Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan drive en 12 v forsterker på 24 v anlegg!


hean

Anbefalte innlegg

Har en venn med dette problemet som allerede har montert ett 12 v batteri i bagasjerommet. problemet er at dette går fort tomt.

 

Noen som vet om ferdige kretser som kan kobles til 24 v og lade ett 12 v batteri, eventuelt forslag til regulatorer.

 

Eller andre forslag til løsning :D

 

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du kan få kjøpt en transformator. denne endrer spenningen:) usikker på hvor du kan kjøpe dette

8151015[/snapback]

 

sorry, men det du sier er feil... ;) da dette er sansynligvis 24volt DC og DC kan ikke omformes til hverken høyere eller lavere spenning ved hjelp av en transformtor. ;) da måte 24volten vært AC -da hadde fungert det :)

 

men det finnes omformere som regulerer ned spenning fra 24vDC ned til 12vDC, mye amperer de levere varierer jo -også prisen.

Lenke til kommentar
Du kan få dc til dc;) jeg har selv laget dette på elektro gk i fjord

8152367[/snapback]

 

Beklager men du kan IKKE minke 24volt DC ned til 12vDC med en trafo -eneste måtte å redusere ned til 12volt slik du tenker er ved å ha så pass stor motstand i viklingen på PRIMÆR siden som blir en motstand i serie med lasten og siden "lasten" (forsterkeren) ikke er en konstant motstand så vil variere mye strøm den trekker ERGO vil spennings fallet over viklingen variere og ifølge ohms lov så vet du resten....:)

 

Ellers: ved å tilføre 24volt DC på primaær siden av en trafo vil ALDRI redusere/øke spenningen på sekundar siden... ;) -elementær elektronikk/elektro dette disaster ;) -se i bøkene dine ;) for at spenningen skal induseres i en trafo må strøm retningen variere/endres eller "hakkes" opp -som i coilen på en bil.

 

Grunnen til at du kan få høyere/lavere er ved og ha det dobbelte av viklinger på primørsideN(24) enn på sekundær(12). da kan du få til dette

8152455[/snapback]

 

Ja, men da må det være VEKSELSPENNING.... ;) og IKKE DC :)

 

sorry mac, tidiligvis så sov i du timene :D

Lenke til kommentar
Du kan få dc til dc;) jeg har selv laget dette på elektro gk i fjord

8152367[/snapback]

 

Beklager men du kan IKKE minke 24volt DC ned til 12vDC med en trafo -eneste måtte å redusere ned til 12volt slik du tenker er ved å ha så pass stor motstand i viklingen på PRIMÆR siden som blir en motstand i serie med lasten og siden "lasten" (forsterkeren) ikke er en konstant motstand så vil variere mye strøm den trekker ERGO vil spennings fallet over viklingen variere og ifølge ohms lov så vet du resten....:)

 

Ellers: ved å tilføre 24volt DC på primaær siden av en trafo vil ALDRI redusere/øke spenningen på sekundar siden... ;) -elementær elektronikk/elektro dette disaster ;) -se i bøkene dine ;) for at spenningen skal induseres i en trafo må strøm retningen variere/endres eller "hakkes" opp -som i coilen på en bil.

 

Grunnen til at du kan få høyere/lavere er ved og ha det dobbelte av viklinger på primørsideN(24) enn på sekundær(12). da kan du få til dette

8152455[/snapback]

 

Ja, men da må det være VEKSELSPENNING.... ;) og IKKE DC :)

 

sorry mac, tidiligvis så sov i du timene :D

8152758[/snapback]

 

Du sier vel så;) men spenningsdeler kan han vel lage? hehe;)

Lenke til kommentar

Takker alle for svar, ble til at han fikk byttet inn forsterkeren igjen og kjøpt en 24V forsterker, selv visste jeg ikke at det fantes :thumbup:

 

Ang. 24V DC---> 12V DC mener jeg ikke kan gjøres med en transformator. En transformator er en spole med en induktiv motstand og DC induserer absolutt ingenting for den er avhenig av forandring i strømmen for å indusere noe fra primær til sekundærsiden. En spole representerer også en ren kortslutning for likestrøm/spenning.

 

Derimot løses dette ved hjelp av regulatorer. Rett meg hvis jeg tar feil :hmm:

 

Edit:

Mener dette også gjelder DC produsert av en generator og som ikke er glattet likevel om den forandrer seg noe (ujevn) :hmm:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...