Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lurer på hvilken bensin jeg egentlig skal bruke

maZe-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har hørt masse rare svar om hvilken bensin bilen min skal bruke. Hittil har jeg brukt 95 blyfri uten problemer.

Men jeg er da ikke sikker på om jeg skal bruke bly eller blyfri. Jeg mangler instruksjonsbok og har ikke noe særlig peiling på bil selv.

Jeg har en golf 2 1.6 1983 modell. Noen som vet hvilken bensin den SKAL ha? Ikke le av meg :p hehe :)

Bilen rykker litt osv, kan dette ha noe med hvilken bensintype jeg bruker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

83 - da skal du vel bruke 98.

95 med blytilskudd vil være tilsvarende.

Rykkingen du nevner er sannsynligvis andre ting. Om du ikke er så kyndig - få noen til å måle tenningen din, eller ta en tur innom et verksted.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Golf med 1,8/90hk med forgasser (før -88) skal også ha 98, ellers går alle på 95,. Tror faktisk det holder med 92, men det er ikke så vanlig i Norge.

Skrevet
Golfen hans skal ha 95 *BLYFRI* det er kun GTI`en som skal ha 98 super (blyfri det også)

Hvordan vet du dette sikkert ? Har du golf selv? Jeg vet det er noe galt med tenningen min og skal få sjekket dette så fort jeg finner ut hvor jeg skal få gjort det. Nekter noe svindyrt verksted. Men er jo greit å få alt fikset også :)

Takk for svar.

Jeg har hørt at jeg skal sette til blytilskudd men er usikker. Om noen her kunne sjekket dette sikkert for meg så hadde det vært supert :)

Skrevet (endret)

Nei har aldri hatt en golf men Audi og VW har alltid brukt de samme motorene (med få unntak). I håndboka til en 78mod Audi 80 som jeg hadde står det at 1,3s (60hk)og 1.6LS (75 og 85hk utgaven) skal ha minst 91okt, kun 1.6 GLE med 110hk skulle ha 98okt. Tror du må tilbake til før 1975 for å finne VAG biler som krever blybensin eller tillsvarende.

Endret av Rebel-Rider
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet
Jeg har hørt at jeg skal sette til blytilskudd men er usikker. Om noen her kunne sjekket dette sikkert for meg så hadde det vært supert :)

8167659[/snapback]

Er det ikke enklere å kjøpe servicebok eller ringe verksted om du er i tvil?

Så slipper du å vente på at noen kanskje svarer?

Gjest Slettet+9812398713
Skrevet
Hadde du brukt blyfri på en motor som ikke var laga for det hadde den vært ødelagt nå så du har nok valgt rett..

8168315[/snapback]

Dette er tøys. Og et usaklig utsagn.

Se på forskjellen mellom 92, 95 og 98.

Skrevet

Rykkingen du nevner er sannsynligvis andre ting. Om du ikke er så kyndig - få noen til å måle tenningen din, eller ta en tur innom et verksted.

8157773[/snapback]

Blytilskudd har da -ingenting- å si på oktantallet da mann!

Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

[...]

8157773[/snapback]

8168726[/snapback]

Naturligvis ikke, men blybensin ble forbudt ved salg på 80-tallet, så det jeg siktet til er generelt tilskudd.

Skrevet

[...]

8157773[/snapback]

8168726[/snapback]

Naturligvis ikke, men blybensin ble forbudt ved salg på 80-tallet, så det jeg siktet til er generelt tilskudd.

8169121[/snapback]

Jasså ja..

Rart at Esso i det minste solgte 98 Bly fram til april 2005.. Fylte min siste tank med 98 Bly den 1. april 2005 på Esso på Jaren.

Så du mener de har solgt ulovelig siden 80-tallet?

:ph34r:

Gjest Slettet+9812398713
Skrevet (endret)
Naturligvis ikke, men blybensin ble forbudt ved salg på 80-tallet

[...]

8169121[/snapback]

Jasså ja..

Rart at Esso i det minste solgte 98 Bly fram til april 2005.. Fylte min siste tank med 98 Bly den 1. april 2005 på Esso på Jaren.

8169149[/snapback]

Tviler på at Esso har solgt 98 blybensin så lenge.

Nok OT.

Endret av Slettet+9812398713
Skrevet
Hadde du brukt blyfri på en motor som ikke var laga for det hadde den vært ødelagt nå så du har nok valgt rett..

8168315[/snapback]

Dette er tøys. Og et usaklig utsagn.

Se på forskjellen mellom 92, 95 og 98.

8168708[/snapback]

Bruker du blyfri bensin på en motor som ikke er laga for det graver ventilene seg inn i hodet på den. Det skyldes at blyfri bensin demper like mye når ventilene lukkes.

Skrevet (endret)

Jeg hadde en golf2 1,6 75hk og den skulle ha minimum 91oktan. I instruksjonsboka sto det at man burde justere ventilene hvis man ikke kjørte med bly\blyerstatning. Dette var en 1985mod med mekaniske løfter. VW har forøvrig gått ut og sagt at man fint kan kjøre på blyfri på alle vw fra 1947 og utover, 1971 for audi. Vw kom fram til dette etter de testet med blyfri når bly var iferd med å forsvinne.

Endret av trra
Skrevet
Naturligvis ikke, men blybensin ble forbudt ved salg på 80-tallet

[...]

8169121[/snapback]

Jasså ja..

8169149[/snapback]

Tviler på at Esso har solgt 98 blybensin så lenge.

Nok OT.

8169514[/snapback]

Igjen, jeg spesifiserte "98 Bly" fordi det var det jeg mente.

98 Bly stod det på pumpa, og pistolen var rød.. Trenger jeg si mer?

Ring dem å hør ;) 61 32 98 88

Skrevet (endret)

Rød pistol = Kalium tilsatt bensin... ;)

Hadde rød pistol på Shell her langt til ut på 90 tallet, stod bly på den også men det var ikke bly i bensinen, det var kalium.

Endret av Rebel-Rider
Skrevet
Salget av lavoktan blybensin opphørte i 1987, mens salget av høyoktan blybensin opphørte i 1997. Dagens "blybensin" er kun tilsatt kalium-additiv, ellers er den lik blyfri bensin. En egen forskrift stiller krav til kvaliteten på bensin og autodiesel til bruk i motorvogner.

Den tradisjonelle blyholdige bensinen er i dag også blyfri! I den tidligere Super 98 bensinen er nå blyet erstattet med stoffet kalium. Kalium har de samme smøreegenskapene som bly, men det forurenser mindre. Fra 1. januar 2000 ble det lagt ned et totalforbud mot blybensin i hele EU-regionen. Her i landet har vi imidlertid ligget i forkant av utviklingen og brukt kalium som blyerstatning helt siden 1997.

Vi kan allikevel registrere en viss treghet i språket; de fleste av oss kaller bensinen som vi tapper fra den røde pistolen fortsatt for ”blybensin”. Men dette er altså ikke lenger en riktig betegnelse.

ESSO BENSIN 98 inneholder et kaliumbasert tilsetningsstoff. Kaliumtilsetning i bensin gir god beskyttelse mot for høy slitasje på ventilseter av støpejern. Kaliumtilsetningen er noe følsom for fuktighet, slik at det er viktig å unngå kondens/vann i bensintanken. Bensinen må ikke brukes på motorer med katalysator, idet kalium kan påvirke denne.

Sån ca. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...