mrbard Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Jeg er i markedet for et nytt kamera. Har fra før et Fuji S7000, men denne gangen skal jeg ha SLR. Fujien jeg har er forsåvidt bra nok med tanke på bildekvalitet, men det er veldig tregt å bruke. Autofokusen tar lang tid, og det har ikke manuell zoom (zoomer med motor). Derfor bruker det også ekstremt mye batteri, så jeg må bytte veldig ofte. Jeg er glad i å ta street-fotografier, og trenger dermed et raskt kamera. Jeg leser at Nikon D40 er et perfekt kamera for folk som aldri har hatt SLR-kamera før. Det er jo meg! Men betyr det at det er et "simpelt" kamera? Jeg har jo endel foto-erfaring, både med SLR og prosumer-kamera. Er det noen funksjoner eller lignende jeg går glipp av dersom jeg kjøper D40 fremfor en annen modell, f.eks. D70, EOS 400D el.l? Jeg regner med at D40 er litt mindre og mer letthånderlig enn de andre SLR-kameraene? Det er greit for meg, som gjerne tar med kameraet på lange gåturer og slikt i tilfelle jeg støter på noe. Men det har seg vel slik at det kommer en oppgradering av D40, D40X? I følge en kamerat skal denne oppgraderingen komme i april, men da vet jeg ikke om han mener i Norge eller i utlandet. Bør jeg vente på den oppgraderte D40X? Og hva vil forskjellen være mellom denne og gamle D40? Endret 26. mars 2007 av mrbard
AKIRAx77 Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 Om du har råd gå for D80. Eller om du finner noen D70s. Nikon D40 kjører en litt unik linje og deler svært lite med sine større brødre. Så du låser deg litt med det kjøpet. Det er som du sier ett litt enklere kamera, men skal du først ha ett DSLR så gå for ett som du kan vokse med. AKIRA
pederk Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Nikon D40 kjører en litt unik linje og deler svært lite med sine større brødre. Så du låser deg litt med det kjøpet. Det er som du sier ett litt enklere kamera, men skal du først ha ett DSLR så gå for ett som du kan vokse med. 8241723[/snapback] De største forskjellene mellom D40 og resten av gjengen er at D40 ikke har fokus-motor i huset og ikke display på toppen. Ellers er det jo veldig mye av det samme. Jeg mener ikke at du "låser deg" med det kjøpet. Kamerahus kommer og går med 2 års mellomrom eller så, men god optikk blir. Kjøper du D40 og god optikk er det en mer langsiktig investering enn et bedre kamerahus, men dårligere optikk. Endret 26. mars 2007 av pederk
mrbard Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Skrevet 26. mars 2007 Takker for svar foreløpig. Må man belage seg på å kjøpe dyrere/andre objektiver på grunn av dette med fokusmotor? Og når kameraet ikke har display på toppen, hvor får man da vite hvilken lukkerhastighet/blender man har på? Vises dette isåfall på hoveddisplayet?
pederk Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Ja, det kan man se på den vanlige LCDen. Skal funke bra etter hva jeg har lest/hørt. Såvidt jeg vet må man holde seg til objektiver med AF-S eller AF-I i navnet. Hvordan det påvirker prislappen vet jeg dessverre ikke. Forresten, hvor mye har prislappen å si? Om den betyr noe trenger du nok ikke bry deg med D40X. Endret 26. mars 2007 av pederk
mrbard Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Skrevet 26. mars 2007 Tror jeg max vil bruke 7-8000 på et kit nå i første omgang, men gjerne mindre.
pederk Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 Vel, dette sies ofte når folk skal ha seg kamera for første gang, men du hadde ikke gjort dumt i å ta en titt på Nikon D70s med 18-70mm kit. Bra kamera med bra kitobjektiv til 6000. Grunnen til at det er såpass billig er at D70s er erstattet (flere ganger) og på vei ut av markedet (det selges visst fra restlager nå?), men ikke forveksle dette med at det er et dårlig kamera, for det er det absolutt ikke. Selv synes jeg det er kjempebra, spesielt med tanke på kitobjektivet. Med en prislapp på 6000 har du råd til en blitz også uten å passere 8000.
Anew Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Praktisk talt alle objektiver Nikon har lansert de siste årene har AF-S - også billigglass som f.eks 55-200G. Det du vil ha problemer med å finne til D40 er fastoptikk og billige tredjepartsobjektiver (det vil helt sikkert komme med tiden). D40 er ekstremt nybegynnervennlig, med veldig selvforklarende menyer etc., men det er et fullverdig slr, med samme lysmåler og samme muligheter til manuell kontroll som de høyere spesifiserte modellene. D70 er mye mer kamera. Bla. bedre autofokus, kitobjektiv og ergonomi, samt innebygd trådløs styring av blitz (CLS). Forresten: X'en i D40 er Nikonesisk for å si at det er en D40 med høyere oppløsning. Den har 10 i stedet for 6Mpix. Ikke verdt å betale noe særlig ekstra for. ..og ja, D40 er ekstremt liten. Det er vel bare Olympus E400 som er mindre. Jeg liker store kameraer, og syns ikke D40 er god å holde. Endret 26. mars 2007 av Anew
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå