frowen Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 (endret) Hei igjen. Nå har jeg førsøkt å installere kubuntu via CD og DVD. Har lasta ned begge versjonene og ingen av dem fungerer. Når jeg booter med cd'en (og dvd'en) så kommer den seg forbi "Start or install Kubuntu" og helt til den grønne loading-bar'en. Denne stoppe ca midtveis. Jeg sjekka ctrl + alt + F1 og fant ut at alt hang seg. Den hang seg når det kom til dette: * checking file systems. . . fsck 1.39 (29-May-2006) [ ok ] Altså her henger den seg, det fungerer ikke å skrive eller lignende og jeg må restarte. Akkurat det samme skjedde med en kamerat i går, så begge har samma problem. Need help! - Daniel Endret 23. mars 2007 av frow
Marsan Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Stoppet der hos meg også noen ganger med innstallert ubuntu men kommer seg etter noen minutter. Aner ikke hva det kan komme av
Kadmium Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 (endret) Slik var det for meg óg, da jeg holdt på å installere. Lot den stå i fem minutter, og da funket den helt fint. Har noen kompiser som også hadde samme problem. Endret 20. mars 2007 av Kadmium
frowen Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Og alle gangene har den fortsatt etter å ha stått en stund? Ingen som har opplevd at de må restarte? Men fint om en smarting som veit svaret leser tråden og svarer
Kadmium Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 (endret) Kan du ikke bare la den stå og gå, gjøre noe annet i fem-ti minutter, og så se etter om den har kommet noe videre, da? Om den ikke har det, kommer du tilbake til denne tråden. Endret 20. mars 2007 av Kadmium
frowen Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Hei. Jeg satt på stoppeklokke fra når den hang seg, så skulle jeg se hvor langt den var kommet når jeg var tilbake fra dusj. Da sto klokka på 21 min og 21 sekunder, og loadingbar'en sto fortsatt på samme sted. Altså, tror ikke den fikser seg "av seg selv" ved å gi den litt tid. Flere løsninger? =)
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Hvor mange harddisker og partisjoner har du? Prøv å trekk ut alle de harddiskene du ikke vil installere ubuntu på før du starter.
frowen Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Hei. Glemte visst å nevne at jeg har en bærbar Den har 120 Gb harddisk. Jeg har en windows-partisjon, en ext3 partisjon til linux og en swap-partisjon. swap og ext3 er helt blanke. Swap'en er på 1024mb og ext3'en er på rundt 40 gb eller noe. Altså, å ta ut harddiske blir litt tungvint. Men det som er ekstra irriterende, er at det med at man kan prøve os'et før man installerer, har funket én gang, i går natt. Det funka ikke første gang, men andre, og nå fungerer det ikke lenger. Sorry hvis det er vanskelig å forstå, merker det er litt komplisert å forstå det jeg forklarer =o
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Hmm... har du brukt partition magic eller lignende til å opprette de tomme partisjonene? Prøv å gå inn i windows igjen og slett de, slik at du kun har windows-partisjonen og resten av disken er ledig plass. Kjør for sikkerhets skyld en chkdsk på windows-partisjonen også.
frowen Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Ja, har brukt Partition Magic. Hele disken var på ca 100 Gb og en Recovery-partisjon for windows på 6Gb. Jeg krympa inn C: til 65 Gb. Swap-partisjon og ext3-partisjon lagde jeg av resten av disken. - Skjønte ikke helt hva du mente. Skal jeg gå inn i Partition Magic igjen, og slette ext3 og swap-partisjonene? Da får jeg ca 35 Gb ubrukt plass på harddisken.
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 (endret) For å si det rett ut: Partition Magic gjør en helt elendig jobb når det kommer til alt annet enn å krympe eller øke størrelsen på NTFS partisjoner eller å konvertere NTFS til FAT32. Bruk GParted eller andre parted-baserte programmer hvis du skal gjøre noe linux-orientert. Ubuntu trenger ikke at du lager partisjoner for det på forhånd. Både installasjonsprogrammet og Gparted (som ligger på installasjonscd'n) kan krympe partisjoner og lage til plass selv. Edit: Ja, bruk partition magic eller windows sin partisjonseditor til å slette både ext3 og swap partisjonen. Endret 20. mars 2007 av HavarN
frowen Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Huff. Jeg har lest at folk har problemer med å installere dette, men trodde ikke at det var så ille og at JEG skulle få problemer. Får brenne dvd-versjonen igjen, boote fra cd'en og prøve å installere igjen? For dere som ikke forstår, jeg har NULL peiling på det her.
Marsan Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Det gjelder å ikke gi opp. Du klarer dette her, jeg hadde null peiling en gang jeg også og alle andre inn her.
Dy§no Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Jeg brukte også Partition Magic og lagde en partisjon i filsystemet etc3, da låste det seg helt. Jeg formaterte den igjen(med Partition Magic), men nå i FAT32 systemet. Under installasjonen lot jeg partisjonsprogrammet i Ubuntu formatere den til etc3. Da gikk det fin Hadde heller ingen peiling!
frowen Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Govassa: Problemet mitt er nok at jeg ikke kommer til installasjonen i det hele tatt... Kommer med en liten update om jeg på mirakuløst vis skulle greie det av meg selv. hvis noen vil forklare step-by-step hva jeg skal gjøre, så føl dere frie
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Virket det ikke etter at du fjernet disse partition-magic partisjonene heller?
Dy§no Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Beklager at jeg ikke leste innlegget ditt skikkelig frow. Jeg synes det er rart at du skal ha problemer med livecden pga. partisjonene, en livecd bruker jo bare kortminne(RAM) og ikke harddisken. Hva sier du til det HavarN? Jeg har lest at dvd versjonen ikke er bra, og man anbefaler at man heller velger cdrom versjonen. Kanskje du kan forsøke og heller laste ned ISO filen for cdrom å test den ut? Brenn på lav fart. Etter det jeg har lest så har du valgt unødvendig stor swap fil, 512 mb skal være nok. Home anbefales å være på egen partisjon; kanskje du kan splitte den store på 40 i to og legg Home på den ene og / (Kubuntu) på den andre.
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Godt mulig at det er noe med kvaliteten på cd'n/brenningen også ja. Kan være lurt å prøve validate media før man starter opp livecd'n.
Kadmium Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 (endret) Det er alltid fint å sjekke CD-platen for defekter og lignende først. Dataene skal helst brennes ut på en relativt lav hastighet. Endret 20. mars 2007 av Kadmium
frowen Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 havarn: nei, jeg sletta swap og ext3, ingen forskjell. Og til orientering, jeg prøver DVD _og_ CD-rom versjonen. Brenninga med dvd er på 4x btw. Det med swap-størrelse var det en på skolen som fiksa, jeg vet ikke hvorfor han tok den størrelsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå