Gå til innhold

Hvordan er det mulig å ta dette bildet med panFZ50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hvordan i all verden er det mulig å ta et slikt bilde med fz 50?Jeg har tatt ca 100 månebilder med mitt,men jeg har ikke vert i nerheten engang.

Jeg har ikke prøvd FZ50, så jeg vet ikke uten videre hva det er du ønsker å få til.

Er det å fylle bildet med bare måne? I så fall er beskjæring og / eller teleconverter svaret.

Er det eksponeringen, at du pleier å få en diger hvit flate? I så fall må du blende mer ned, minst to blendertrinn. Kan ikke FZ50 det, så kan du spe på med et gråfilter (eller kanskje polariseringsfilter?), for å få fram "detaljene" (ok, kratere er detaljer i denne sammenhengen..).

Har du noe eksempel på hva du har fått til av månen?

Her er et utsnitt av et bilde tatt med Ricoh Caplio R3, på maks zoom (tilsvarende 200mm), -2EV, på ISO 64 (sein ettermiddag, Gran Canari, nå nylig)

Her er forresten hele bildet:

Jeg tviler ikke på at FZ50 kan brukes til å ta det bildet du viser, men jeg tror det må ha vært brukt en teleconverter.

Endret av kaian
Skrevet (endret)

Dette bildet er tatt med forgjengeren FZ30, på full optisk tele:

54_resize.JPG

Forskjellen er 8 mot 10 MP bildebrikke, men det burde ikke utgjøre så mye. Selv ved beskjæring vil ikke det kunne komme i nærheten av det du legger ut, så det må ha vært benyttet ekstra optikk i tillegg.

Til kaian: På FZ30/50 går det helt greit å bare sette lysmålingen til spotmåling, og la resten gå på automatikk. Da blir månen helt fint eksponert.

Endret av manskow
Skrevet
Til kaian: På FZ30/50 går det helt greit å bare sette lysmålingen til spotmåling, og la resten gå på automatikk. Da blir månen helt fint eksponert.

Naturligvis, det burde jeg ha tenkt på. På Caplioen med maks zoom så ble månen litt liten, så jeg satset heller på nedblending enn på spotmåling (selv Caplio har det).

FZ50 er et av kameraene jeg vurderer som suplement til Ricoh GR-D, men jeg synes det er fryktelig stort. Caplio er ekstremt lett å ha i tilgjengelig hele tida. Og jeg er ikke så stressa på ultimat oppløsning og bildekvalitet.

Uansett har jeg viktigere fotografiske utfordringer enn begrensningene i kameraene...

Skrevet

Med en god teleconverter, f.eks. Raynox DCR-2020, og et skikkelig stativ burde det vel være mulig. Da får en vel en brennvidde som tilsvarer ca. 950mm på 35mm.

Når jeg får tid, og det er klarvær og månelyst i Trondheim (kan bli en stund til...) skal jeg ut og se hva jeg får til av månebilder selv (Samsung GX-1L, en halvgammel Tokina 400mm/5,6 og 2xTC). Prøvde meg litt under måneformørkelsen, men det ble ganske uklart pga. lang lukkertid (>1s) og et litt shaky stativ...

Forøvrig virker det som om bildet er behandlet en del i etterkant. Var ganske mye kontrast der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...