Gå til innhold

Snu pc`en opp ned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har hørt at om du snur pc`en opp ned så vil det kjøle bedre. men jeg er var ikke fult sikker på det, for all varmen går jo opp. men jeg ville høre dere mening

:hmm:

PS: hvis noen av dere har vært på guru3d.com når de tar tester så gjør de det samme

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Jeg har hørt at om du snur pc`en opp ned så vil det kjøle bedre. men jeg er var ikke fult sikker på det, for all varmen går jo opp. men jeg ville høre dere mening

:hmm:

PS: hvis noen av dere har vært på guru3d.com når de tar tester så gjør de det samme

8122462[/snapback]

Hehe.. I prinsipet så skulle det jo ikke ha noe å si. Men som du sier varmen går jo opp så da kan det jo hende.. Men jeg skal ikke si noe sikkert. Men hadde ikke det sett litt tett ut da? :p

Skrevet

noe av grunnen til dete utsagnet er at skjermkortet blir snudd. Jeg har selv snudd hovedkortet i kassa mi (bygde selv) slik at cpu ligger i bånn, og drar inn luft fra gulvet. Gpu ligger nå på oversia av skjermkortet slik at varme flyttes vekk mer effektivt. Men det er lite vits å ha psu nede ved gulvet. Den burde ligge øverst og trekke lufta ut.

Skrevet

Tror ikke du merker noe på temperaturen på å snu den opp ned eller ikke, har selv oppned kabinett.

Men om du skal ha hovedkortet oppned, så er det enkelest å ha PSU nede da, eller så kan det bli problemer med ATX kabelen som ikke er lang nok.

Skrevet

ATX-standarden er laget slik at CPU er plassert over PCI-kortplassene så PCI-kort ikke blir varmet opp av CPU-varmen. Dessuten er det den så å si varmeste komponenten, så varme vil stige den veien. I tillegg er det mer optimalt å ha PSU øverst slik at denne trekker varm luft ut.

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei..

Det er skjermkortet som ikke blir fullt så varmt .

Et kabinett blir verken varmere eller kaldere uansett hvordan hva slags retning det står!

Skrevet
noe av grunnen til dete utsagnet er at skjermkortet blir snudd. Jeg har selv snudd hovedkortet i kassa mi (bygde selv) slik at cpu ligger i bånn, og drar inn luft fra gulvet. Gpu ligger nå på oversia av skjermkortet slik at varme flyttes vekk mer effektivt. Men det er lite vits å ha psu nede ved gulvet. Den burde ligge øverst og trekke lufta ut.

8137065[/snapback]

Samler ikke det mye støv da ?

Skrevet
Setter jo gjerne DVD romen riktig vei uansett, er bare hovedkortet som er "feil vei".

8347169[/snapback]

Lettere sagt, kun hovedkortplata som snues andre vei.(180grader)?

Skrevet
ATX-standarden er laget slik at CPU er plassert over PCI-kortplassene så PCI-kort ikke blir varmet opp av CPU-varmen. Dessuten er det den så å si varmeste komponenten, så varme vil stige den veien. I tillegg er det mer optimalt å ha PSU øverst slik at denne trekker varm luft ut.

8138340[/snapback]

PCI-kortplassene blir ikke varmet opp av luften fra CPU i et vanlig oppsett, det stemmer nok. Imidlertid blåser vel vifta på grafikkortet nedover? Uansett så er det nok sånn i 2007 at du ikke har spesielt varmefølsomme komponenter på PCI-slottene, sammenlignet med da ATX-standarden ble opprettet?

Det viktigste når det gjelder luftgjennomstrømming er at man får kald luft inn et sted. En vifte i bånn kan kanskje gjøre større underverker enn å snu oppsettet.

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet

Jeg har et Lian-Li V1000. Det er opp-ned og har plassert en vifte rett med CPU-kjøleren. Perfekt egentlig. Trykk på "bilde" i signaturen min, så skjønner dere.

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet

Ja, noe i den duren ja. Viften bak trekker luften vekk fra CPU, mens kald luft fra blir trukket inn fra fronten. I tillegg kommer det også kald luft sivendes inn fra bunnen av kabinettet som dekket med hull (Ja, det skal være sånn).

Gjest Slettet-XHLacM
Skrevet
Kjøp en ekstra vifte :thumbup:

8397995[/snapback]

Kan anbefale MIST-viftene fra Microplex hvis du skal ha det stille. For mer luftflyt kan du jo prøve Papst (eller Delta :p).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...