mikken Skrevet 11. mars 2007 Skrevet 11. mars 2007 Hei Har tenkt å kjøpe meg digital speilrefleks, og regner med jeg kommer til å kjøpe Nikon D80. Jeg skal på ferie til USA om et par uker, er det penger å spare på å kjøpe det der borte? Må vel også ta hensyn til at det er greit å ha en norsk garanti og butikk å forholde seg til.
ragamuffin Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 (endret) Et D80 kit (m/18-135) ligger på rundt 7300,- kjøpt på B&H. Om du får med deg dette momsfritt hjem når ferien er ferdig har du spart i overkant av 2500,-. Må du ut med moms ender du på rundt 9200,-. Norsk pris er ca 10.000,- Personlig ville jeg nok kjøpt det i USA (da med ett års USA garanti, men tror du har mulighet for å kjøpe en utvidet garanti (MACK) for noen daler ekstra) - om jeg sparte 25-30% sammenlignet med norske priser. Men ikke om det kun blir snakk om noen hundringser spart... Endret 12. mars 2007 av ragamuffin
thunderstorm77 Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 (endret) Et D80 kit (m/18-135) ligger på rundt 7300,- kjøpt på B&H. Om du får med deg dette momsfritt hjem når ferien er ferdig har du spart i overkant av 2500,-. Må du ut med moms ender du på rundt 9200,-. Norsk pris er ca 10.000,- Personlig ville jeg nok kjøpt det i USA (da med ett års USA garanti, men tror du har mulighet for å kjøpe en utvidet garanti (MACK) for noen daler ekstra) - om jeg sparte 25-30% sammenlignet med norske priser. Men ikke om det kun blir snakk om noen hundringser spart... 8133461[/snapback] Jeg har tidligere god erfaring med å handle på eBay, og skal endelig kjøpe meg et 30D kit. Noen som har innvendinger mot det? Er det ofte feil på gode speilrefleks som taler mot å handle fra utlandet? Ser det er mye å spare, men også mye rare kombinasjoner med ymse objekter. TIPS til handle fra USA: Det er ofte veldig stor forskjell på pris, så let mange steder. Sender de ikke internasjonalt, kan man bruke JetCarrier. Endret 12. mars 2007 av thunderstorm77
Black Star Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Mange har nok ventet på innlegg fra meg i denne saken Vil bare advare mot følgende: Vær klar over at du mister alt som heter reklamasjonsrett (kjøper du i Norge har du fem år). Kjøper du i USA får du kun et års garanti, og må selv bekoste frakt i forbindelse med evt. garantireparasjon. Frakt fra Norge til USA er mildt sagt DYRT. Lengre tid må du også kunne regne med pga. avstanden og vanskeligere å være i kontakt med verksted om de skulle bestemme seg for at reparasjonen ikke går under garanti. Goodwill fra norsk importør i forskjellige saker kan du nok også glemme (support og lignende) samt at du ikke har en norsk butikk å henvende deg til om du skulle ønske hjelp til innstillinger i kameraet eller lignende. Med mindre du vil prøve å svindle tollen, så må du betale 25% mva (og muligens evt. gebyr?) om du tar med deg varer til totalt 6000 kroner eller mer inn i landet. Tollerne har ingen plikt til å bevise at du har kjøpt kameraet i USA, da bevisbyrden på at det ikke er kjøpt i USA ligger hos deg. Selvsagt kan du prøve å lure deg gjennom tollen, noe som ofte går bra, men tar de deg blir utstyret konfiskert og du kan ende opp med bot. Merk at dette ikke er en oppfordring til smugling, men en advarsel (er ulovlig i følge norsk lov å oppfordre til kriminalitet, så derfor slenger jeg på den setningen ). Engelsk bruksanvisning er stort sett ikke noe problem, og strømadaptere får du ganske billig. Men sjekk at pakken inneholder det samme som det du får med i Norge. Enkelte pakker kan variere litt fra land til land, men vet ikke om dette gjelder Nikon D80.
thunderstorm77 Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Mye sant i dette. Skal man handle i utlandet, bør det være produkter hvor det er liten sannsynlighet for at noe skal være feil med det. Hvordan er speilrefleks-kameraer på dette?
MetteHHH Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Jeg har købt begge de digitale kameraer jeg har haft i USA, via Amazon. Før det købte jeg desuden mit sidste analoge kamera (Et Canon EOS300) i UK engang omkring år 2000. Digitalkameraerne har godt nok aldrig haft brug for reparation, men kitobjektivet til mit Canon gik i stykker indenfor garantiperioden. Jeg havde ikke engang en kvittering, men tog en kontokortudskrift med ned i den fotobutik, hvor jeg plejer at handle her i Danmark, og de håndterede transport til og fra Canon. Der var aldrig nogen problemer i forbindelse med, at kameraet var købt i UK. Jeg regner med at købe et Pentax K10D til efteråret, hvor jeg er i USA igen. Det kan fås hos Amazon nu til 5400DKr, og mon ikke det falder lidt mere i pris inden. Mht. at "svindle tolden", har man så ikke lov til at købe forbrugsgoder til eget privat brug indenfor et eller andet loft, når man er mere end 48 timer i udlandet? Sådan er det i al fald her i Danmark. Jeg køber kameraet, bruger det på ferien, og tager det med hjem uden at fortolde det. Det er vist ikke ulovligt?
Anterialis Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Kjøp hus i Norge, og utstyr (objektiver, tripods, filtere ol.) i USA (e-bay). Tror det er mye mindre feil på objektiver enn på selve huset.
k-ryeng Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Mht. at "svindle tolden", har man så ikke lov til at købe forbrugsgoder til eget privat brug indenfor et eller andet loft, når man er mere end 48 timer i udlandet? Sådan er det i al fald her i Danmark. Jeg køber kameraet, bruger det på ferien, og tager det med hjem uden at fortolde det. Det er vist ikke ulovligt? Til Norge er det ulovlig dersom utstyret er kostet mer enn 6000 kr (uten evt. avgifter man får refundert) da du kjøpte det. Du som tar inn utstyret har bevisbyrden for verdien, så hvis du ikke kan dokumentere at utstyret kostet deg mindre enn 6000, risikerer du både inndragelse av utstyret og bot, eller bot og straffetoll (men da får du vel vanligvis beholde utstyret).
k-ryeng Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 (endret) Med mindre du vil prøve å svindle tollen, så må du betale 25% mva (og muligens evt. gebyr?) om du tar med deg varer til totalt 6000 kroner eller mer inn i landet. Tollerne har ingen plikt til å bevise at du har kjøpt kameraet i USA, da bevisbyrden på at det ikke er kjøpt i USA ligger hos deg. Det er også viktig å være klar over at du kan ha med deg varer for inntil 6000 kr, og fortolle det overstigende når du kommer tilbake. Dersom du får et D80-kamerahus til under 6000 kr (som absolutt er mulig!), kan du ta med det uten mva, og bare betale mva på det andre du tar med deg. Selv om det blir dyrere å kjøpe D80 + 18-70 løst, slipper du mva på huset, så totalt blir det nok billigere. Evt. du kan la noen i reisefølget (hvis du har det) ta med seg objektivet over grensen. For sikkerhets skyld bør du ha to kvitteringer også, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Endret 12. mars 2007 av k-ryeng
thunderstorm77 Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Hva med å kjøpe hus og objektiv hver for seg - begge kommer trolig under 6000 kr. Hva skjer da med momsen?
k-ryeng Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Hva med å kjøpe hus og objektiv hver for seg - begge kommer trolig under 6000 kr. Hva skjer da med momsen? Hvis du har to personer som tar inn hver av dem går det bra. Dersom du kjøper begge deler, kan du betale mva for objektivet, men slipper for kamerahuset.
Black Star Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Jeg havde ikke engang en kvittering, men tog en kontokortudskrift med ned i den fotobutik, hvor jeg plejer at handle her i Danmark, og de håndterede transport til og fra Canon. Der var aldrig nogen problemer i forbindelse med, at kameraet var købt i UK.Skulle bare mangle, ettersom du ved kjøp i UK får europeisk garanti. Ved kjøp i USA får du amerikansk garanti, og da hadde ikke dette fungert. Og man mister fem års reklamasjonsrett samme om du kjøper i UK eller USA.
Slettet konto Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Det er også viktig å være klar over at du kan ha med deg varer for inntil 6000 kr, og fortolle det overstigende når du kommer tilbake. Dersom du får et D80-kamerahus til under 6000 kr (som absolutt er mulig!), kan du ta med det uten mva, og bare betale mva på det andre du tar med deg. Selv om det blir dyrere å kjøpe D80 + 18-70 løst, slipper du mva på huset, så totalt blir det nok billigere. Evt. du kan la noen i reisefølget (hvis du har det) ta med seg objektivet over grensen. For sikkerhets skyld bør du ha to kvitteringer også, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. 8136210[/snapback] Med fare for at jeg misforstod deg, så må man betale moms og evt toll (dersom varen er tollpliktig, noe de færreste er i dag) for hele varen dersom varens verdi overstiger fribeløpet. Dvs dersom du betalte 6100 for kameraet må du betale avgifter for hele beløpet. Et kit regnes som en vare dersom ikke prisen er spesifisert for hver enkelt gjenstand i kitet. Tror vel det var det samme du også mente. Men det er viktig å forstå at man ikke kan ta med seg en vare til f.eks. 8000 og tro at man bare må betale for det over 6000, dvs i dette tilfellet avgifter på 2000. Ref: Forskrift om toll- og avgiftsfri innførsel og forenklet fortolling av reisegods Endret 13. mars 2007 av Cirrrus
k-ryeng Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Med fare for at jeg misforstod deg, så må man betale moms og evt toll (dersom varen er tollpliktig, noe de færreste er i dag) for hele varen dersom varens verdi overstiger fribeløpet. Dvs dersom du betalte 6100 for kameraet må du betale avgifter for hele beløpet. Et kit regnes som en vare dersom ikke prisen er spesifisert for hver enkelt gjenstand i kitet.Tror vel det var det samme du også mente. Men det er viktig å forstå at man ikke kan ta med seg en vare til f.eks. 8000 og tro at man bare må betale for det over 6000, dvs i dette tilfellet avgifter på 2000. Joda, var det jeg mente. Så det er et veldig vesentlig poeng at man får kamerahuset til under 6000 kr (og spesifisert for seg på en kvittering), dersom man skal kjøpe det i utlandet. Kjøper man da objektiv løst ved siden av, kan man betale mva for det alene, mens man tar inn kamerahuset mva-fritt (forutsatt at prisen er spesifisert hver for seg, som Cirrrus sier). Tar man utgangspunkt i f.eks. B&H, kan man få et D80 kamerahus til $925, som med en kurs på 6.2 (omtrent det den er på DN.no i dag) blir drøye 5700 kr. Dette kan man ta inn mva-fritt til Norge. Skal du ha objektiv i tillegg, koster 18-135 $310 (1922,- kr med samme kurs). Det må du betale mva på, så den samlede prisen blir drøyt 8100 kr, lovlig tatt inn i Norge. Skal du ta inn et D80-kit, koster det $1200, eller 7440 kr. Men siden du må betale mva av hele beløpet, blir det tilsammen 9300 kr, og besparelsen i forhold til å kjøpe det i Norge er marginal.
Black Star Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Er du sikker på det? Jeg har alltid hørt at om man har med seg varer til over 6000 kroner tilbake til landet, må man betale moms for alt. Men det er kanskje bare hvis man prøver å lure seg unna tollerne ved å gå på grønn sone og blir tatt?
k-ryeng Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Er du sikker på det? Jeg har alltid hørt at om man har med seg varer til over 6000 kroner tilbake til landet, må man betale moms for alt. Men det er kanskje bare hvis man prøver å lure seg unna tollerne ved å gå på grønn sone og blir tatt? Jf. Toll.no, Når du reiser til Norge (brosjyre), punktet om verdigrense:I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet. Men når du prøver å lure deg unna, må du sikkert betale for hele beløpet, det kan godt være... Endret 13. mars 2007 av k-ryeng
thunderstorm77 Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Med fare for at jeg misforstod deg, så må man betale moms og evt toll (dersom varen er tollpliktig, noe de færreste er i dag) for hele varen dersom varens verdi overstiger fribeløpet. Dvs dersom du betalte 6100 for kameraet må du betale avgifter for hele beløpet. Et kit regnes som en vare dersom ikke prisen er spesifisert for hver enkelt gjenstand i kitet.Tror vel det var det samme du også mente. Men det er viktig å forstå at man ikke kan ta med seg en vare til f.eks. 8000 og tro at man bare må betale for det over 6000, dvs i dette tilfellet avgifter på 2000. Joda, var det jeg mente. Så det er et veldig vesentlig poeng at man får kamerahuset til under 6000 kr (og spesifisert for seg på en kvittering), dersom man skal kjøpe det i utlandet. Kjøper man da objektiv løst ved siden av, kan man betale mva for det alene, mens man tar inn kamerahuset mva-fritt (forutsatt at prisen er spesifisert hver for seg, som Cirrrus sier). Tar man utgangspunkt i f.eks. B&H, kan man få et D80 kamerahus til $925, som med en kurs på 6.2 (omtrent det den er på DN.no i dag) blir drøye 5700 kr. Dette kan man ta inn mva-fritt til Norge. Skal du ha objektiv i tillegg, koster 18-135 $310 (1922,- kr med samme kurs). Det må du betale mva på, så den samlede prisen blir drøyt 8100 kr, lovlig tatt inn i Norge. Skal du ta inn et D80-kit, koster det $1200, eller 7440 kr. Men siden du må betale mva av hele beløpet, blir det tilsammen 9300 kr, og besparelsen i forhold til å kjøpe det i Norge er marginal. 8142802[/snapback] Husk også at portoen kommer i tillegg til kjøpepris dersom dette bestilles. Porto legges til verdien av varen og er også mva-belagt.
Black Star Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Husk også at portoen kommer i tillegg til kjøpepris dersom dette bestilles. Porto legges til verdien av varen og er også mva-belagt. 8143292[/snapback] Nå snakkes det vel om å ta med seg varer til landet etter en fysisk tur til det store utland, og da er ikke porto et tema. Men joda, om man bestiller fra utlandet, blir det beregnet moms også av portokostnadene.
thunderstorm77 Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Jeg mener det er slik at dersom leverandøren sender varen direkte til forbruker i Norge, så må denne også forholde seg til norsk lovgivning, dvs. Forbrukerkjøpsloven. Om dette etterleves er en helt annen sak. Kan nok bli vanskelig å ta dette opp med en leverandør i USA.
Black Star Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Jeg mener det er slik at dersom leverandøren sender varen direkte til forbruker i Norge, så må denne også forholde seg til norsk lovgivning, dvs. Forbrukerkjøpsloven. Om dette etterleves er en helt annen sak. Kan nok bli vanskelig å ta dette opp med en leverandør i USA. 8143395[/snapback] En leverandør i USA er ikke forpliktet til å følge den norske forbrukerkjøpsloven med mindre han har en side spesielt rettet mot Norge (som f.eks. Nomatica der all tekst er skrevet på norsk, og generelt gir inntrykk av å være et norsk selskap på tross av at de er stasjonert i Frankrike). Hvis f.eks. en amerikansk forhandler skulle forpliktet seg til å følge forbrukerkjøpsloven i alle verdens land, ville det bare blitt surr. Én av grunnene til at ting er noe dyrere i Norge, er forbrukerkjøpsloven med den unike reklamasjonsretten på fem år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå