Gå til innhold

Jødedommen - Hva er en jøde?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver med ett prosjekt på skolen og trenger å finne ut hva en jøde er. Hvis noen her kan noe om jødedommen, venligst svar! Trenger hjelp!

 

Det jeg trenger hjelp til, er:

 

Hva tror jødene på. Tror de på kristendommen? Og hvorfor hvis de gjør det, kalles de jøder og ikke kristne?

 

Evt. det er en jøde her som har lyst til å intervjues!

 

 

Takker for ALLE svar!

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kristen er en jøde som tror på Jesus som messias og forkynner hans ord, en muslim er en jøde/kristen som tror på Muhammed som messias og forkynner hans ord.

 

Jødene venter fortsatt på sin messias, eller evig frelser, om du vil.

Jødene tror på en allmektig gud, Jahve, om jeg ikke tar feil. Altså den samme guden som muslimene og kristne tror på, men som sagt de venter fortsatt på en messias.

Lenke til kommentar

jøder er vel ikke en religion men et folkeslag. Så du spør litt dumt. Hva tror en jøde på? Finnes sikkert ateister i den flokken også=)

 

jødedommen har mye likheter med kristendommen men som sagt, de venter fremdeler på messias og tror ikke på Jesus.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Så en jøde er en kristen som forkynner Jesus ord?

8243825[/snapback]

Nei, en kristen er en jøde som tror på Jesus Kristus ord, og forkynner dem. Jødene var før de kristne. Det var iallefall sånn det begynte. Jesus var jøde, de kristne begynte ikke å vokse fram kraftig før 50-100 senere, da Bibelen var ferdigskrevet.

 

Hele det gamle testamentet handler om jødene, og deres hellige land, Israel.

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Så en jøde er en kristen som forkynner Jesus ord?

8243825[/snapback]

Nei, en kristen er en jøde som tror på Jesus Kristus ord, og forkynner dem. Jødene var før de kristne. Det var iallefall sånn det begynte. Jesus var jøde, de kristne begynte ikke å vokse fram kraftig før 50-100 senere, da Bibelen var ferdigskrevet.

 

Hele det gamle testamentet handler om jødene, og deres hellige land, Israel.

8243881[/snapback]

 

 

Ååå.. Nå skjønte jeg!

Lenke til kommentar
Så en jøde er en kristen som forkynner Jesus ord?

8243825[/snapback]

Nei, en kristen er en jøde som tror på Jesus Kristus ord, og forkynner dem. Jødene var før de kristne. Det var iallefall sånn det begynte. Jesus var jøde, de kristne begynte ikke å vokse fram kraftig før 50-100 senere, da Bibelen var ferdigskrevet.

 

Hele det gamle testamentet handler om jødene, og deres hellige land, Israel.

8243881[/snapback]

 

 

Ååå.. Nå skjønte jeg!

8244023[/snapback]

 

 

Jeg husker ikke hvor det står i det nye testamentet, med det sies omtrent som følger; <rett jøde er ikke lenger den som er omskåret i det ytre, men den som er omskåret i hjertet (eller i det indre)>. Slik beskriver Bibelen forskjellen.

Lenke til kommentar
Nja, jødene tror Jesus var en profet, men ikke den messias de fortsatt venter på.

 

Og jødedommen er en religion på linje med kristendommen, ikke "bare" et folkeslag.

8245748[/snapback]

 

ja jeg vet det om det var min post du sikta etter. Jeg bare sier at jøder er folket, jødedommen er religionen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...