Gå til innhold

DNS, AD, Servicedesk, Memberserver x2 og exchange


Anbefalte innlegg

Okei, her trenger jeg litt hjelp..

 

Sitter på skolen nå, vi har fått denne oppgaven:

 

1. Pc: AD med DNS, fildeling og Servicedesk.

2. Pc: Member server - Exchange

3. Pc: MEmber server, terminal server, backup, antivirus install og MS Office autoinstallasjon.

4. Pc: XP som skal kobles til domenet, der antivirus, outlook og office skal innstaleres automatisk

2. og 3. pc-en skal gå greit..

 

 

Det jeg lurer på her er følgende: På den første og andre pc-en tenkte vi og samkjøre 2 AD. Der 1. pc-en skal ha domenet, men når jeg prøver å koble til domenet med den andre pc-en (under AD installasjon) så finner den ikke domenet. Noen tips? Alt ser ut til å stemme fra min side er nå. Prøver å koble til med administrator brukeren, men finner ikke domenet. Har innstallert DNS på den første pc-en, men etterhvert ser jeg at den ikke finner ip-en til routeren, men den stemmer. Går utifra at grunnen til at den ikke finner domenet er pga DNS serveren ikke er oppe og går enda? Eller tar jeg helt feil her nå?

 

 

Takk for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Okei, her trenger jeg litt hjelp..

 

Sitter på skolen nå, vi har fått denne oppgaven:

 

1. Pc: AD med DNS, fildeling og Servicedesk.

2. Pc: Member server - Exchange

3. Pc: MEmber server, terminal server, backup, antivirus install og MS Office autoinstallasjon.

4. Pc: XP som skal kobles til domenet, der antivirus, outlook og office skal innstaleres automatisk

2. og 3. pc-en skal gå greit..

 

 

Det jeg lurer på her er følgende: På den første og andre pc-en tenkte vi og samkjøre 2 AD. Der 1. pc-en skal ha domenet, men når jeg prøver å koble til domenet med den andre pc-en (under AD installasjon) så finner den ikke domenet. Noen tips? Alt ser ut til å stemme fra min side er nå. Prøver å koble til med administrator brukeren, men finner ikke domenet. Har innstallert DNS på den første pc-en, men etterhvert ser jeg at den ikke finner ip-en til routeren, men den stemmer. Går utifra at grunnen til at den ikke finner domenet er pga DNS serveren ikke er oppe og går enda? Eller tar jeg helt feil her nå?

 

 

Takk for alle svar  :thumbup:

8201480[/snapback]

 

 

Som alltid må du feilsøke korrekt.

Hva med å gå tilbake til læreboken og se hvordan den anbefaler å feilsøke?

 

;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
ironisk nok har vi ingen lærebok på dette;p læreren har laget en såkalt guide til hvordan vi skal gjøre dette på http://www.jada.dyndns.org

8255884[/snapback]

 

VK2 Serviceelektronikk?

 

Lærebok i Windows Server 2003 finnes det mange av - se for eksempel på Amazon.

 

Om du er interessert i slikt bør dette være en gull investering - spesielt om dere ikke har lærebøker ellers.

Lenke til kommentar

MEN, nå møtte vi på et nytt problem.. Har innstallert exchange og linket det opp imot brukerne i AD, har også lagt inn automatisk instalasjon av MS Office 2003, det jeg vil skal hende nå er følgende:

 

Når vi starter outlook for første gang på brukerne så må vi Konfigurere Outlook kontoene, så kommer det en wizard på det. Vet at man skal kunne gjøre dette fra serveren med AD på. Noen som aner hvordan jeg gjør dette? Blir jo litt teit om man har en bedrift med 100 ansatte, så må man manuelt gå igjennom den wizarden første gangen de logger på?:p Ekke sikker på om det er i GPO'en eller i AD'en jeg skal gjøre dette, og aner ikke hvordan. Noen som forstår hva jeg mener og kan gi meg en rask guide her?:p Poenget er at alt skal være ferdigkonfigurert når brukerne logger på.

 

Takk:D

Lenke til kommentar
ironisk nok har vi ingen lærebok på dette;p læreren har laget en såkalt guide til hvordan vi skal gjøre dette på http://www.jada.dyndns.org

8255884[/snapback]

 

VK2 Serviceelektronikk?

 

Lærebok i Windows Server 2003 finnes det mange av - se for eksempel på Amazon.

 

Om du er interessert i slikt bør dette være en gull investering - spesielt om dere ikke har lærebøker ellers.

8255906[/snapback]

 

 

VK1 IKT Driftsfag. Har forsåvidt lærebøker, men de lærer oss ikke om det vi driver med i praksis:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
MEN, nå møtte vi på et nytt problem.. Har innstallert exchange og linket det opp imot brukerne i AD, har også lagt inn automatisk instalasjon av MS Office 2003, det jeg vil skal hende nå er følgende:

 

Når vi starter outlook for første gang på brukerne så må vi Konfigurere Outlook kontoene, så kommer det en wizard på det. Vet at man skal kunne gjøre dette fra serveren med AD på. Noen som aner hvordan jeg gjør dette? Blir jo litt teit om man har en bedrift med 100 ansatte, så må man manuelt gå igjennom den wizarden første gangen de logger på?:p Ekke sikker på om det er i GPO'en eller i AD'en jeg skal gjøre dette, og aner ikke hvordan. Noen som forstår hva jeg mener og kan gi meg en rask guide her?:p Poenget er at alt skal være ferdigkonfigurert når brukerne logger på.

 

Takk:D

8255911[/snapback]

 

Høres ut som det er utenfor skopet til VK2.

Må gjennom wizarden - da alle kontoene må opprettes unike og med tilganger både i lokal(sentral) profil og i Exchangeprofil.

Wizarden er veldig ferdigkonfigurert, og du kan nok sette ferdige standardvalg.

Den velger f.eks Exchange og brukerens påloggede brukernavn - passthrough med passord - etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

VK1 IKT Driftsfag. Har forsåvidt lærebøker, men de lærer oss ikke om det vi driver med i praksis:p

8255918[/snapback]

 

 

Da er dere ihvertfall langt unna skopet til VK1..

Går ut ifra at dette enten er egeninteresse/prosjekt - eller at dere har fått revidert læreplan kraftig?

 

Uansett er det svært begrenset hva man rekker å gå igjennom - og spesielt hvor dypt. Dere skraper vel bare på overflaten?

Lenke til kommentar

ånei;p her skraper vi ikke på overflaten her nei.. Dette var et påtvinget prosjekt vi fikk av faglæreren;o Har faktisk ikke lest lærerplanen, så aner egentlig ikke :)

 

 

Noen som hadde svar på spørsmålet mitt forresten?:p Det skal være ferdig når timen her er ferdig nå;p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...