Gå til innhold

Oppløsning på LCD-TV med HDMI-kabel til PC


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en Samsung LE32R72B, og har et problem med tilkobling til PC'en. Har en DVI-to-HDMI converter kobla til skjermkortet, og HDMI kabel fra den til lcd tv'en.

 

pc-tv.JPG

 

Setter da windows til å utvide skrivebordet til den andre skjermen, og setter oppløsninga på den til 1280*768. Men det funker tydligvis ikke, for da blir det svart på sidene:

 

tv.JPG

 

Blir det samme på 1360*768.

 

Men om jeg kjører 1280*720 blir det ivertfall bilde over hele, men da "fortsetter" bildet noen cm. lenger i høyden og bredden, enn det egentlig er. Mao, ikke riktig oppløsning.

 

Når jeg kjørte VGA kabel til TV'en før, gikk det glatt med 1280*768. Så den støtter oppløsninga, tydligvis noe med DVI/HDMI (?)

 

Har også knota litt i ATI Catalyst Control Center, men får det ikke til. Skjermkortet er et ATI Radeon X550 pci-e.

 

Håper noen som evt. har hatt samme problem, eller har noe peiling, kunne tatt seg tid til å svare.

 

Takk på forhånd! :)

Endret av zhorty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært få tver som støtter 1:1 pixel mapping over HDMI. Siden dette er en litt eldre (ikke gammel, bare ikke helt ny) så da sansynligheten for at den støtter dette svært liten. Det beste blir vel å bruke VGA kontakt. Jeg har DVI til HDMI kontakt selv, men den funker ikke så bra med min LE40F71b, men jeg har sendt forespørsel til samsung om å få en oppgradering sånn at den vil støtte 1:1 pixel mapping. Jeg vet ikke om det finnes til din tv, men du kan spørre.

Lenke til kommentar
Det er svært få tver som støtter 1:1 pixel mapping over HDMI. Siden dette er en litt eldre (ikke gammel, bare ikke helt ny) så da sansynligheten for at den støtter dette svært liten. Det beste blir vel å bruke VGA kontakt. Jeg har DVI til HDMI kontakt selv, men  den funker ikke så bra med min LE40F71b, men jeg har sendt forespørsel til samsung om å få en oppgradering sånn at den vil støtte 1:1 pixel mapping. Jeg vet ikke om det finnes til din tv, men du kan spørre.

8240561[/snapback]

Edit: problem solved.

Endret av Krimhet
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Sendte en mail til Samsung istad og hørte om det fantes en tilsvarende firmware update til LE32R72B, som fantes til LE40F71B.

 

Har en liten tvil egentlig, men får håpe på det beste.

8532880[/snapback]

 

Har samme problem på en ny Samsung 32" LE32R87 og ATI Radeon 1250 skjermkort (integrert på et Abit F-I90HD hovedkort, m/hdmi-port).

 

Både i XP og Vista detekteres tv'en som 30 Hz interlaced PnP-skjerm, hvor jeg kan velge alle mulige oppløsninger bortsett fra 1360x768, og hvor bildetkvaliteten blir helt forferdelig! Ringte Samsung for å høre om det evt. finnes en driver til skjermen, eller kanskje en firmware-oppdatering, men de vred seg unna og mente det er et problem med min pc :nei:

 

Etter diverse googling rundt ser jeg at mange anbefaller programmet Powerstrip som gir full kontroll på oppløsning/timing på utgangene, men dette støtter dessverre ikke skjermkortet mitt enda, dermed er valget "Advanced timing options" grået ut. Er det kanskje noen her som har testa dette med et kompatibelt skjermkort?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det finnes visst flere tråder om dette, f.eks denne som linker til pixelmapping.wikispaces.com. Her påstås det at R-serien ikke støtter 1:1 pixelmapping på hdmi-porten.  :cry: Merkelig på en så ny tv...

8589812[/snapback]

Doh! Man må koble pc'en til HDMI 2, DA funker det!

Oppdaget det da jeg kikket innom pixelmapping-siden igjen som er oppdatert med denne infoen: http://pixelmapping.wikispaces.com/Samsung+TVs

 

Syns faktisk det ble ganske mye bedre bilde sammenlignet med VGA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...