Dan Stamnes Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 (endret) jeg har en par filtre liggende, funnet ut at blå-80b er utrolig fint innendørs, men gir blåskær utendørs i snø o.l! uansett. når skal man egentlig bruke de forskjellige filtra? jeg har disse filterene 80B - Blå filter UV - filter (linsebeskyttelse?) PL - Polarizer hadde jo vært kjekt og vite når man skal bruke dem osv Takker og bukker /Dan Endret 22. mars 2007 av Dan Stamnes
riktig Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Blåfilter trengs ikke, med mindre du fotograferer med film. Dette kan lett gjenskapes i photoshop. Grunnen til at du får fine innendørsbilder er pga det gule lyset fra lamper som nøytraliseres ved bruk av blått filter. Justering av hvitbalanse i kameraet gjør det samme, uten å legge på blått på andre områder. UV funker som beskyttelse, greit å ha om man vil være på den sikre siden. Polafilter reduserer refleksjoner i ikke-metalliske overflater, gjør himmelen blå og gir generelt bedre fargedybde. Obligatorisk filter for naturfotografer og generell utendørs fotografering. Ellers fins det flere poster i denne kategorien med mer utfyllende informasjon.
Dan Stamnes Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Skrevet 22. mars 2007 hmm. da må jeg lære meg hvordan jeg justerer hvitbalanse i kameraet da! takker og bukker dypt og hellig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå