Gå til innhold

Er heat-pipe viktig?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Noen hovedkort har heat-pipe mens andre ikke har det.

Ser ikke ut til å være noen sammenhenger mellom hva hovedkortet støtter og om det har heat-pipe.

Asus selger f.eks kort som støtter quad-core både med og uten heat-pipe.

 

Er det smart å velge medheat-pipe allikevel, eller er det kun hvis jeg skal klokke opp at det er nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heatpipes på hovedkort leder bare varmen fra brikkesettene til en kjøleribbe som blir avkjølt av luftstrømmen fra prossesorkjøleren.

 

Eg tror ikkje det er noe bedre enn andre løsninger, og dersom man bruker vannkjøling vil eg tro det er dårligere.

 

Men man slipper en hissig liten vifte på brikkesettet, så det blir mindre støy.

Lenke til kommentar

Heatpipes er et populært alternativ til kjøleblokk med vifte på. Mer stille, men fortsatt effektivt.

 

Når det gjelder vannkjøling tar man bort hele ruklet og erstatter med vannblokker, @kuldesjokk jeg er ikke sikker på hva du mener med å sette på en ekstra hissig vifte?!

 

Vannkjøling er mer effektivt hvis du kan litt om det, tilnermet lydløst kan du også få det. Skal du overklokke er vann en bedre løsning, men da trenger du også muligens raskere fart på viftene som sitter på radiator, skal du overklokke heftig er det ikke lydløst, varmen må bort, mer volt=varme som skal fjernes=mere høylytte/raskere vifter.

 

Det kan noen ganger kompanseres for med en større radiator= større overflateareal som kjøles ned. Alt sånn må tilpasses og testes individuellt.

Lenke til kommentar

@nazzus

Det jeg mener med liten hissig vifte er at på asus sine heatpipe kort så er man avhengig av å sette den medfølgende vifta som svirrer på 3500 rpm når man har vannkjøling, hvis ikke skyter tempen over 50 grader. Noe ikke jeg føler meg komfortabel med ihvertfall.

Men jeg fyrte inn en viftestyring og stilte vifta ned til 2200 og nå er den ikke hørbar lengre :) Men sliter fortsatt hvis jeg skal klokke ;)

 

Edit: glemte å si at hvis jeg stopper pumpa (den som støyer mest) så er det den vifta som bråker mest igjen. Så den blir aldri helt stille...

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har som tidligere nevnt sett endel på asus sitt p5b-e plus hovedkort.

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=130439

 

Det har støtte for både dual og quad core, men har ikke heat-pipe.

Trodde heat pipe kom i tillegg som en slags tilleggskjøling, men hvis det er et alternativ så spiller det vel ingen rolle.

Det har jo også veldig mange tilkoblinger, så det så ut til å være et knallkort.

Leste så endel tester, og der kom det ikke så bra ut på hastighet (sammenlignet med andre kort) og jeg ser i ulike forum at det ikke er dette kortet det er mest diskusjon om/fokus rundt.

 

Ser jo også på p5b-e vista versjonen.

 

Komplett selger det med heat-pipe 400 kroner dyrere enn psdata som selger det uten heat-pipe.

Hvis man ser på ren kjøleeffekt, kjøler det best med eller uten heat-pipe...og er det verdt 400 kroner ekstra?

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=132219&mlevel=080700

 

Videre ser jeg at noen kort bruker 4-pins mens andre bruker 8-pins atx 12V kontakt.

Hva er fordelen og ulempene med de ulike og er noen av dem en nyere standard?

 

Til slutt så ser jeg også forskjeller på pci ekspress sporene.

Noen har pci express 16 (x4), noen kaller det pci express 16, man har pci express 4 og pci express 1.

Er det best å ha mest mulig av raskest mulig her, eller må man ha ulike hastigheter til ulike kort.

 

Komplett har også noe de kaller tilleggskontakter (valgfritt) i spesifikasjonene, hva menes med det?

Får så rare svar fra komplett, ofte svar på noe helt annet enn hva jeg har spurt om, så jeg unngår helst å spørre dem selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...