Gå til innhold

Mist 500 og tikkelyd fra elektronikken


Anbefalte innlegg

Som topic sier, jeg har verifisert at det ikke er viften som tikker. Egentlig så lurer jeg bare på hva det kan være. Har ikke særlig stor peil på fin elektronikk, men kanskje noen der ute vet.

 

Selve PSU'en er ganske gammel, 4-5 år mener jeg å huske. PSU'en har gjort jobben sin med glans og er nå erstattet med http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325216 kanskje litt overkill, men nå er nå jeg j... jålete i grunn.

 

Lyden er en slags kombinert "kneppe og tikkelyd". Selv når datamaskinen er slått av er lyden tilstede. Kan det være et relé? Noen som vet. Siden garantien er ute antar jeg at det ikke lønner seg å sende den på service. Er vel kanskje ikke annet å gjøre enn å kaste dingzen.... Siden jeg ikke vet helt hva det er, og at lyden er ganske irriterende, så tar jeg ikke sjansen på at den ødelegger noe elektronikk eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme strømforsyning. Noen dager etter at jeg hadde kjøpt den(og følgelig installert den), oppdaget også jeg denne tikkingen. Jeg sendte mail til Microplex. De svarte at tikke/knitrelyden er helt normal, og at den skyldes et "aktivt PFC filter", et slags nettstøyfilter. Lyden skulle ikke være farlig i det hele tatt.

 

Jeg har brukt denne i to år nå, og den er knallstabil. Har ikke merket noen uregelmessigheter verken på spenningsnivåer eller andre ting. Jeg legger kun merke til lyden når maskinen er avslått. Mens den er på blir lyden overdøvet av vifter etc.

Lenke til kommentar

Kanskje det er den lyden jeg hører fra PCen min. Det er en slags kneppe eller klikkelyd, men jeg vet ikke om den kommer fra strømforsyningen (MIST 500 W) eller noe annet i PCen. Første gang jeg hørte den trodde jeg det var noe galt, men det skjedde ikke noe, så jeg brød meg ikke om det. Den kommer bare en gang annenhver time eller skjeldnere, så det gjør ikke noe for meg.

Lenke til kommentar

Har nesten samme psu, Mist 600W hender det er en knitrelyd i min og, er noe irriterende når jeg sover 2 meter fra pc lissom.

 

Noen som veit hvordan dette filteret ser ut? Det er mulig det er en liten spole som vibrerer eller noe siden den lager lyd :hmm:

 

Tenkte det går ann å helle litt superlim over denne vis det da er en spole d er snakk om.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Mist 500 for noen uker siden. Med en gang den startet opp så kom det en ganske kraftig 'tikke' lyd. Tok bare å dro litt i kassen så stoppet det umiddelbart, og har ikke hørt noe siden. Var antagelig bare en resonnans.

Mist er utvilsomt meget stillegående.

Lenke til kommentar

Da antar jeg at det er PFC som gjør det. Takk for tilbakemelding folkens, supert.

 

Tikkelyden er ganske kraftig når pc står på, jeg orker ikke å høre på den. I starten var det bare når pc var slått av, men nå har den blitt sterkere og sterkere mens pc er på. Skal benytte MISTE'en et sted hvor jeg ikke hører den. Foreløpig er jeg knallfornøyd med Enermaxen som erstatter, ikke like stille som MIST uten tikkelyd, men super ellers.

 

-Juwa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...