Gå til innhold

Hva burde jeg oppgradere?


Anbefalte innlegg

Har disse delene på datan:

AMD Athlon 64 3000+ / 1.8 GHz prosessor Sokkel 939

ABIT AV8 - hovedkort - ATX - K8T800 Pro

Corsair Value Select minne DIMM 184-pin - DDR 1g ram tilsammen

Geforce 6600 GT 128mb ram AGP sokkel

 

Den gamle strømforsyningen på 500w gikk dukken for en stund siden, så den nye er på 400w

Hadde det vært noe vits i og oppgradere en del for og presse litt mer ytelse ut av datan for eksempel å sette inn 2g ram? 2 år siden jeg så noe serlig på hardware (sist gang jeg oppgraderte) så er litt "lost" Vil denne rammen funke med mitt HK hvis jeg oppgraderer ram? Link

Burde jeg betale 400kr mer å kjøpe en 2g brikke istedenfor 2x 1gig

Har erfart at det å oppgradere en del ofte fører til at man må bytte ut noe mer.

Har ikke råd til å ta en full oppgradering, og det bør være så billig som mulig

 

(Håper jeg dette blir under riktig forum, hvis ikke beklager jeg)

Endret av Error Lars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD Athlon 64 3000+ / 1.8 GHz prosessor Sokkel 939

Denne cpu er singelcore og yter svært dårlig i forhold til dualcore som f.eks. x2 5000+ (du vil merke forskjell ja).

 

ABIT AV8 - hovedkort - ATX - K8T800 Pro

Socket 939 er erstattet av AM2 og det er vanskelig å få tak i dualcore cpu samt at disse er priset betydelig høyere en tilsvarende AM2

 

Corsair Value Select minne DIMM 184-pin - DDR 1g ram tilsammen

DDR1 minne er utgående og er erstattet av DDR2.

 

Geforce 6600 GT 128mb ram AGP sokkel

Du sliter i omtrent alle nye spill hvis du vil ha noe eyecandy.

 

Denne pc'en er bør enten dø en stille død eller så bør du finne noe billige deler på bruktmarked for en forsiktig oppgradering.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke råd til en full oppgradering av datan, for da må jeg butte HK, PSU, CPU, Grafikkkort, muligens ny Hard drive. Har 2 gamle med "bilbelte kabel" og en ny med S-ata

Driver med lappen, er kansje ikke så lenge jeg flytter ut av redet, så har ikke mye penger til overs. Men hvis maks budsjett er på 3000kr, da burde jeg priotere CPU først, så ram etter det jeg har skjønt.

Fant en dualcore til 939 på mxp.no til 1400kr.

Link

 

Er ikke veldig nøye på grafikken, bare den ikke ser helt ræva ut. Men vil gjerne kunne kjøre de nye spillene som kommer uten lagging, så jeg er nok nødt til å prøve og få til en liten oppgradering.

Lenke til kommentar
AMD Athlon 64 3000+ / 1.8 GHz prosessor Sokkel 939

Denne cpu er singelcore og yter svært dårlig i forhold til dualcore som f.eks. x2 5000+ (du vil merke forskjell ja).

 

ABIT AV8 - hovedkort - ATX - K8T800 Pro

Socket 939 er erstattet av AM2 og det er vanskelig å få tak i dualcore cpu samt at disse er priset betydelig høyere en tilsvarende AM2

 

Corsair Value Select minne DIMM 184-pin - DDR 1g ram tilsammen

DDR1 minne er utgående og er erstattet av DDR2.

 

Geforce 6600 GT 128mb ram AGP sokkel

Du sliter i omtrent alle nye spill hvis du vil ha noe eyecandy.

 

Denne pc'en er bør enten dø en stille død eller så bør du finne noe billige deler på bruktmarked for en forsiktig oppgradering.

8245141[/snapback]

 

Du er vel ikke helt bevart? Han spør om råd til oppgradering, ikke din mening om pcen hans.

OT: Ja, den RAM'en passer til hovedkortet ditt :thumbup:

Lenke til kommentar

Noen som kan gi meg noen andre forslag på hva jeg burde oppgradere, eller er det hvert og satse på og oppgradere rammen til 2gig og kjøpe denne CPU'en Link

Er denne rammen grei, eller er det noen andre ram brikker som gir mer "bang for the buck"

 

Husk på at budsjett er på ca 3000-3500kr, og det kan bli noen år før jeg tar en fullstendig oppgradering.

Regner med at PSU på 400 watt vil holde.

 

Ingen vits med noen flere poster om hvor dårlig datan min er

Alt jeg vil vite er hva jeg burde skifte ut med et budsjett på 3000kr, og forslag til deler, hvis dere har noen bedre enn de jeg har funnet.

Lenke til kommentar

Error Lars , jeg sitter på nesten samme system jeg , har AV8 jeg har enkjerne 4000+ og 2 gig minne og kjøpte nylig et x1950 pro med 512 minne fra saphire , dette systemet brukes hovedsaklig til spilling , og da har det så langt ikke vært noen problemer selv med alt makset (instillinger på graffik )i forskjellige spill.

lett overklokket fikk jeg rett i overkant av 10000 poeng i 3dmark 05.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg ganske enig med Gunder 1. Får jo billigere skjermkort da. X1950 pro med 256 mb selges jo for rundt 1400 kr.

8264184[/snapback]

 

Sant, men med helt nye og kommende spill er 512 mb veldig aktuelt å ha.

8264247[/snapback]

Joda, skal du kjøre mye aa og høye oppløsninger har du jo god bruk for det. Men resten av maskinen må jo stå i stil. Hadde et eksempel i annen tråd her hvor en kjørte 8800 gtx i sli med pentium 3,4 :p

 

Edit: Skal en jo først bruke såpass som 1800 kr så er det jo ikke så langt opp til 8800 gts 320 med dx10 heller da. 2390 for det billigste. Selv om det ikke har så mye minne så er det jo litt mer fremtidsrettet. Dessuten gjør det en veldig god jobb i dx9.

Endret av Deepsearch
Lenke til kommentar

spiller du mest? og hvilken skjerm har du?

 

først ville jeg klokka prosessoren. den når helt sikkert 2,4 ghz. så trenger du ikke bruke masse penger der.

 

2 gig ram hadde nok vært fint.

 

skjermkort, 8800GTS 320 mb, du får ikke størst score i 3dmark 06 pga single core men i spill vil dette oppsettet funke meget fint, og det blir bedre enn 1950 pro med ny cpu.

 

8800gts dobbler CA ytelsen til et 1950 pro, dette her med at cpu må være så ufattelig bra for og utnytte et kraftig skjermkort er mest bare tull. bare sette allt av instilinger på MAX og så får kortet svetta litt. og klarer du ikke utnytte ett slikt kort nå så kommer det helt skkert komme spill snart som gjør det

 

 

har du ikke pci-e.... det så jeg ikke før nå :blush:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

ville oppgradert skjermkort. eventuelt ville jeg prøvde å finne noe brukt eller demohovedkort til et par hundrelapper så du kan gå for pci-express i stedet. jeg ville ikke kjøpt ny cpu, men hvis du gjør det sjekk at hovedkortet støtter dual-core (hvis ddu kjøper det)

Lenke til kommentar

Oj, her ble det liv gitt.

Jepp, har agp slot på HK ja. Og husk at PSU er på 400w og er under 1 uke gammel, så frister ikke å bytte den ut.

 

Skjermen er av den gode gamle sorten, ganske stor, et helvete på lan.

Kom med den orginale datan, som er fra rundt 2002/2003. Er dårlig kontakt akkurat der hvor kabelen går inn i skjermen så den må holdes i en spesiell vinkel eller så blir "primærfargen" lilla. Så den synger vel snart på siste verset :cry:

 

Akkurat nå spiller jeg mest Stalker og Titan quest. Til sommeren blir det Hellgate London, BF2 med Forgotten Hope2. Og Halflife 2 EP2, Portal når det kommer ut.

Endret av Error Lars
Lenke til kommentar

Hei Error Lars!

jeg var i samme situasjon som deg og jeg fikk råd om disse delene:

 

Denne prosessoren:

https://prisguiden.no/product.php?productId=57542

 

Og dette hovedkortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=62013

 

cpu er meget klokkevennlig og hovedkortet tar både ddr og ddr2 ram, samt at det har agp og pci-e slots. I tillegg støtter det også firekjernersprosessor (kentsfield, tror jeg) jeg plukket opp disse varene fra netshop til den nette sum av 2093kr inkl frakt. jfr ditt budsjett har du en tusenlapp å bruke på et greit skjermkort :)

Lenke til kommentar
Og dette hovedkortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=62013

 

8264486[/snapback]

 

Hmm, så ikke dumt ut det der, men har dette hovedkortet kontakter til sånne "bilbelte kabler (de gamle hardiskablene)

To av diskene mine på 60 og 70gig har sånne kabler.

 

OT: Brukes det fortsatt "bilbelte kabler til CD-rom Dvd spiller osv? Eller har det kommet noe nytt der å? DVD rommen og CD brennern min har nemlig sånne kabler de å.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ulempen med å oppgradere med nytt skjermkort, er at du ved en senere korsvei sitter med et AGP kort som du ikke kan bruke på et nytt system.

 

Hvis det ikke er noe problem, gå for en utskifting av prosessor og skjermkort.

 

Jeg anbefaler et Geforce 7600GT AGP som rimeligste alternativ, eller et Radeon X1950Pro AGP so litt dyrere men bedre alternativ.

 

Og sleng på en Opteron 170 Socket 939, så vil du merke en del forskjell.

Går du for det billigste skjermkortet, kan du kanskje slenge på litt ekstra RAM for de pengene du har igjen....

 

Finner de 3 tingene i handlevogn her.

 

Klarer du å spytte i litt mere, vil jeg anbefale deg en total oppgradering.

Koster da omtrent 4200.- for full pakke med hovedkort, Core2Duo prosessor, X1950Pro skjermkort og 1Gb med DDR2 RAM.

 

Forslag til handlekurv finner du her.

Står mye friere til senere å da putte på mere RAM, skifte prosessor osv...

Men uansett, bytte av skjermkort og prosessor som foreslått over, vil gi deg merkbar forskjell også.

 

Lykke til!

 

 

 

EDIT: svar på OT, du får i dag flere og flere DVD brennere med tynne kabler (S-ATA) mens de gamle flatkablene ("Bilbelte" P-ATA) er på vei ut.

De fleste nye hovedkort har ihvertfall en kontakt av gamle typen, med mulighet for 2 enheter.

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...