Gå til innhold

Noen som går Mekatronikk?


andesam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

Har en kompis som gikk ut fra mekatronikk i fjor vår. Han jobber nå med hydraulikksystemer, konstruere kraner og slikt. Greia med studiet er at du blir vel en maskiningeniør, men med litt mer fokus på elektro og data (PLS)/automatikk. Med andre ord er det et kongestudie for de som er interessert i disse tingene. Mekanikk, elektro og data. Så vidt jeg har forstått er det ikke så veldig mye praktisk arbeide på studiet som arbeid med kretser og slikt. Du får en innføring i alt du trenger å vite noe om, men læringskurva begynner først for alvor når man kommer i jobb. Noen sier du er et tapsprosjekt det første året du er i jobb pga opplæring.

 

Vanskelighetsgraden på¨det er vel som andre ingeniørstudier, mye matte, litt fysikk. Men matta er fullt levelig (har gått litt på ingeniør selv). Og nå om dagen får man glatt jobb før man er ferdig, selv om man har en karakter eller to i nedre sjiktet. Det som teller er hovedoppgaven. Du kan vel regne med å hoppe ut i lønn fra 300k og opp. Blir fort 400 om du vil jobbe mye overtid, FØRSTE året!

 

Grimstad er jo en liten studieplass, så samholdet mellom elevene er visst bra, og oppfølginga fra lærerne likeså.

 

Se også www.nito.no

 

Jeg skal selv begynne på dette i grimstad til høsten, gleder meg sykt.. snakkes kanskje?... :cool:

Lenke til kommentar
Takker for respons :).

 

Tok kameraten din batchlor eller master grad? Skal ikke se bort fra at vi bli klassekamerater!

8143465[/snapback]

 

 

Han tok treårig ingeniør, altså bachelor. Synes å ha hørt noe om at HiA skal sette i gang en mastergrad på dette til høsten, som man sikkert kan melde seg opp til om man etter tre år finner ut at man vil bli siving... ;)

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig man kan jobbe med dersom man gjennomfører denne utdannelsen? Føler ikke jeg har det helt klart for meg.. Kan man med denne graden for eksempel konstruere og vedlikeholde produksjonsroboter (f.esk. i en bilfabrikk, iskremfabrikk el.)? Hva av de som er rundt oss er laget av en person som har denne slags utdanning?

Lenke til kommentar

Hm, det er så mangt. Ser at HiA klassifiserer dette som maskiningeniør, mens en annen høyskole kaller det elektroingeniør. Nå veit eg ikkje alt hva man kan bli, men f.eks at man jobber med hydraulikken i et kransystem er relevant. Tilpasse slanger, motorer, ventiler osv. og finne en logikk i dette så alt fungere slik som det skal, korrespondanse. Snakka med en annen kar her, broren hans og noen kompiser har reisejobber (=masse penger, sikkert opp mot 800k). Reiser rundt forbi i verden offshore og jobber med boresystemer. Kan tenke meg det er mye sammensetningen av maskinene de arbeider med, "dimensjonen på den motoren som skal drive hydraulikken til det boret". Samtidig ser en jo at på studiet at man skal lære om mikroprossessorer, 3D modeller og slikt. Kan tenke meg man er en slags "altmulig" ingeniør som kan jobbe med maskiner, elektronikken som skal fungere sammen med maskinene og automatikken, datastyringen via elektronikken som ender opp i maskinene.

 

Og som du nevner, det kan nok bli robotjobbing om man vil ja.

"Typiske eksempler på mekatronikkprodukter er industriroboter, panteautomater, printere, husholdingsmaskiner, fjernstyrte undervannsfarkoster og boreroboter etc." henta fra hia.no sine sider...

 

HiAs side om mekatronikk

HiA studiested Grimstad

Studieprogram

 

Tja, sikkert noen feil her og der, men er nå mitt inntrykk. Cluet er at man lærer litt om mye, og så får man spesielt bruk for noe når man kommer ut i jobb!

Endret av dagola
Lenke til kommentar

Hehe, ok. Kanskje jeg tenker for mye på jobbmulighetene. Virker i hvert fall utrolig gøy dette studiet her, skulle ønske jeg kunne begynt i morra!

 

Er veldig sikker på at jeg kommer til å studere dette til høsten, så sant ikke det dukker opp noe annet kjempespennende, men har egentlig sett igjennom alt som er av studier nå så..

Lenke til kommentar

Hei,

 

det finnes mer informasjon om Mekatronikk-studiet ved HIA på:

http://home.hia.no/~geirh/METR/news_no.php

 

Noen forskjeller på kybernetikk ved NTNU og Mekatronikk ved HIA er:

1. Mekatronikk fokuserer på mekaniske system, 3D CAD, hydraulikk, mikroprosessor og reguleringsteknikk, mens Kybernetikk har mer fokus på reguleringsteknikk og mindre på de andre delene.

2. Ved NTNU må du gå 5 år. Ved HIA kan du ta 3 år først (Bachelor) og så velge om du vil fortsette med 2 til (Master) eller begynne å jobbe.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Starter selv på mekatronikk i Grimstad om 1 uke og fant denne tråden. Ser at dette er 5 år gammelt, så lurte litt på de av dere som har fullført driver med nå? Hvor jobber dere og hva jobber dere med?

 

Greit å høre litt om hvordan dere opplevde skolegangen og om dere kanskje har tatt master. Men lurer mest på hva arbeidsdagen deres består av og hva man kan forvente av lønn;)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Starter selv på mekatronikk i Grimstad om 1 uke og fant denne tråden. Ser at dette er 5 år gammelt, så lurte litt på de av dere som har fullført driver med nå? Hvor jobber dere og hva jobber dere med?

 

Greit å høre litt om hvordan dere opplevde skolegangen og om dere kanskje har tatt master. Men lurer mest på hva arbeidsdagen deres består av og hva man kan forvente av lønn;)

 

Tenker å starte på denne linjen til høsten 2014 (pga. militæret 2013-14), og lurer på hvordan du har opplevd studiet så langt? Er det et godt miljø? Og hvordan er Grimstad som studentby? Skjønner at det er en gammel tråd, men hadde vært supertakknemlig for alle svar! :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Kom over denne tråden og måtte redigere litt. Arb.markedet er jo litt annerledes nå enn for tre år siden. Mekatronikk gir godt grunnlag og er en etterspurt utdanning, men man må nok søke litt hardere for å få jobb nå enn for tre år siden...

 

 

 

Edit: Fant denne sida på wikipedia: Wikipedia mekatronikk

 

 

Starter selv på mekatronikk i Grimstad om 1 uke og fant denne tråden. Ser at dette er 5 år gammelt, så lurte litt på de av dere som har fullført driver med nå? Hvor jobber dere og hva jobber dere med?

 

Greit å høre litt om hvordan dere opplevde skolegangen og om dere kanskje har tatt master. Men lurer mest på hva arbeidsdagen deres består av og hva man kan forvente av lønn;)

 

 

Hehe, ok. Kanskje jeg tenker for mye på jobbmulighetene. Virker i hvert fall utrolig gøy dette studiet her, skulle ønske jeg kunne begynt i morra!

 

Er veldig sikker på at jeg kommer til å studere dette til høsten, så sant ikke det dukker opp noe annet kjempespennende, men har egentlig sett igjennom alt som er av studier nå så..

Er ganske interessert i dette studiet, men lurer som nevnt ovenfor på hva dere gjør på nå. Arbeidstittel/jobb/lønn osv. Litt oppdatert arbeidsinfo for 2017 er fint å ha for eventuelle søkere :)

 

Takk!

Lenke til kommentar

Anbefaler at du leser alt om studiet først; oppbygningen, emnene, hvordan ting er lagt opp. Det er lett å få en midlertidig motivasjon når man tenker på de kule jobbene man kan søke på, men studiet er hardt for de som ikke har god selvdisipling og sosial energi. I tillegg til stor forventning med jobbing med studier, må man også være skikkelig utadvendt og initiativrik for å komme inn i noen klikker og vennegrupper. Greier man ikke det ila første måneden, er man temmelig screwed.

 

Jeg er nettopp ferdig med første semester og det har gått rimelig dritt for å si det mildt, til tross for mye fritak og fritid. Skal ikke gå i detaljer men blir spennende å se hvordan dette semesteret blir. Hvis ting ikke forbedrer seg, er det mulig jeg dropper ut helt. Er jo mest slik at førsteåret er mest teori og lite praksis og de morsomme fagene starter først på 2. året, men klarer man ikke å danne grunnlaget først, er det lite vits å fortsette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Kom over denne tråden og måtte redigere litt. Arb.markedet er jo litt annerledes nå enn for tre år siden. Mekatronikk gir godt grunnlag og er en etterspurt utdanning, men man må nok søke litt hardere for å få jobb nå enn for tre år siden...

 

 

 

Edit: Fant denne sida på wikipedia: Wikipedia mekatronikk

 

 

Starter selv på mekatronikk i Grimstad om 1 uke og fant denne tråden. Ser at dette er 5 år gammelt, så lurte litt på de av dere som har fullført driver med nå? Hvor jobber dere og hva jobber dere med?

 

Greit å høre litt om hvordan dere opplevde skolegangen og om dere kanskje har tatt master. Men lurer mest på hva arbeidsdagen deres består av og hva man kan forvente av lønn;)

 

 

Hehe, ok. Kanskje jeg tenker for mye på jobbmulighetene. Virker i hvert fall utrolig gøy dette studiet her, skulle ønske jeg kunne begynt i morra!

 

Er veldig sikker på at jeg kommer til å studere dette til høsten, så sant ikke det dukker opp noe annet kjempespennende, men har egentlig sett igjennom alt som er av studier nå så..

Er ganske interessert i dette studiet, men lurer som nevnt ovenfor på hva dere gjør på nå. Arbeidstittel/jobb/lønn osv. Litt oppdatert arbeidsinfo for 2017 er fint å ha for eventuelle søkere :)

 

Takk!

 

 

Hei,

 

Kan informere om at jeg fullførte bacheloren akkurat i den perioden oljemarkedet raste. Var tilbudt stilling som serviceingeniør, men denne ble trekt tilbake grunnet ansettelsesstopp hos den aktuelle bedriften. Kun et fåtall, (2-3 av tilnærmet 80) i fra vårt kull fikk det som kan ansees som relevant arbeid og har beholdt stillingen. 

 

Jeg måtte selv ta videreutdanning og skriver nå masteren på Indøk. Dersom du ikke er spessielt interessert i mekatronikk, så ville jeg virkelig valgt en annen utdanning. Utdanningen i seg selv er hard, og arbeidsmarkedet er per dags dato enda hardere. Jeg går i klasse med personer med master i mekatronikk som ikke fikk jobb, og da startet på master også i Indøk. 

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Kom over denne tråden og måtte redigere litt. Arb.markedet er jo litt annerledes nå enn for tre år siden. Mekatronikk gir godt grunnlag og er en etterspurt utdanning, men man må nok søke litt hardere for å få jobb nå enn for tre år siden...

 

 

 

Edit: Fant denne sida på wikipedia: Wikipedia mekatronikk

 

 

Starter selv på mekatronikk i Grimstad om 1 uke og fant denne tråden. Ser at dette er 5 år gammelt, så lurte litt på de av dere som har fullført driver med nå? Hvor jobber dere og hva jobber dere med?

 

Greit å høre litt om hvordan dere opplevde skolegangen og om dere kanskje har tatt master. Men lurer mest på hva arbeidsdagen deres består av og hva man kan forvente av lønn;)

 

 

Hehe, ok. Kanskje jeg tenker for mye på jobbmulighetene. Virker i hvert fall utrolig gøy dette studiet her, skulle ønske jeg kunne begynt i morra!

 

Er veldig sikker på at jeg kommer til å studere dette til høsten, så sant ikke det dukker opp noe annet kjempespennende, men har egentlig sett igjennom alt som er av studier nå så..

Er ganske interessert i dette studiet, men lurer som nevnt ovenfor på hva dere gjør på nå. Arbeidstittel/jobb/lønn osv. Litt oppdatert arbeidsinfo for 2017 er fint å ha for eventuelle søkere :)

 

Takk!

 

 

Hei,

 

Kan informere om at jeg fullførte bacheloren akkurat i den perioden oljemarkedet raste. Var tilbudt stilling som serviceingeniør, men denne ble trekt tilbake grunnet ansettelsesstopp hos den aktuelle bedriften. Kun et fåtall, (2-3 av tilnærmet 80) i fra vårt kull fikk det som kan ansees som relevant arbeid og har beholdt stillingen. 

 

Jeg måtte selv ta videreutdanning og skriver nå masteren på Indøk. Dersom du ikke er spessielt interessert i mekatronikk, så ville jeg virkelig valgt en annen utdanning. Utdanningen i seg selv er hard, og arbeidsmarkedet er per dags dato enda hardere. Jeg går i klasse med personer med master i mekatronikk som ikke fikk jobb, og da startet på master også i Indøk. 

 

Lykke til.

 

Takker meget for svar! Det er indøk jeg tenker begynner nå å helle mer mot informasjonsteknologi indøk istedenfor mekatronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...