Gå til innhold

Kulturo: Journalist anklaget for Dimmu-lekkasje


Anbefalte innlegg

Men jeg vedder på at aksjonen og publisiteten var planlagt. Tror neppe de hadde skrevet med store bokstaver at mp3'en inneholdt vannmerke og trussler om bråk.

8207362[/snapback]

 

Er det noe plateselskapene er nøye på, så er det å verne om disse promoeksemplarene. Hvis du ikke får med deg at filene er vannmerket, er du enten dum, rusa eller blind. I de tilfellene jeg har vært borti må man for å få tilgang til filene klikke seg igjennom masse avtaler hvor man forplikter seg til ikke å spre dem, i tillegg til at alle filene er merket ekstremt klart.

 

Og hvis det var et poeng for Dimmu og Nuclear Blast å "lekke" plata, hvorfor gadd de å vannmerke filene, for så å henge ut denne journalisten? Nei, det er nok høyst reelt dette her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er veldig riktig at man går til aksjon mot slikt. En ting er når Ola Nordmann legger ut et album på nett etter han kjøpte det, men når en musikkanmelder - som får albumet lenge før alle Ola Nordmenner - distribuerer det så er det langt verre. Personen får vel neppe så mye promoer fremover.

 

Men samtidig er dette heldig for Dimmu/Nuclear, masse gratisreklame og pressedekning, uten noe ekstra inntektstap i særlig grad utover hva vanlig piratkopiering fra Ola Nordmann ville forårsaket.

8201901[/snapback]

 

Værre? Jeg synes det er bedre. Så kan man gjøre seg opp en mening selv istedenfor å basere seg på hva musikkannmeldere synes. Personlig gir jeg meg en god tykjen i terningkast.

 

Du misforstår forholdet mellom spredning og promotering. Spredning går hånd i pose med publisitet. Om det bare er publisitet i form av slike artikler som denne som er legitime så tror jeg man har langt mer å tjene på effekten de fører med seg. Nemlig at folk sjekker ut skiva.

 

OT: De gamle skivene er jo utgitt på World Misanthropy Records, eller er det kanskje Deathlike Silence. Uansett er da lite annet man kan gjøre enn å piratkopiere musikken mens man støtter på andre måter man kan gjøre hvis man ikke liker Nuclear Blast.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...