Gå til innhold

Låse FSB på skjermkort og ram KT7a


Lemonbarley

Anbefalte innlegg

Har overklokka min Duron 900@1200 Mhz på mitt Abit KT7a-Raid HK. Systemet kjører nå nesten stabilt med 1,85Vcore (må nok fram med loddebolten). FSB er 100.

 

Tempen ligger på 40 idle med X-dream kjøleren fra Coolermaster. Noe som jeg synes er ganske bra med 25 i romtemp og såpass høy vcore :smile:

 

Kunne tenkt meg å kjøre cpu på 133 Mhz.

 

Det jeg lurte på var om det går ann å låse FSB på skjermkort og ram?

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan "låse" AGP til 2/3 eller 1/2 av FSB på alle kort med KT133A-chipsett (altså ditt HK) PCI går alltid halvparten så raskt som AGP.

 

Ram kan du "låse" til enten 1/1, 3/4 eller 4/3 av FSB.

 

Det beste for deg er nok å klokke ned CPU'en ørlite. (for å få det stabilt og slippe å bryte garantien ved å lodde) I tillegg bør du øke FSB mest mulig (mye ytelse å hente på det) Multiplieren har du tydeligvis låst opp fra før siden du har endret den fra 9 til 12.

 

Etter litt prøving og feiling tror jeg du kan ende opp med noe slikt:

FSB: 150MHz (sånn ca)

RAM: 150MHz (1/1-forhold til FSB, sansynligvis CAS3, eller CAS2 om du er heldig)

AGP: 75MHz (1/2-forhold til FSB)

PCI: 37,5MHz (1/4-forhold til FSB)

CPU: 1200MHz (8/1-forhold til FSB)

Lenke til kommentar

Vel HK er vel ca. 3 år gammelt (ver.1.01) og ikke husker jeg hvor jeg kjøpte det heller, så til h... med garantien :smile: Håper jeg finner loddebolten under juletreet.

 

Den høyeste FSB`en jeg oppnådde var 117, over det crashet pc`en. Ja jeg skrudde self Multipleren ned.

 

Det var mange fine tall du kom med der, ikke det at jeg forsto alt men...Vet at jo høyere FSB jo bedre, men hvordan dette gjøres er tricket.

Hvor stiller jeg inn 1/1 1/2 3/4 greiene?

Lenke til kommentar

Sikker på det ikke er KT7-RAID du har og ikke KT7A-RAID ?

 

Hvis det er KT7A-RAID så skal det fint takle 133MHz FSB.

 

De brøkene jeg skrev opp er bare en brøk. Kunne like gjerne ha skrevet: 100MHzFSB og 133MHz ram i stedet for 3/4-forhold osv.

 

Grunnen til at du ikke klarte mer enn 117 er sikkert at AGP og PCI-hastigheten henger med når du overklokker FSB. Men kommer men over 125MHz FSB (tror jeg det var) så endres denne brøken slik at du kjører AGP og PCI på lavere hastighet.

 

Du finner forresten mye nyttig info om HK ditt her.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 14:39, skrev Simen1:

Sikker på det ikke er KT7-RAID du har og ikke KT7
A
-RAID ?


Hvis det er KT7
A
-RAID så skal det fint takle 133MHz FSB.


De brøkene jeg skrev opp er bare en brøk. Kunne like gjerne ha skrevet: 100MHzFSB og 133MHz ram i stedet for 3/4-forhold osv.


Grunnen til at du ikke klarte mer enn 117 er sikkert at AGP og PCI-hastigheten henger med når du overklokker FSB. Men kommer men over 125MHz FSB (tror jeg det var) så endres denne brøken slik at du kjører AGP og PCI på lavere hastighet.


Du finner forresten mye nyttig info om HK ditt
.


 

Det stemte det at hastigheten på AGP og PCI sank når jeg kom over 126 Mhz, tror den ble ca. 35 Mhz på PCI når jeg hadde 133 Mhz på cpu, men dritten nektet å starte?

 

Litt irriterende dette med tanke på at jeg har PC133 ram, og etter det jeg finner ut så kjører rammen nå på 100 Mhz og ikke 133 Mhz :sad:

 

Kan det være at det er mitt gamle Creative awe 64 gold lydkort (AGP) som er flaske halsen her?

 

Jeg har også montert en chip kjøler av typen http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet260.htm

med vifte i tilleg, så tror nok ikke det er kjølingen som er problemet...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-13 15:20, skrev Lemonbarley:

Quote:


Den 2002-12-13 15:14, skrev InZomnia:

øhh, du mener ISA lydkort ? ikke AGP ? :smile: det finnes jo ikke agp lydkort ?



 

 

øhh, jeg mener ISA ja :smile:

oppservang du gitt...

 

 

har blitt litt pirkete på det helt siden jeg måtte overbevise 2 personer om at AGP lydkort _ikke_ fantes :smile: la aldri idioter dra deg ned på dems nivå når du diskuterer med dem, de har bedre erfaring :grin: eller .no

Lenke til kommentar

Voltmodda HK i går, lodda på en 22Kohm motstand, det resulterte i at jeg fikk 2,0 V på max, så nå kjører jeg 11*110 =1210 Mhz stabilt...

 

Har gitt opp å få cpu til å kjøre på 133 Mhz.

Får si meg fornøyd en stund nå, men kunne jo tenkt meg høyere vcore :smile:

 

Stemmer det at max vcore er 2,14, og vil HK ta kveld hvis jeg går høyere enn det?

 

Temp ligger nå på 45 idle, den takler vel opp mot 60, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...