen være at de skal være tilgjengelig overalt? Mange er jo ikke det likevel, og som Tiltman påpeker er mange av tjenestene som er ramset opp i artikkelen ikke rent webbasert heller, men installerer faktisk masse stæsj lokalt på PCen. Dermed kan man ende opp med å bruke like mye diskplass som om man installerte en fullblods applikasjon lokalt, samtidig som det heller ikke er plattformuavhengig.

Såkalte "online viruscannere" er et eksempel på dette, for nesten alle disse bruker ActiveX og blir derfor installert lokalt på PCen, og tar opp like mye diskplass (spredt rundt i systemet) som å installere et ordentlig antivirusprogram. Så på en måte får man kombinert ulempene med både nettbasert og lokale programmer!! Fordi man i praksis må installere programmet likevel (bare på en litt annerledes måte), men man får ikke kjørt programmet om man er uten nett! På toppen at dette er det også mer tungvint å starte et slikt nettbasert program, siden man må inn via browser og logge seg på en tjeneste osv.

Nå høres jeg kanskje veldig kritisk ut. Det er klart det fins fordeler også såfremt tjenestene er fornuftig implementert. Men at alt skal være nettbasert i framtida har jeg ingen tro på.

Endret av Langbein
Skrevet

Trodde dere ville ta en artikkel i mere stil:

- Kjøp nybil via nettet, billig toyota via danmark

- Stem på nettet fra 2009

- Lever selvangivelsen på nett

- Søk om studielån på nett

osv osv osv hehe

Skrevet

Det var da voldsomt til negativitet her. Nettbaserte applikasjoner er bare i sin spede begynnelse og vil bli bedre etterhvert. Man trenger ikke å ha så veldig stor fantasi for å skjønne fordelene med nettbaserte tjenester: *trommevirvel* Fordelen er at de er nettbaserte. For eksemepel har jeg hatt god bruk for Google Calendar, og synes det er veldig kjekt at jeg kan sjekke den fra hvilken som helst PC. Hadde Google Docs eller andre nettbaserte Office-applikasjoner vært bedre og kjappere enn det er i dag, hadde jeg også brukt det.

De største ulempene med nettbaserte tjenester i dag, som jeg ser det, er at man har få muligheter for å få synkronisert det til offline bruk, dersom man skulle trenge det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...