Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Jeg fikset hovedkortet med loddebolten! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, det er faktisk mulig.

Jeg hadde inne en annonse her om dagen etter et hovedkort som støtter Intel 478 prosessorarkitektur (Pentium 4 3.06 ghz med HT), da mitt eget hovedkort var blitt veldig ustabilt.

Etter en hel del research, kom jeg frem til at mitt hovedkort (Asus p4g8x), hadde bulende/sprengte kondensatorer, jeg kom også frem til at ved å kjøpe et annet hovedkort fra samme periode, ville jeg muligens bare få det samme problemet med dette også senere (Affiserte hovedkort er Abit, Intel oa).

Uansett, fra følgende linker:

http://www1.epinions.com/content_3906576516

og

http://www.badcaps.net/ident/

og

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195

Sammenliknet med mitt eget hovedkort:

http://home.no.net/~helino/images/P1040264web.jpg

Var saken klar, her var det bare å børste støv av loddebolten og sette i gang, da garantitiden var gått ut for leenge siden, (samt at hovedkortet også har gått ut av produksjon).

Jeg begynte med å bestille elektrolyttkondensatorer (trengte 4 bestillte 6 for sikkerhetsskyld), i mitt tilfelle trengte jeg kondensatorer på 3000 mikrofarad og 6,3v (står på selve kondensatorene). De fysiske dimensjonene kan variere, så ta diameter og høydemål av dine kondensatorer slik at du bestiller riktig. (I mitt tilfelle bestillte jeg litt "feitere" kondensatorer enn de jeg opprinnelig hadde, dermed måtte jeg sette de litt skjevt på for at de ikke skulle komme i veien for kjøleribba til prosessoren).

Typiske symptomer på kondensatorfeil er:

- Uforklarlige maskinfrys ved f.eks fersk windows og med hardware som tidligere har fungert helt greit sammen.

- Spontane reboots uten blåskjerm

- Reboots/frys under oppstart

- Frysing når maskinen idler

- Smell inne i pc'en etterfulgt av ammoniakkliknende lukt (elektrolyttvæske).

Hensikten til kondensatorer, er å tilføre et jevnt nivå av volt og spenning i kretsen den står i, ved overspenning, bufrer den og ved underspenning gir den fra seg ekstra volt og spenning til kretsen (omtrent det samme som en demning på sett og vis). Dersom kondensatorene har gått/sprukket, får kretsen den står i ujevne nivåer med volt og spenning, og komponentene bak kan bli skadet eller oppføre seg ustabilt.

Har du problemer med din pc, åpne den opp og sjekk kondensatorene (dette gjelder stort sett pc'er fra 1998-2003 i følge vedlagte linker).

Fjerning av gamle kondensatorer var enkelt og greit å sette loddebolten på hvert ben på baksiden av kortet og skyve kondensatorene til henholdsvis høyre og venstre for å frigjøre bena. (alt står forklart i badcaps artikkelen).

Det største problemet jeg hadde, var å rense hullene godt nok etterpå, slik at de nye kondensatorene kunne settes inn, hullene blir nemlig tette av gammelt loddetinn og det kan være litt pain å få renset de skikkelig.

Løsningen min ble en tur på Clas Ohlson der jeg kjøpte "pirker og syl" verktøy, sånt småverktøy som har seriøst solide og tynne spisser omtrent på størrelse med små skrutrekkere men om mest likner på det tannlegene elsker å torturere folk med. I tillegg kjøpte jeg en loddetinnvakumpumpe og også en ny spiss til min loddebolt som hadde diameter 0,8mm. Ved hjelp av litt tålmodighet, samt lett pirk og mikking, klarte jeg å rengjøre hullene uten å skade hovedkortet. Deretter var det bare å sette på kondensatorene.

OBS: Hvilken vei skal kondensatoren sitte?

Elektrolyttkondensatorer har to ben av forskjellig lengde, regel er at det lengste benet er positivt og det minste er negativt, i tillegg er det ofte en merking på kondensatoren på den siden som er negativ. DOG var de gamle kondensatorene på mitt hovedkort merke på positiv side, så det beste er å se på lengden på bena, det er det som er standard.

Hovedkortet har merking for kondensatoren (sirkel), denne er delt i to der den ene delen er hvit/skravert og den andre "gjennomsiktig"/uskravert. Den skraverte delen er NEGATIV, dvs at det korteste benet skal inn i hullet på den skraverte delen. Dersom du gjør dette steget feil, vil kondensatorene smelle som kinaputter og du vil ka elektrolyttveske over hele hovedkortet ditt (mulig resten av hk går i samme slengen, så vær nøye her).

Jeg fikk nå til slutt alt på plass, slo på pc'en etter å ha dekt kondensatorene med et "splintsikkert" plastlokk i tilfelle eksplosjon :p , pc'en startet og går nå på 4. døgnet uten et eneste problem. :thumbup:

Ville bare legge denne inn her i arkivet, i tilfelle noen andre opplever liknende problemer, det er faktisk mulig å rette dette selv, en elektrolyttkondensator koster mellom 9 og 11 kr (elfa i oslo har de og eltrade har de også, elfa var i mitt tilfelle det beste alternativet, de bestillte kondensatorene og det tok 1 dag fra Sverige), så en reparasjon kan være billigste alternativ i forhold til å kjøpe ny pc/gammelt hovedkort el.

- Om du brenner hele greia, er du jo forsåvidt like langt, så man har jo egentlig ikke så mye å tape heller, dessuten lærer man seg jo noe nytt, og det er jo alltid bra! :w00t:

Lykke til til de som har det samme problemet, ha tålmodighet og bruk tida, så går det seg nok til.

Z

Endret av znapper
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt jobba, er faktisk ikke så uvanlig på gamle hk som du nevner, har selv utført et par tre sånne mods med stort hell, mange som har kastet gamle hkèr for dette, en billig og grei rep/mod som de fleste kan klare. Jeg hadde ikke sett de sidene du linka til , takker.

Skrevet

Veldig bra znapper.

Fixet selv nettopp ett 'dødt' P5WDH der en mosfet var gåen (kortsluttet). Fant en (nesten) identisk mosfet fra et P4C800. Kortet bootet på første forsøk :)

Det er mulig å fixe det meste - problemet er å identifisere hva som faktisk er ødelagt.

mvh r.-

Skrevet

Veldig interessant.

Dette er antagelig feilen jeg har på et gammelt HK som ligger hjemme. Dette skal skjekkes snarest.

Takk for bra forklaring.

Skrevet

<pirkemodus>

Tipper det var 3000 mikroFarad (3 milliFarad). 3 Farad hørtes veeeeldig mye ut, kun sett som backup-batteri og i noen audiofil-lavspenningsforsyninger.

Men det er ikke så greit å vite, når produsentene faktisk merker kondensatorene med "mikro" forkortet til m i stedet for µ eller u. Ikke rart du tolket det til "milli".

</pirkemodus>

Veldig bra jobbet, znapper, det er hyggelig å høre at det faktisk går an å forlenge levetiden til et hovedkort med noen enkle komponenter og en stø hånd. :thumbup:

Gjest Slettet+6132
Skrevet

Kjempebra jobba trådstarter! :thumbup:

Denne tråden burde vel bli "sticky" i denne eller annen kategori i forumet. :)

Skrevet
<pirkemodus>

Tipper det var 3000 mikroFarad (3 milliFarad).

8239675[/snapback]

Hei

Takker for oppklaringen, har oppdatert orginalinnlegget nuh, rett skal være rett. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...