Jan-Inge Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 (endret) 2000 modell. 2,4 bensin. 5 trinns automat. 185000km Etter i sommer begynte motoren å gå litt lavt ned på turtallet et lite øyeblikk når man stanset opp, f.eks ved kryss. Pussige var at det begynte på turen hjem fra lakkering på Bilia i fjor høst. Det lå endel lakkpuss overalt i motor, men jeg aner ikke om dette har noe å si. Det tar bare ett øyeblikk så justerer den seg opp igjen fra rundt 400 omdreininger til der den skal være. Dette har kommet og gått. Har ikke rota meg til å få sjekket det. Også redd for dyre regninger som IKKE passer akkurat nå, men når gjør det det :!: Byttet, olje, plugger, filtre. Samme greia. Men idag ble det virkelig skummelt. Motoren gjorde dette ved en stans. Satte giret i "R" og motoren begynte da å jage som svarte opp og ned fra 3-400 til 1000 og stoppet etter noen jag. Startet motoren igjen og det jagde en gang til og stoppet. Startet igjen så var den ok. Den var siden ok på turen hjem. Hva skjer? Bør kanskje bite i det sure eplet og ringe Bilia og sette meg på 2 måneders venteliste for time? Endret 7. mars 2007 av Jan-Inge
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 ta av innsugs slangen å rengjør ved gass-spjeldet.
Jan-Inge Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Skrevet 7. mars 2007 ta av innsugs slangen å rengjør ved gass-spjeldet. 8102927[/snapback] Ok skal kikke på det. Ligger godt under streken når det gjelder kunnskap om skruing.
Jan-Inge Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Skrevet 15. mars 2007 Fått en diagnose som ikke sa meg så mye: Går ujevnt på tomgang. Diagnose 2 t ok. Kjørt inn bilen for kontroll. Koblet til selvdiagnosetester og lest av verdier. Det er ingen feilkoder lagret i motorstyringssystemet. Koblet meg inn på ER verdier og referanseverdier. Alt ser bra ut i.h.t. data. Det eneste som gir en litt annen verdi enn styresentralens oppgitte verdi er bankesensoren. Den viser at den ligger litt utenfor sine styresentralverdier som den burde hatt. 0,4kw utenfor. Hvor mye dette har å si på kundens problem vet jeg ikke uten å eventuelt prøve med en ny del. Detter våres feilsøkningsverktøy fra Bosch som forteller om kundens problem, er det 12 forskjellige ting som kan påvirke dette med tomgangsproblem. Bankesensoren er ikke nevnt i den sammenheng. Det kan være periodisk feil med tankavlufting, bensintrykk, luftspjeld og dens instillinger, sugesystemer, tenningssluttrinn. Så lenge det ikke er lagret noen feilkoder på noen av de systemene som er forbundet med styresentralen, kan det selvfølgelig være en eller flere av disse komponentene/systemene som ligger litt på kanten i forhold til sentralens normale verdier. Kan ikke lese noen feil ut av noen av disse tingenen nå med testeren. Prøvekjørt en tur med testeren tilkoblet og sjekket ER verdier av komponenter under kjøring. Under kjøringen kom en feilkode som ikke har vært lagret før. Kode 720A. Kommunikasjonsfeil mellom startsperre og styresentralen. Har ikke hatt tomg. problem på turen med flere stopper. Nulle kode. 1,75 timer + mva= kr. 1748,-
Revi Skrevet 15. mars 2007 Skrevet 15. mars 2007 Fryktelig ergelig med slike feil. Umulig å vite om det er noe mekanisk som er feil eller om det er noe elektronisk. Litt merkelig at slik hosting og harking ikke fremkaller en feilkode. Jeg ville dratt tilbake til Volvo og fått de til å oppgradere software'en på bilen. Jeg har også en V70 og den har verkestedet (i Sverige) oppgradert programvaren på et par ganger. De sier at det bør man gjøre. Det koster ikke mer enn ca 2-300 kr, om det løser problemet er uvisst, men det er vel verdt et forsøk.
Jan-Inge Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Skrevet 15. mars 2007 Fryktelig ergelig med slike feil. Umulig å vite om det er noe mekanisk som er feil eller om det er noe elektronisk. Litt merkelig at slik hosting og harking ikke fremkaller en feilkode. Jeg ville dratt tilbake til Volvo og fått de til å oppgradere software'en på bilen. Jeg har også en V70 og den har verkestedet (i Sverige) oppgradert programvaren på et par ganger. De sier at det bør man gjøre. Det koster ikke mer enn ca 2-300 kr, om det løser problemet er uvisst, men det er vel verdt et forsøk. 8159595[/snapback] Takk for tipset. Jeg skal ha service på bilen hos HK Bilar i Strømstad i mai. Jeg skal høre om de kan få gjor det du foreslår her.
Mekker`n Skrevet 15. mars 2007 Skrevet 15. mars 2007 Dette har jeg hatt problemer med før! kom etter reg.reim skift tilfeldigvis og har leita meg grønn og bytta mye deler for og avduke feilen! Hjalp ikke med ny luftmassemåler! Når du åpner panseret så ser du rett ned mellom radiator og motoren. der sitter det et svart plast deksel og under der sitter gasspjeldet og gassvaieren festet. det går en del svarte slanger der, klem på dem og kjenn om de er harde! Den ene slangen pleier og tette seg og da blir den kødd på tomgang og du kjenner det på slangen om den er beinhard. Ta dem ut og rens uansett... Tror en av dem er litt vanskelig og komme til... Gjør dette før du gjør noe annet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå