Gå til innhold

Helt OK å redigere andres bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke om dette innlgget er postet på rett plass, men tar sjansen.

 

Ser at en del her inne på bildekritikken redigerer andres bilder og legger det frem. Syns dere at det er OK?

8154820[/snapback]

 

 

Hvorfor ikke? Da er det lettere å vise hva som kunne vært annerledes. Så lenge han som tok bilde til en annen, ikke lager et nytt emne eller lignende og spør om andres meninger er det vel greit.

Lenke til kommentar

Siden det brukes for å gi fotografen et forslag til hva som kan gjøres, ser jeg ikke noe problem med det. Ofte lettere enn å skrive en laaang tekst som ikke nødvendigvis sier så mye, og som krever at fotografen er i stand til å gjøre akkurat det samme for å skjønne det.

Lenke til kommentar
Siden det brukes for å gi fotografen et forslag til hva som kan gjøres, ser jeg ikke noe problem med det. Ofte lettere enn å skrive en laaang tekst som ikke nødvendigvis sier så mye, og som krever at fotografen er i stand til å gjøre akkurat det samme for å skjønne det.

8155087[/snapback]

Enig. Men ønsker at det da også blir skrevet hva som er gjort. Mange ganger står det bare noe sånt som "har tatt en rask runde i photoshop" eller lignende.

 

Dersom noen ser på dette som ett problem kunne man vel bare lagd en "regel" om at en sender det redigerte bildet som PM til trådstarter slik at han/hun har full kontroll over hva som ligger her av deres bilder?

Lenke til kommentar

Det at andre tar seg bryet med å åpne et bilde i ps og redigere det, når de egentlig kunne gjort noe helt annet, viser at de bryr seg og de som har lagt ut orginalen bør takke de som tar seg bryet. Når man legger ut bilder på kritikken er det en selvfølge at man kommer med innspill om hva som kunne vært gjort annerledes, og det er ofte letter å vise hva man ville gjort annerledes ved cropping, lys og farge om man legger ut et bilde man har redigert selv.

 

Men man bør også si hva man har gjort...

 

Marius

Lenke til kommentar

Å redigere andres bilder er da alltid et forsøk på å hjelpe. Jeg mener at man bør ta dette i betraktning i det man legger ut bildet for kritikk. Kanskje skrive i retningslinjene at kritikk kan forekomme i form av redigering av bildene?

 

Skal man ha inn nye regler så bør disse heller gå på negativ kritikk, slakt, usakligheter, mangel på argumenter etc. Etter min mening bør man alltid gi både ris og ros. Ris er det enkelt å finne i de fleste bilder, men å gi ros er det tydeligvis mange som har problemer med.

Lenke til kommentar
Enig. Men ønsker at det da også blir skrevet hva som er gjort. Mange ganger står det bare noe sånt som "har tatt en rask runde i photoshop" eller lignende.

8159011[/snapback]

Ja, det er sant. Skal ikke si meg feilfri på det, men pleier ofte å legge ved en beskrivelse. Med bildeeksempel slipper man å skrive så langt, det er kjekt. :)

Lenke til kommentar

I begynnelsen hatet jeg at andre rørte bildene mine, men etterhvert så skjønte jeg det at det er en veldig grei måte for å illustrere hva man mener og jeg personlig har akseptert at andre kan endre mine bilder for å vise hva man mener. (såfremt det er saklig=.

 

Men når det er sagt så respekterer jeg hvis noen ikke vil at man skal behandle vedkommenes bilder.

 

Ett bilde sier vistnok mer en 1000ord så :)

Lenke til kommentar
I begynnelsen hatet jeg at andre rørte bildene mine, men etterhvert så skjønte jeg det at det er en veldig grei måte for å illustrere hva man mener og jeg personlig har akseptert at andre kan endre mine bilder for å vise hva man mener. (såfremt det er saklig=.

 

Men når det er sagt så respekterer jeg hvis noen ikke vil at man skal behandle vedkommenes bilder.

 

Ett bilde sier vistnok mer en 1000ord så :)

8159561[/snapback]

 

Hvorfor likte du ikke at andre rørte bildene dine? Jeg syns det er helt greit og kan derfor ikke skjønner hvorfor det skal være et problem...(?)

Lenke til kommentar
Hvorfor likte du ikke at andre rørte bildene dine? Jeg syns det er helt greit og kan derfor ikke skjønner hvorfor det skal være et problem...(?)

Selv om du mener det er greit, er det ikke dermed allmenn oppfatning, det er viktig å huske på. Noen ser på sine bilder som barn og ønsker ikke at andre skal herse med dem, til tross for at de legger dem ut på bildekritikken for å få høre hva de kunne gjort bedre. En idé som kan hjelpe her er at isteden for at folk først redigerer bilder og legger dem ut på nytt, kunne det vært bedre om bildet ble sendt til opphavsmann/-kvinne i en personlig melding her på forumet og slik vise hvordan det kunne vært gjort bedre.

Lenke til kommentar
Hvorfor likte du ikke at andre rørte bildene dine? Jeg syns det er helt greit og kan derfor ikke skjønner hvorfor det skal være et problem...(?)

Selv om du mener det er greit, er det ikke dermed allmenn oppfatning, det er viktig å huske på. Noen ser på sine bilder som barn og ønsker ikke at andre skal herse med dem, til tross for at de legger dem ut på bildekritikken for å få høre hva de kunne gjort bedre. En idé som kan hjelpe her er at isteden for at folk først redigerer bilder og legger dem ut på nytt, kunne det vært bedre om bildet ble sendt til opphavsmann/-kvinne i en personlig melding her på forumet og slik vise hvordan det kunne vært gjort bedre.

8160310[/snapback]

 

Jeg ville nok bare vite hva grunnen til at han ikke likte det. Jeg forstår at noen personer ikke liker det, men jeg forstår ikke hvorfor de ikke liker det.

Folk kan jo redigere bilder til andre uten å legge dem ut, så det må jo være det at man legger ut et bilde man har redigert som er problemet.

 

Jeg personlig gidder ikke å hjelpe noen med kritikk om de nekter å la meg redigere bildet for å vise hva jeg mener. Jeg gidder ikke fortelle ALT jeg har gjort til punkt å prikke.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok bare vite hva grunnen til at han ikke likte det. Jeg forstår at noen personer ikke liker det, men jeg forstår ikke hvorfor de ikke liker det.

Folk kan jo redigere bilder til andre uten å legge dem ut, så det må jo være det at man legger ut et bilde man har redigert som er problemet.

8160693[/snapback]

Nå må jeg vel først poengtere at jeg selv ikke har hatt noe imot at bilder jeg har lagt ut blir redigert på. Men jeg har tenkt litt på det Marius lurer på om hva som kan være noen av grunnene til at man ikke ønsker at ens egne bilder blir redigert og lagt ut. Det første jeg tenker på er jo at man mister kontroll over egne ting. Om man har lagt noe ut her og vil fjerne det mister man den muligheten om andre har redigert på bildet og lagt det ut. Jeg mener: Om noen har redigert på bildet er det fremdeles mitt. Men det ligger ute på nett i en annens innlegg og jeg har ikke kontroll over det. Det er den eneste grunnen jeg kunne hatt for å ikke ønske dette.

Lenke til kommentar
Det første jeg tenker på er jo at man mister kontroll over egne ting.

 

Det finnes bare én måte å beholde kontroll over egne bilder. Å legge bildet ut på nett er ikke den måten. At ingen poster sin versjon av bildet her, betyr ikke at man fortsatt har kontroll...

 

Men, det kan jo være en idé at dette behandles i omtalen av Bildekritkk-forumet, og der oppfordre til at de som ikke vil se andres manipulasjon av egne bilder nevner det eksplisitt i sin tråd-start. Der bør man forøvrig også nevne om man faktisk ønsker kritikk, eller om man ønsker ros. Og om man ønsker innspill på teknisk og / eller de mer svevende kvalitetene i fotografiet.

 

F.eks. en mal for posting til bildekritikken:

 

Her er et bilde jeg har tatt. Jeg ønsker

[ ] oppmuntring på hva som fungerer i dette bildet

[ ] tips til hva som kunne gjort bildet bedre teknisk

[ ] tips til hva som kunne gjort bildet bedre på andre måter

[ ] eventuelt slakt for (det som for deg oppleves som et) totalt intetsigende bilde

[ ] ikke å se hva du kunne fått ut av bildet

 

[ Bildet her ]

[ Litt exif her ]

 

Jeg er selv mest fornøyd med:

 

Jeg er selv minst fornøyd med:

 

Hvordan kunne jeg bedre ha fått framhevet:

 

EDIT: Når bildet allerede er justert/beskåret eller lignende, ville det ofte være veldig interessant for andre å se originalen i tillegg til resultatet. Det vil også kunne bidra til å gjøre mange av kritikkene bedre og mer treffsikre.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
I begynnelsen hatet jeg at andre rørte bildene mine, men etterhvert så skjønte jeg det at det er en veldig grei måte for å illustrere hva man mener og jeg personlig har akseptert at andre kan endre mine bilder for å vise hva man mener. (såfremt det er saklig=.

 

Men når det er sagt så respekterer jeg hvis noen ikke vil at man skal behandle vedkommenes bilder.

 

Ett bilde sier vistnok mer en 1000ord så :)

8159561[/snapback]

 

Hvorfor likte du ikke at andre rørte bildene dine? Jeg syns det er helt greit og kan derfor ikke skjønner hvorfor det skal være et problem...(?)

8159675[/snapback]

 

 

Som sagt så endret jeg mening men jeg følte det som om noen tråkket på mitt verk. Spesielt hvis redigereringen ikke ble bra.

Lenke til kommentar
I begynnelsen hatet jeg at andre rørte bildene mine, men etterhvert så skjønte jeg det at det er en veldig grei måte for å illustrere hva man mener og jeg personlig har akseptert at andre kan endre mine bilder for å vise hva man mener. (såfremt det er saklig=.

 

Men når det er sagt så respekterer jeg hvis noen ikke vil at man skal behandle vedkommenes bilder.

 

Ett bilde sier vistnok mer en 1000ord så :)

8159561[/snapback]

 

Hvorfor likte du ikke at andre rørte bildene dine? Jeg syns det er helt greit og kan derfor ikke skjønner hvorfor det skal være et problem...(?)

8159675[/snapback]

 

 

Som sagt så endret jeg mening men jeg følte det som om noen tråkket på mitt verk. Spesielt hvis redigereringen ikke ble bra.

8166732[/snapback]

 

Ok, skjønner!

 

Om personer ikke liker at andre legger ut en redigert versjon og sier dette klart i første post så blir dette respektert og det skal respekteres, av alle!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...