Solsviken Skrevet 9. mars 2007 Skrevet 9. mars 2007 Jeg får bootet opp fra DVDimaget mitt, men her får jeg problemer. Jeg forsøker bare å trykke install Kubuntu som fryser etter en liten stund. Jeg har opprettet partisjoneri ext3 formatet og klart å legge inn text basert kubuntu. Jeg tok install inn text mode for å se om dette gikk, noe det gjorde. Skal ikke være noe i veien med HW da jeg har følgende specs på laptoppen: Prosessor: Intel Core Duo Brikkesett: i945PM Minne installert: Varierende Minnehastighet: PC2-4200 (533MHz) Total minne: 1024mb (satt inn ekstra) Minnetype: SO-DIMM (DDR 2) Harddisk #1: Varierende Skjerm Grafikkontroller: ATI Mobility Radeon X1600 Grafikkminne: 256 MB Grafikkoppløsning: Varierer Skjermstørrelse: 15,4 Skjermtype: Varierer Jeg har også tatt en "integrity" test av DVD platen som var helt fin! Finnest det kansje en måte jeg kan stå i text installen og skrive en kommando som installerer den grafiske biten ? Er liksom det grafiske oppsettet som gjorde at jeg ønsker å utforske denne biten
Solsviken Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Skrevet 9. mars 2007 Nå har jeg forsøkt alle løsninger, det fryser hver gang kubuntu skal forsøke å laste seg inn. Kan det være problemer med at bærbaren har litt problemer med å starte fra DVD enhet ? Kansje jeg skulle forsøkt en normal CD plate i steden ?
rocknrolf77 Skrevet 9. mars 2007 Skrevet 9. mars 2007 Når du starter live-cd kan du velge more options eller noe. Og da legge til kernel parametere. Da kan du prøve å legge til "noapic" og acpi=off Noe som heter "nolapic" også. Du kan prøve ut å skrive de inn når du starter. Dette har ihvertfall hjulpet meg på flere maskiner.
kommers Skrevet 9. mars 2007 Skrevet 9. mars 2007 Jeg tror du får med KDE (det grafiske skrivebordsmiljøet) selv om du velger tekstbasert installasjon (jeg kjenner ikke helt menyen på installasjons-DVDen, men jeg antar dette tilsvarer installasjon fra alternate-CDen som gir en "vanlig" installsjon og ikke en strippet server-installasjon). Om du i så fall ikke skulle få den med (fordi det viser seg at den kun installerer server-ting) kan du etterinstallere KDE.
Solsviken Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Skrevet 9. mars 2007 (endret) Jeg testet med Install OEM install eller noe i den duren. Den fryser seg når OSet skal starte. Jeg kommer litt ut i Kubuntu lastingen (når du har en blå strek under Kubuntu logoen) som viser hvor langt en er komt. Her popper det opp to artifaktser en grønn strek og en blå strek. Dersom jeg trykker CTRL ALT DEL så forsvinner disse artifaktsene og Kubuntu begynner å tilbake stille det den har lastet inn for så og restarte maskinen. Se vedlagt bilde. ARTIFACTS Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Etter CTRL ALT DEL er trykt, så forsvinner de Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Er det noe jeg har glemt å installere før jeg forsøker å fyre opp operativ systemet ? Skal skjermdrivere inn osv før jeg skal kunne klare å starte dette ? Endret 9. mars 2007 av g0lden
kommers Skrevet 11. mars 2007 Skrevet 11. mars 2007 Men selve installasjonen gikk i orden og ble fullført, ikke sant? Du kan jo når dette skjer forsøke å trykke ctrl+alt+F1 for å komme til et terminal-vindu (det er seks terminaler fra F1 til F6, og hvis du vil tilbake til grafisk grensesnitt trykker du ctrl+alt+F7) hvor du forhåpentligvis kan logge inn for å feilsøke og rette opp ting.
Solsviken Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Skrevet 12. mars 2007 (endret) Jeg (nooben) har fortsatt ikke klart å komme meg noe videre. Ja den henger seg i Loadingen av OS, installasjon av text versjon gikk greit. Siden jeg ikke kan så veldig mye linux kommandoer ga jeg opp text versjonen. Nå skal jeg forsøke ubuntu i steden for kubuntu cden for å sjekke om dette har noe å si, selv om jeg har mine sterke tvil! Jeg tipper nok at det er noe med skjermdriveren som fucker opp .. selv om jeg fulgte en guide som satte linux til å kjøre en støttet for alle et eller annet inne i en fil som hete noe i x.conf (sånn ca ) Kan det være jeg har lastet ned feil iso fil ? Jeg har Intel Duo prosessor og tok den 32bit versjonen. Jeg har et ATI kort ståendes i laptoppen, kansje jeg burde installere text versjon, så installere ATI driveren for så til slutt installere "design pakkene" Endret 12. mars 2007 av g0lden
kommers Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Jeg tviler på du vil oppleve særlig forskjell i hvilken hardware som automatisk blir konfigurert med Ubuntu fremfor Kubuntu siden de er så og si like i bunnen. Men du kan jo prøve. Det er helt riktig å laste ned 32-bits-versjonen for din prosessor, ja. Ja, det høres ut som om det er skjermkortdriverne som er problemet. ATI-kort er egentlig de kortene som har de dårligste driverne i Linux og krever av og til litt ekstraarbeid når det ikke går automatisk. Hvis du logger inn i tekst-terminalen så er du nok på rett spor hvis guiden din omhandlet tekstfila /etc/X11/xorg.conf . Inni der står det hvilken driver som skal brukes, og den medfølgende ATI-driveren fungerer ikke alltid. Det du kan prøve er å endre den fra "ati" til "vesa". Jeg har ingen erfaring med ATI-skjermkort selv, men noen andre her kan kanskje bekrefte hvorvidt vesa-driveren bør fungere (dvs så man får 2D-grafikk i det minste) på alle ATI-kort ? I så fall, bytt til tekstterminal med ctrl+alt+F1 og logg inn. Deretter må du først kopiere en backup-kopi av konfigurasjonsfila. For dette trenger du såkalte root-rettigheter (tilsvarende admin på Windows) og må derfor bruke prefikset sudo foran kommandoen du vil utføre (du blir nødt til å taste ditt eget passord): sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf_old Deretter åpner du fila i en teksteditor som heter nano: sudo nano /etc/X11/xorg.conf Nederst i vinduet står de nødvendige tastaturkommandoene for å lagre og avslutte teksteditoren angitt med ^ + bokstav. Hatten (^) betyr "ctrl+", f.eks. for å lagre: ^O = ctrl+o. Bla deg nedover til du finner Section "Device" som omhandler skjermkortet ditt. Inni denne blokka finner du et felt med Driver "?" (spørsmålstegn fordi jeg vet ikke helt sikkert hvilken driver du har i bruk, jeg vil tippe "ati"). Endre den så det står Driver "vesa" i stedet, deretter lagrer du (ctrl+o) og avslutter nano (ctrl+x). Du kan nå forsøke å restarte maskinen, nå med en annen (mer basic) skjermkortdriver som forhåpentligvis vil gi deg et minimum av et bilde. Om dette ikke hjelper er det kanskje noe annet som får det til å henge (f.eks. noe ACPI-greier). Gi det et forsøk og si ifra hvordan det går. Endret 13. mars 2007 av kommers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå