Gå til innhold

hvilke Digitalkamera har best kit sett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Pentax K10D med begge objektivene som fåes som kit, men jeg har liten erfaring med andre objektiver til speilrefleks.

Jeg er fornøyd med objektivene, men skulle gjerne ha mer lysterke objektiver, så man får vel det man betaler for.

Ellers så selger vel Sony A100 noe tilsvarende kit objektiver, hvis du tenker på brennvidde.

Tror ikke andre har det i ferdig tilbud, men du kan jo sette sammen noe selv fra alle produsenter.

 

Som jeg har nevnt i en annen tråd så vil jeg nok med tiden gå for et objektiv med høy kvalitet, noen jeg venter med spenning på er den nye serien til Pentax.

Lenke til kommentar
Hvilket speilreflex kamera har den beste kitt løsningen nå,feks Pentax K10D med 18-55 og 55-200,hvilket annet kamera har tilsvarende kit og hvem er best?

8179412[/snapback]

Pleiadene. Du får en del pepper for dette spørsmålet. En del av grunnen er kanskje at du sier lite om hvilke egenskaper du legger vekt på.

 

For å illustrere poenget mitt litt kan vi liste opp noen egenskaper:

-optiske egenskaper

-byggekvalitet

-størrelse/vekt

 

For å ta noen optiske egenskaper først:

-oppløsning, mange kaller dette skarphet.

-vignetering

-distursjon (altså hvor rett objektivet tegner rette linjer, ved ulike brennvidder)

-bokeh

-lysstyrke

-zoomomfang

For å gjøre det enda mer komplisert:

 

Oppløsning/skarphet varierer fra senter til kantene, noen objektiver kan ha kjempeoppløsning i senter, men være dårlige i kantene.

 

Vignetering: På et zoomobjektiv varierer vignetering med brennvidde. Noen objektiver er håpløse ved korte brennviddder, men blir betydelig bedre ved andre brennvidder.

 

Bokeh: Enkelt forklart betyr det hvordan objektivet tegner området utenom DOF. Hvor mykt det tegner de uskarpe områdene. Ved reflekser i bakgrunnen f.eks. så vil man ofte oppleve lysere felter, formen på disse har betydning for hvordan bildet oppleves. Poenget er at mange fotografer vil at bakgrunnen ikke skal stjele oppmerksomhet fra motivet.

 

Lysstyrke: Rent optisk er stor lysstyrke å foretrekke. Men det fører til økt vekt og størrelse. I tillegg så er en del lyssterke objektiver ikke skarpe nok på full blender. Du får dermed mindre nytte av den ekstra lysstyrken, i hvert fall til kritiske opptak.

 

Zoomomfang: At stort zoomomfang er kjekt å ha er opplagt. Problemet er igjen det med vekt og størrelse. En annen ting er at objektiv med stort zoomomfang gjennomgående er svakere optisk. Dette fordi det krever større kompromisser fra produseneten, i hvert fall hvis prisen skal holdes nede.

 

Det perfekte objektiv finnes ikke. Noen objektiver har kjempeoppløsning, men suger på på vignetering. Andre har lite vignetering, men middels oppløsning.

 

Byggekvalitet vs vekt/størrelse. Disse egenskapene er begge viktige for mange. Problemet er bare at god byggekvalitet krever tunge materialer. Det er altså et motsetningsforhold mellom disse.

 

Sånn kunne jeg fortsette. Men, jeg har vel fått fram poenget. Poenget er at ulike fotografer legger vekt på ulike egenskaper. Og når vi vet lite eller ingen ting om dine prioriteringer så blir det veldig vanskelig å si noe som du kan gjøre deg bruk av.

 

En annen ting. Hva mener du egentlig med kitobjektiv?

Noen bruker det som det eller de objektivene som følger med i ei standardpakke. Andre bruker det om det som på engelsk blir kalt walkabout lens. (Jeg ser f.eks. at noen nevner Pentax DA 16-45. Om det er et kitobjektiv kan diskuteres).

 

Til slutt noen generelle ord om kitobjektiv. Dette bygger ikke på egenerfaring, men hva jeg har plukket opp ved å lese slike tråder. Canon sitt kitobjektiv får mye pes. Både for oppløsning og for byggekvalitet. Men det finnes Canon brukere som sier at dette er tull. Hva som stemmer er ikke lett og svare på. Nikon derimot har bedre ord på seg. Men de har begynt å lave billigversjoner, tilpasset de billegere modellene, og der stiller det seg nok litt anderledes. Olumpus har godt ord på seg, men det som er bra der koster. En del av grunnen til deres gode rykte er nok at de er lyssterke. Problemet er bare at den ekstra lysstyrken blir spist opp av deres 4/3 format, med liten søker og mye støy ved høy ISO. Når det gjelder Pentax så er jeg subjektiv, nevner bare at DA 50-200 gjennomgående får mye ros. DA 18-55 er heller ikke til å kimse av. Kombinasjonen av deres 18-55 og 50-200 er kompakt og forholdsvis solid.

 

Noe bedre svar enn dette får du ikke av meg. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke kan.

 

Helt til slutt Pleiadene. Jeg har stor forståelse for at du er usikker. Det handler om en del penger, og du vil få mest mulig ut av de. Det er prisverdig.

Men, før eller senere kommer du til et punkt hvor du bare må bestemme deg, og hoppe ut i det. Tenk på all fotograferingen du går glipp av fordi du sitter å grubler og sammenligner. Følg hjertet ditt du. Hjernen gir deg ikke svaret med stor S.

 

Når vi nå kjefter på deg, så se det som at vi gir deg en dytt over reirkanten ;-)

For det er tydelig at du trenger en dytt. Og når du har bestemt deg, så ikke bruk for mye tid på å se deg selv over skulderen. Ikke la deg fasinere av den nye modellen som skal være 13,3% bedre, i følge markedsføringen. Det beste kameraet for deg er det du da har. Fordi det er det du har, altså det er det du bruker. En fugl i hånda, osv.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ja kjøp fort, for ca et år siden da jeg skulle ha meg DSLR tenkte jeg meg om i 3 dager, og så var det kjøpt! Da hadde jeg trålet internett etter tester og alt mulig, samt jeg lagde tråd på forumet. Jeg sitter i dag med et kjempekamera, selv om det ikke ble 7D som jeg egentlig ville. 5D er jo et godt kamera, men jeg skal ikke legge sjul på at det er 7D jeg egentlig ville hatt. Men vi får se nå da, hvordan disse nye Sony kameraene blir, kanskje det er noe for meg..

Lenke til kommentar

Det jeg mener med kittlinser er de linsene som følger med, feks 18-55 til eos 350/400 og 18-70 Nikon osv.

 

Jeg skal ha Pentax eller Olympus.

 

Det jeg i hovedsak skal ta av bilder er:

Naturbilder,midnattsol,nordlys,bursdagsbilder og zoom bilder 200 mm-300mm+.

 

Jeg skal ta minimalt med action bilder,det blir i allefall ikke mitt hovedområde.

 

Jeg vil ha skarpe,fargerike og lyssterke bilder.

 

Bør jeg kjøpe kitsettet til pentax k10d ,eller bare kjøpe huset for så og kjøpe de gode linsene som kommer snart?

 

Er det verdt å betale 1500-2000 kroner for de kit linsene?

 

Eller bør jeg bruke de 2000 kroner på bedre når de kommer?

 

Vil kitt linsene gi gode bilder,glede meg?

 

Jeg skal kjøpe blitz og fjernkontroll til kameraet uansett hvilke jeg kjøper.

 

Jeg har bestemt meg for Enten K10D eller muligens Olympus E-510.

 

Jeg vil ikke ha Canon eller Nikon.Alle jeg kjenner har det,Jeg vil være litt mot strømmen.

 

Ja jeg vet at canon og Nikon er meget bra.

 

Jeg tror ut fra det jeg har lest at både Pentax og Olympus er like god som Nikon,Canon

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Det  jeg mener med kittlinser er de linsene som følger med, feks 18-55 til eos 350/400 og 18-70 Nikon osv.

 

Jeg skal ha Pentax eller Olympus.

 

Det jeg i hovedsak  skal ta av bilder er:

Naturbilder,midnattsol,nordlys,bursdagsbilder og zoom bilder 200 mm-300mm+.

 

Jeg skal ta minimalt med action bilder,det blir i allefall ikke mitt hovedområde.

 

Jeg vil ha skarpe,fargerike og lyssterke bilder.

 

Bør jeg kjøpe kitsettet til pentax k10d ,eller bare kjøpe huset for så og kjøpe de gode linsene som kommer snart?

 

Er det verdt å betale 1500-2000 kroner for de kit linsene?

 

Eller bør jeg bruke de 2000 kroner på bedre når de kommer?

 

Vil kitt linsene gi gode bilder,glede meg?

 

Jeg skal kjøpe blitz og fjernkontroll til kameraet uansett hvilke jeg kjøper.

 

Jeg har bestemt meg for Enten K10D eller muligens Olympus E-510.

 

Jeg vil ikke ha Canon eller Nikon.Alle jeg kjenner har det,Jeg vil være litt mot strømmen.

 

Ja jeg vet at canon og Nikon er meget bra.

 

Jeg tror ut fra det jeg har lest at både Pentax og Olympus er like god som Nikon,Canon

8198148[/snapback]

 

 

OK, nordlys (= Nord-Norge?)? Da får det vel bli pentax k10d med ekstra beskyttelse for røft vær, da ? :)

Olympus-kameraene danner liksom bunnsjiktet i det tette og gode DSLR-markedet, er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Olympus-kameraene danner liksom bunnsjiktet i det tette og gode DSLR-markedet, er mitt inntrykk.

8198523[/snapback]

 

Olympus kameraene er definitivt ikke i noe bunnsjikt. De lager bra kameraer, men det er viktig å sammenligne kameraer med omtrent lik pris.

 

Nå kan det se ut som om trådstarter ønsker seg E-510 og den er vel ikke å få kjøpt noe sted ennå. Skal han vente på den så får vi nok spørsmål om kit-objektiver fortsatt en god stund framover.

 

Til trådstarter: Hvorfor K10D? Du vil spare en god del penger på en K100D og til ditt bruk er den modellen bra.

Lenke til kommentar

 

Olympus kameraene er definitivt ikke i noe bunnsjikt. De lager bra kameraer, men det er viktig å sammenligne kameraer med omtrent lik pris.

 

Nå kan det se ut som om trådstarter ønsker seg E-510 og den er vel ikke å få kjøpt noe sted ennå. Skal han vente på den så får vi nok spørsmål om kit-objektiver fortsatt en god stund framover.

 

 

Etter siste års modeller å dømme, er Olympus, sammen med Sony og Pentax, i bunnsjiktet i - som sagt - et tett og godt marked:

 

Merke Modell Type Testdato v Score

Nikon D40 System 28.feb 2007 81%

Pentax K10D System 15.jan 2007 84%

Nikon D80 System 20.des 2006 83%

Canon EOS 400D System 09.nov 2006 82%

Sony Alpha 100 System 20.okt 2006 79%

Panasonic Lumix DMC-L1 System 22.sep 2006 80%

Samsung GX-1L System 07.jul 2006 80%

Canon EOS 30D System 14.apr 2006 82%

Olympus E-330 System 10.apr 2006 79%

Nikon D200 System 15.mar 2006 84%

Pentax *istDL System 11.mar 2006 79%

 

(Kilde: digit.no)

 

Ikke still spørsmål ved tallenes tale (gi meg et fast punkt, osv).

 

Noen nevnte at det viktigste er et godt grep (?). Jeg vil tro det går under "handling" i testen, der Olympus-kameraet får 78%, dvs 1% under gjennomsnittet for kameraet som sådan. Jeg vil derfor gå ut fra at nettopp grepet OGSÅ er et svakt punkt, selv hos Olympus (forutsatt at dimensjonene i håndtak, sett i forhold til Kai Thons (tester) hånd er representativt for de samlede variabler som sorterer under paraplybegrepet "handling" (engelsk)).

 

:blush:

Endret av funnybeep
Lenke til kommentar

 

Ikke still spørsmål ved tallenes tale (gi meg et fast punkt, osv).

8199261[/snapback]

 

Tja, her var det da ikke store forskjellen. I en skala fra 0 til 100 ligger de alle sammen i området rundt 80 med et par poeng forskjell. For meg sier det at ingen verken er i tet- eller bunnsjikt. Hvis noen faktisk legger betydelig vekt på slike testresultater og variasjoner så bør de heller granske seg selv litt. Etter min mening er det å legge betydninger i disse forskjellene helt fullstendig på villspor. Kjøper en kamera ut i fra poengsummer så er sjansen stor for at du kjøpte et kamera som ikke passet akkurat deg best.

Lenke til kommentar

 

Ikke still spørsmål ved tallenes tale (gi meg et fast punkt, osv).

8199261[/snapback]

 

Tja, her var det da ikke store forskjellen. I en skala fra 0 til 100 ligger de alle sammen i området rundt 80 med et par poeng forskjell. For meg sier det at ingen verken er i tet- eller bunnsjikt. Hvis noen faktisk legger betydelig vekt på slike testresultater og variasjoner så bør de heller granske seg selv litt. Etter min mening er det å legge betydninger i disse forskjellene helt fullstendig på villspor. Kjøper en kamera ut i fra poengsummer så er sjansen stor for at du kjøpte et kamera som ikke passet akkurat deg best.

8199427[/snapback]

 

Enig. Det meste kan nok tilbakeføres til variasjoner i hodet til Thon (innenfor normalområdet - ingen grunn til bekymring!).

 

Men det er, som en nevnte, jaggu ikke godt å orientere seg i dette rotteracet når man kommer inn, ung og blåøyd. Tester og tidsskrifter gjør også sitt til å hause opp forskjellene.

Lenke til kommentar
Det  jeg mener med kittlinser er de linsene som følger med, feks 18-55 til eos 350/400 og 18-70 Nikon osv.

 

Jeg skal ha Pentax eller Olympus.

 

Det jeg i hovedsak  skal ta av bilder er:

Naturbilder,midnattsol,nordlys,bursdagsbilder og zoom bilder 200 mm-300mm+.

Når det gjelder stillestående bilder, så vil kit-linsene pluss en god tripod funke strålende. For bursdagsbilder, så blir det gjerne til at man bruker blitzen..

 

Og K10D-ens påståtte tøffhet i naturen er kanskje en god grunn til å velge akkurat dette kameraet.

Jeg vil ha skarpe,fargerike og lyssterke bilder.

Her gjør gode photoshop-kunnskaper en stor forskjell. Kjøp gjerne en god bok for photoshopping for fotografer. Objektivet hjelper deg med skarpheten, men du har mye å hente i photoshop på fargerikhet og lysstyrke.

 

Og skyt i RAW. Gjerne DNG, siden K10D støtter det.

Bør jeg kjøpe kitsettet til pentax k10d ,eller bare kjøpe huset for så og kjøpe de gode linsene som kommer snart?

 

Er det verdt å betale 1500-2000 kroner for de kit linsene?

 

Eller bør jeg bruke de 2000 kroner på bedre når de kommer?

Om jeg var deg, så hadde jeg kjøpt kitsettet. Skikkelig tele er bra når man er ute i naturen og ser noe stilig som du ikke kommer nærme nok innpå. Men også litt vidvinkel til de panoramiske bildene.

Jeg har bestemt meg for Enten K10D eller muligens Olympus E-510.

 

Jeg vil ikke ha Canon eller Nikon.Alle jeg kjenner har det,Jeg vil være litt mot strømmen.

Du liker å gjøre det vanskelig for deg selv, hva? Om alle har Canon og Nikon, så vil du plutselig ha tilgang til masse forskjellig utstyr på låns.. Er det så kult å si at "sorry, macroen din passer ikke på kameraet mitt" når du ser en stilig detalj når du er ute og knipser med andre fotohuer?

Jeg tror ut fra det jeg har lest at både Pentax og Olympus er like god som Nikon,Canon

8198148[/snapback]

Jauda. Vel - vi vet ikke ang Oly E-510. Den er ikke kommet ennå.

 

Siden du skal mye ut i naturen, så høres faktisk K10D'en ut som et bra valg. Med kit-objektiver.

Lenke til kommentar

Denne gangen velger jeg å flette inn svar.

 

>Det jeg mener med kittlinser er de linsene som følger med, feks 18-55 til eos >350/400 og 18-70 Nikon osv.

Ok. Meldinga oppfatta

 

>Jeg skal ha Pentax eller Olympus.

Det gjør saka lettere

 

>Det jeg i hovedsak skal ta av bilder er:

>Naturbilder,midnattsol,nordlys,bursdagsbilder og zoom bilder 200 mm-300mm+.

Altså allround foto, men noen av områdene stiller krav til lite støy ved høy ISO.

Fra mitt syn er nok det et argument for Pentax. Gjerne K100D som er bedre på dette enn K10D. Det ser og ut som om du får bruk for billedstabilisering, det støtter avgrensinga di når det gjeldr merker.

 

>Jeg skal ta minimalt med action bilder,det blir i allefall ikke mitt hovedområde.

Dette taler for relativt lite behov for lyssterk optikk

 

>Jeg vil ha skarpe,fargerike og lyssterke bilder.

Hvis du ut fra det med "lyssterke bilder" tror du trenger lyssterk optikk så roter du nok litt med begrepene. Jeg tolker det som du mener fargerike bilder, og det krever ikke lyssterk optikk. Hvis jeg tolker deg feil, så se bort fra dette.

 

Hvis du ønsker "skarpe, fargerike bilder" uten å drive med noe særlig billedbehandling, så bør du gå for Olumpus. Er du villig til å bruke tid på dette, så kan du oppnå akkurat det du vil med Pentax og bruke Raw.

 

>Bør jeg kjøpe kitsettet til pentax k10d ,eller bare kjøpe huset for så og kjøpe de >gode linsene som kommer snart?

>

>Er det verdt å betale 1500-2000 kroner for de kit linsene?

>

>Eller bør jeg bruke de 2000 kroner på bedre når de kommer?

Behovet som du har lista opp tyder på at du vil komme langt med Pentax DA 18-55 og DA 50-200. For det første kan det hende at dette tilfredsstiller dine krav.

For det andre er dette kitet kompakt. Du vil derfor kunne ha nytte av dt senere selv om du velger å kjøpe noe enda bedre. Altså, hvis du synes at kompakthet er kjekt ved noen anledninger, vil du kunne bruke de senere.

 

>Vil kitt linsene gi gode bilder,glede meg?

Dette føler jeg at jeg har svart på.

 

>Jeg skal kjøpe blitz og fjernkontroll til kameraet uansett hvilke jeg kjøper.

Lurt. Sett gjerne av noen kroner til stativ også.

 

>Jeg har bestemt meg for Enten K10D eller muligens Olympus E-510.

Dette har jeg lagt til grunn i det jeg har sagt ovenfor.

<snip>

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...