Gå til innhold

Linux og Windows XP


Anbefalte innlegg

Hei, noen som har lyst å hjelpe med med noe multiboot knask?

 

Nå har jeg nettopp installert WIndows Xp på en helt ren partisjon, og ordna med en partisjon på 7 GB for Linux Redhat 8.0 som jeg har lasta ned i ISO-filer. Hva gjør jeg for å installere dette på denne nye partisjonen? Er det noe mulighet jeg kan gå om CD-rom måten å installere dette på? Jeg har dessverre ikke CD-ROM som virker nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Freebsd kan installeres med floppy og filer fra et annet filsystem, kansje noen av Linux-distroene kan gjøre det samme? Da må man kopiere alle filene ut fra iso-ene og legge dem på en fat32-partisjon, eller bare laste dem rett ned uten å gå via isoene.

 

Jeg har veldig liten tro på at man klarer å installere direkte fra daemon tools. Det måtte isåfall være under wm-ware.

 

mvh

Are-Harald

Lenke til kommentar

Deamon tools er bare et program som simulerer en cd-rom.

Du kan "sette inn" en ISO fil i det, og i Windows Utforsker kommer det opp som om du har brent cd'en ut, og den står i cd-romen.

 

Men du kan fortsatt ikke installere Linux sånn helt uten videre.

Ut i fra det jeg vet kan du ikke installere Linux mens du er i Windows (uten bruk av vmware etc.), og det programmet kjører jo bare mens du er i Windows.

 

Men det er mulig du kan pakke opp ISO filen, og på en eller annen måte referere til dir'et hvor denne mappen ligger når du skal installere, men det vet jeg ikke hvordan funker.

 

Prøv å søk på http://www.google.com/linux på "boot/install Redhat without cd-rom" eller noe slikt.

Lenke til kommentar

jo, daemont tools og winiso gjør noe av det samme, men tror ikke winiso kan mounte iso-filene til en egen stasjosbokstav.

 

Det du kan gjøre er å legge iso-filene på harddisken(fatxx eller extx filsystem) så finne rh installasjonsbootdisketter(fint ord :smile:) og velge instalasjon fra harddisk. Da er det bare å peke til mappa med iso-filene og du kan installere :smile: sjekk denne howtoen for mer info: http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...install-hd.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...