Gå til innhold

Redigere tildelt stasjonsbokstav i OS install meny


Anbefalte innlegg

Når man formaterer disken sin fra XP OS CD'en så kan man slette og opprette partisjoner før man formaterer og installerer XP. Det jeg lurer på er hvordan jeg manuelt kan få tildelt bokstaven til hver av partisjonene i menyen man har via OS CD'en.

 

Greia er at jeg gjerne vil ha en liten partisjon på ca 3-4 GB på starten av disken til lagring av Windows Pagefile, og vil gjerne at denne mini-partisjonen blir "P:", mens partisjonen direkte etter den blir C: med Windows på. Problemet er at den første partisjonen jeg oppretter automatisk blir tildelt C:... Jeg har derimot tenkt at for å løse dette er det mulig å opprette mange partisjoner fram til jeg får P:, og deretter slette alle de foregående, og så opprette en ny som da automatisk vil bli C:, samtidig som P: allerede eksisterer, men vil da P: være på begynnelsen av disken? Dette blir også en ekstremt tungvindt måte å gjøre det på... :hmm:

 

Håper noen har noen fiffige løsninger på denne problemstillingen, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to løsninger til deg. De er relativt like men forskjellen er om du bruker disken til lagringsdisk i tillegg... Du skjønner sikkert poenget...

 

Jeg anbefaler at du laster ned SystemRescueCD (www.sysresccd.org) og bruker den, for XP-installeren vil av en eller annen grunn absolutt lage logiske partisjoner, og det er teit.

Den cd'n inneholder et program som heter Ranish partition manager.

 

Løsning 1:

Lag en primærpartisjon på 30Gb. Denne er den du vil installere windows på.

Lag en primærpartisjon på resten av disken, minus 5Gb. Dette er lagringspartisjonen din.

Lag en primærpartisjon på resten (5Gb), dette blir pagefilepartisjonen.

 

Løsning 2:

Lag en primærpartisjon på alt utenom 5Gb. Denne er den du vil installere windows på.

Lag en primærpartisjon på resten (5Gb), dette blir pagefilepartisjonen.

 

Avslutningsvis:

Når windows er installert så åpner du Disk Manager. Her velger du 5Gb partisjonen og skifter stasjonsbokstav på den til P:

 

Enkelt og greit :)

 

Men, det har ingen effekt å ha pagefila på en egen partisjon, hvis du vil ting skal gå (marginalt) raskere, må den være på en egen disk.

 

-C-

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar! :)

 

Jeg har faktisk 2 disker à 320 GB, hvor den første er tiltenkt OS, Applikasjoner og Spill, og den andre blir bare en ren lagringsdisk som mer eller mindre kommer til å være fragmentert mesteparten av tiden.

 

Burde jeg da heller kjøre oppsettet sånn er:

 

Disk 1 - C: OS | D: Apps | E: Spill

 

Disk 2 - C: Pagefile | D: Lagring

 

?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...