Gå til innhold

Støv + bytting av objektiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg bytter objektiver ganske ofte, og lurer på i hvor stor grad dette fører til støv inni kamerahuset (og i objektiver for den saks skyld)? Er det noen enkle forhåndsregler man burde ta i bruk? Sørger jo selvfølgelig for at det er vindstille og ikke noe støv (synlig) i nærheten når jeg bytter, og fester beskyttelsesdekslene så fort som mulig. Andre forslag til ting jeg kan gjøre?

Og om jeg vil fjerne støv fra kamerahuset, hvordan gjør jeg det? Må jeg levere det inn? Er ikke noe merkbart på bilder, men ville kanskje vært lurt å "blåst" litt støv ut, men har ingen anelse om hvordan det skal gjøres, eller om det lar seg gjøre.

På forhånd takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt særlig problemer med støv i det hele tatt, kanskje jeg bare har vært heldig. Bruker en blåsebelg for å blåse vekk støv fra brikken. Ellers holder jeg alltid kamerahuset vendt nedover når jeg skifter objektiv.

Skrevet
Retningslinjer for å unngå støv (Det er ikke sagt at dette vil garantere deg mot støv, men hver og en vil minske problemet betraktelig. Det er heller ikke sagt at du er garantert å få støv om du ikke følger noen av de, men sjansen er mye større):

-La aldri kameraet ligge uten verken objektiv eller deksel.

-Bytt objektiv med åpningen på kameraet vendt nedover.

-Når mulig, bytt objektiv i et baderom eller annet fuktig sted.

-Bytt aldri objektiv på steder med mye støv (strender er fy-fy for kamera uansett, og plastposer funker IKKE).

-Hvis det blåser, vent om mulig på mindre vind før du bytter objektiv eller gå et sted der det ikke blåser (i le, innendørs, i bilen, bak noen osv...).

-Blås gjerne på baksiden av objektivet før du setter det på for å forhindre at støv følger objektivet inn i kameraet.

8232328[/snapback]

Fra en annen tråd.

Skrevet
Takker for svar =) Du sier du bruker blåsebelg, vil ikke det bare blåse støvet rundt inni kamerahuset?
Overflata til brikken er veldig liten i forhold til den totale overflata i kamerahuset så sjansen for at støvet havner der det kom fra er meget liten. Det hender også at produsenten har klebrig materiale i bunnen av kamerahuset for å holde på støv.

Hvis man har mye støv og tar bilder på en sånn måte at selv meget små partikler er synlige så kan det hende at blåsebelg ikke er bra nok. Da må du bruke andre metoder.

Skrevet

Problemet med støv er overdrevet. Vi selger mange digitale speilrefleks der jeg jobber (et titalls i uken, selv i rolige perioder), men allikevel får vi inn veldig få kunder som spør om rensesett eller om vi kan rense kameraet for de (sjelden så ofte som en gang i uken).

Du kan fint rense en CCD sensor selv, om du er uheldig. Bruk en blåsebelg, eller kjøp Sensor Swab om det ikke fungerer, og følg bruksanvisningen, så gjør du verken noe galt eller setter garanti eller reklamasjon i fare. En rens er gjort på få sekunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...