Gå til innhold

modul som genererer ett 1750hz signal


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er det noen av dere som har forslag til en så liten som mulig krets som produserer ett 1750 hz signal? Har sett mange forslag på nett, men det jeg mest er ute etter er en integrert osciliator som ikke er større en ca en IC med 8 ben... Tenkte litt på om det hadde latt seg gjøre å programere en PIC til å gi ut dette signalet, men jeg har ikke det minste peil på dette, så.... Hjelp??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fult mulig å bruke en PIC eller en AVR til dette skulle jeg tru, men det innebærer jo en del programmering (ikke noe vanskelig), men du vil jo trenge en del ekstra utstyr for å programmere kretsen.

 

kanskje det går an å bruke en 555-timer krets?

 

(en krets jeg aldri har brukt, men flere er som har det og sikkert kan hjelpe med den)

Lenke til kommentar

Eksterne komponenter vil du neppe komme bortifra på noen enkel måte, spesielt når frekvensen du skal ha er så "rar". Du vil nok trenge enten et RC ledd eller en krystall. Er det størrelsen som gjør at du ikke vil ha eksterne komponenter? Regner med det er firkantpuls du er ute etter?

Enklest vil være krystall med en eller annen divide-by IC, eller 555 med RC ledd. Trenger ikke ta med enn et 5x5 veroboard det.

Lenke til kommentar

Trenger egentlig ikke eksterne komponenter, alle 8-pin mikrokontrollerene fra Microchip og sikkert også alle fra Atmel har innebygget oscillator (ofte med rundt en prosent toleranse). Microchip har til og med mikrokontrollere i 6-pinners SOT23-pakning. Det er jo selvsagt anbefalt å ha en avkoplingskondensator på chipen som skal generere frekvensen, men utenom dette kreves ingen andre komponenter.

 

Koden burde egentlig være smal sak, og under 20 linjer assembly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...