Gå til innhold

Batterier til Hama 6342 VL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg leter etter et batteri til et videolys av typen Hama 6342 (20/30W)

Batteriet som sitter på er et slags ”multibatteri” som visstnok passer til; Chinon, JVC, Olympus, Panasonic, Fuji, Pentax, Ricoh, Sanyo og Nikon.

Det er på 6V/2000mAh og varer rundt 20 til 30 minutter. Ladetiden er oppgitt til mellom 10 og 14 timer?? Og det finnes ingen varselordning for at det er fulladet.

Har fått oppgitt fra leverandør (DDMR) at et nytt batteri vil koste kr 375,- fra dem, men de kan ikke si hvilken batteritype det er.

Noen som kjenner igjen dette batteriet og vet hvilket jeg kan bruke som erstatning ville jeg satt stor pris på å høre om det.

Separat lader som passer hadde også vært fint.

battery001.jpg

battery002.jpg

Mvh Dan

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi selger faktisk slike der jeg jobber. Tror også det var Hama faktisk. Men jeg husker ikke hva de heter (tror de bare heter 6342). Lader er jeg også usikker på hvor lett er å skaffe.

Skrevet

Kan du ikke sjekke prisen for meg.

Har ellers bestilt et slikt for å teste (men i 4400mAh-utgaven). Både spesifikasjoner og størrelse stemmer, så er jeg heldig går de om hverandre.

Vet ikke om det har noen betydning at det ene er Ni-MH mens det andre er Ni-Cd.

Mvh Dan

Skrevet

Ut fra kontaktpunktene ser det ut til å passe. Men Ni-Cd er en dårligere teknologi mtp. varighet og toleranse for klattlading enn Ni-MH, men kan ikke tenke meg at et videolys krever Ni-MH.

Skrevet

Eller motsatt.

Batteriet som følger med Hamaen er Ni-Cd, og som jeg skrev innledningsvis er jeg litt engstelig for å ikke vite når batteriet er fulladet.

Derfor håper jeg å finne et alternativt batteri med lader jeg kan bruke istedenfor.

Batteriet jeg har kjøpt er makent til det jeg linket til, men jeg kjøpte mitt fra MyTrendyPhone i DK for kr 106,- inkludert frakt (går ikke å linke til dem).

Det skal erstatte SONY NP-68 / NP-77 / NP-88 / NP-98 og være 6V 4400 mAh Ni-MH

Mvh Dan

Skrevet (endret)
Eller motsatt.

Batteriet som følger med Hamaen er Ni-Cd, og som jeg skrev innledningsvis er jeg litt engstelig for å ikke vite når batteriet er fulladet.

Derfor håper jeg å finne et alternativt batteri med lader jeg kan bruke istedenfor.

8234667[/snapback]

Laderen din kan du bygge om. Har gjort det med noen ladere, og da er denne post-108536-1174844689_thumb.jpg laderen fin å bruke. Da har du billader også til kr.150,-.Still den inn på 5 batterier (1,2V x 5 = 6V). Setter inn teksten: Batterilader NiMh/NiCd

Lader 2–10 battericeller (2,8–14 V) samtidig. Kan koples til 230 V~, 12 eller 24 V DC. Registrerer automatisk når batteriet er fulladet (DV-teknologi). Funksjon for å lade ut batteriene før lading. Tre adaptere for batteritilkopling. Regulerbar ladestrøm 500 mA eller 1000 mA. Beskyttet mot omvendt polaritet, kortslutning og overbelastning.

Har brukt denne laderen til å lade alt fra kamerabatterier, oppladbare driller og egenproduserte bateripakker. Har ikke noe negativt å si om denne laderen. Du finner den på: biltema.no - teknikk - batterier/strømforsyning - batterilader :)

Endret av 2Olav
Skrevet

Ja kanskje det gitt. Men aller helst vil jeg ha en original lader med indikator som sier fra når batteriet er ferdig.

Hvis batteriet jeg har funnet passer, bestiller jeg nok så jeg har flere liggende.

Mvh Dan

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da kan det bekreftes.

Sony NP-68 / NP-77 / NP-88 / NP-98 - 4400 mAh passer til Hama 6342 VL

Og bruker man så denne laderen istedenfor den innebygde, korter man ned ladetiden til en brøkdel. Laderen har også indikator som varsler når batteriet er ferdig ladet og håndterer både Ni-MH og Ni-Cd.

Batteriet kjøpte jeg hos MyTrendyPhone for kr 79,- og laderen hos Adem for kr 299,-

Så for snaut kr 400,- har jeg altså tredoblet varigheten på lystiden (minst), og fått en multilader med på kjøpet. Ikke verst.

Mvh Dan

Endret av Dan Hansen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...