Bromlexl Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 1. Alt du sier, kan og VIL bli brukt imot deg. 2. Ingenting du gjør er godt nok, EVER! 3. Du vil være offer for utallige dårlige photoshopvitser 4. Ditt navn blir brukt til harselering av folk du aldri har møtt noen som har flere??
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Dette gjelder vel generellt for folk som er i media, det er noen få i spillbransjen som blir offer for det du her nevner.
skyggefreaken Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Det har sikkert noe med at de som er spilutviklere er blitt superstjerner de siste årene. mens de tidligere var litt nerdete. Og folk som blir kjente og rike får pepper i media..
DP Rusher Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 1. Alt du sier, kan og VIL bli brukt imot deg. 2. Ingenting du gjør er godt nok, EVER! 3. Du vil være offer for utallige dårlige photoshopvitser 4. Ditt navn blir brukt til harselering av folk du aldri har møtt noen som har flere?? 8100692[/snapback] Hadde jeg hatt 500k i året for å jobbe med spillutvikling skulle jeg gladelig kunne levd med de momentene der
Darth MToffy Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 1. Alt du sier, kan og VIL bli brukt imot deg. 2. Ingenting du gjør er godt nok, EVER! 3. Du vil være offer for utallige dårlige photoshopvitser 4. Ditt navn blir brukt til harselering av folk du aldri har møtt noen som har flere?? 8100692[/snapback] Hadde jeg hatt 500k i året for å jobbe med spillutvikling skulle jeg gladelig kunne levd med de momentene der 8100808[/snapback] Hehe det var det jeg skulle skrive Bare byttet ut 500k med 5mill eller mer da 500k får man da i en vanlig jobb
rulleguru Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Spillutvikling er da en vanlig jobb, og ikke en spesielt godt betalt heller.
Ghaundan Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 SAP? Ett litt foreldet ERP system som mange bedrifter har brukt millioner på å kjøpe, sette opp og tilpasse samtidig som mange av disse prosjektene har feilet horribelt? Joda, har en proffessor som har fortalt masse om SAP. Tja, ikke jobbe i spillbransjen? Man kan ende opp som EA og får ikke brukt sitt kreative talent til å lage gode spill men istedefor blir satt til å følge rigide rammer og å spy ut spill du selv hater og avskyr.
Ghaundan Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Nå drar vi det vel litt ut på viddene med ERP og lønninger og det som er Tror ett annet problem mange kan ha er at hobbyen deres plutselig blir til jobb, vet ikke helt om jeg hadde taklet å ha spilling som jobb OG hobby =/
Knebel Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Jeg har en Bromle: 5. Alt du sier og har sagt, uansett i hvilken sammenheng du har sagt det og uansett hvilken tilstand du var i da du sa det, vil bli benyttet i argumentasjon mot det produktet du promoterer. Om det er et positivt utsagn vil bli vendt og vridd på og lest som negativt.
rulleguru Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Nå drar vi det vel litt ut på viddene med ERP og lønninger og det som er Tror ett annet problem mange kan ha er at hobbyen deres plutselig blir til jobb, vet ikke helt om jeg hadde taklet å ha spilling som jobb OG hobby =/ 8102651[/snapback] Jobben de fleste spillutviklere gjør har da svært lite til felles med spilling
Malakai Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Nå drar vi det vel litt ut på viddene med ERP og lønninger og det som er Tror ett annet problem mange kan ha er at hobbyen deres plutselig blir til jobb, vet ikke helt om jeg hadde taklet å ha spilling som jobb OG hobby =/ 8102651[/snapback] Jobben de fleste spillutviklere gjør har da svært lite til felles med spilling 8102979[/snapback] Nei, ikke med spilling. Men mange har laget mods, brett, skins osv. Får vel neppe jobb pga av at man ruler i ett eller annet spill.
Cryovat Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 (endret) Tror å utvikle spill profesjonelt må være en ganske frustrerende affære; du må spille samme kartet hundrevis av ganger, stadig måtte endre ting, leve under konstant deadline, etc. Ta en 360 eller PS3 tittel og tenk over at det du ser gjerne kun har 9 måneder eller et år i utviklingstid start til finish. Må være utrolig stressende å jobbe under sånne forhold. Edit: Hvis dere tror det er kjipt for Harrison og alle de toppsjefene som får pes for utsettelser, funksjonskutt, ,etc. Tenk på de stakkarne som jobber lengre nede i næringskjeden. Vil tro at de har det en del verre. Endret 7. mars 2007 av Cryovat
rulleguru Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Dette er selvfølgelig ikke riktig i alle tilfeller, men jeg vet at mange spillutviklere jobber for altfor lav lønn og under altfor stort press, rett og slett fordi de har "drømmejobben" og er forventet å være "fornøyde" av den grunn. Samme har jeg hørt fra store animasjonsstudioer som ILM etc.
Cryovat Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Ja, du har en del forskjeller. Enkelte utviklere som Bungie får den friheten og tiden de trenger, men slik luksus er ikke vanlig. Var jo en liten offentlig skittentøyvask en stund tilbake om arbeidsforholdene i enkelte Electronic Arts studioer.
skyggefreaken Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Tror å utvikle spill profesjonelt må være en ganske frustrerende affære; du må spille samme kartet hundrevis av ganger, stadig måtte endre ting, leve under konstant deadline, etc. Ta en 360 eller PS3 tittel og tenk over at det du ser gjerne kun har 9 måneder eller et år i utviklingstid start til finish. Må være utrolig stressende å jobbe under sånne forhold. Edit: Hvis dere tror det er kjipt for Harrison og alle de toppsjefene som får pes for utsettelser, funksjonskutt, ,etc. Tenk på de stakkarne som jobber lengre nede i næringskjeden. Vil tro at de har det en del verre. 8103209[/snapback] Enig i den. Det var nok bedre i gamle dager. Det er nok mye stress der i gården. Det er sikkert veldig givende å jobbe i et lite firma hvor man jobber med et nytt prosjekt, og det er mye entusiasme rundt spillet. Hvis man lager noe bra, så blir man kjøpt opp av et stort firma og da forsvinner litt av sjarmen. Så får man så og så mye penger og tid til å lage en oppfølger, og man mister friheten fra da man var selvstendig. Å de penga
Malakai Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Tror å utvikle spill profesjonelt må være en ganske frustrerende affære; du må spille samme kartet hundrevis av ganger, stadig måtte endre ting, leve under konstant deadline, etc. Ta en 360 eller PS3 tittel og tenk over at det du ser gjerne kun har 9 måneder eller et år i utviklingstid start til finish. Må være utrolig stressende å jobbe under sånne forhold. Edit: Hvis dere tror det er kjipt for Harrison og alle de toppsjefene som får pes for utsettelser, funksjonskutt, ,etc. Tenk på de stakkarne som jobber lengre nede i næringskjeden. Vil tro at de har det en del verre. 8103209[/snapback] Enig i den. Det var nok bedre i gamle dager. Det er nok mye stress der i gården. Det er sikkert veldig givende å jobbe i et lite firma hvor man jobber med et nytt prosjekt, og det er mye entusiasme rundt spillet. Hvis man lager noe bra, så blir man kjøpt opp av et stort firma og da forsvinner litt av sjarmen. Så får man så og så mye penger og tid til å lage en oppfølger, og man mister friheten fra da man var selvstendig. Å de penga 8103310[/snapback] Unntak med Lionhead da, som lager spill som selger dårlig fordi de tar kjanser. Selv elsker jeg The Movies og Black and white, men de er MS selskap nå. Ser ikke ut til at MS kødder alt for mye med Peter Molenux. Men, man kan ikke regne med at små firmar kommer med store titler lenger. Krever mange mennesker å programere de store tinga, ikke minst pga design. Man har flere små firmar som lager gode innovative spill, men de selger ikke. I allefall ikke nok til at de kan leve av det på egen hånd. Darwinia er jo ett eksempel.
TCi Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 Nå har jeg ryddet opp i tråden. Mulig det er noen rare poster her og der grunnet dette. Håper dere klarer å holde dere til emnet og ikke drar tråden ut i off-topic prat igjen.
thomanil Skrevet 8. mars 2007 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg jobber som programvareutvikler, men ikke i spillbransjen. Jeg var imidlertid litt keen på å jobbe med spillutvikling mens jeg var student og lurte på hva jeg skulle bli da jeg ble stor. Ombestemte meg imidlertid fort da jeg fant ut hvordan forholdene er for "gutta på gølvet" i spillbransjen. Tekniske jobber i spillbransjen er generelt underbetalt og overarbeidet. Ren lønnsmessig: Carmack, Newell og resten av AAA-gutta med Ferarri i garasjen er unntaket, ikke regelen. Når det gjelder overarbeid: arbeidsforholdene i spillbransjene er fremdeles i steinalderen (ref saken med "EA spouse" i fjor). Generelt i IT-bransjen må du regne med å stå på litt ekstra i perioder, men månedsvis av sammenhengende "crunch time" slik mange spillselskaper fremdeles opererer med er høl i huet og rovdrift på de ansatte. Det er et (blandt oppegående og våkne ledere og ansatte iallfall) et kjent faktum at det ikke er produktivt å jobbe 16t dager og sove på jobben... Ref f.eks "Peopleware" av DeMarco og Lister. Det har lenge vært kjent at det er høy turnover i spillbransjen dvs folk varer ofte ikke lenger enn 5 til maks 10 år før de finner seg en jobb utenfor spillindustrien (eller iallfall utenfor spillutvikling spesifikt). Det burde ringe noen bjeller hos ledere når ansatte brennes ut i det tempoet.... Her er forøvrig et veldig bra essay [Lost Garden] fra en som faktisk har jobbet i bransjen. Forfatteren forteller hva som er bra, og hva som er dårlig med å jobbe i spillbransjen - fra perspektivet til en som har jobbet som profesjonell spillutvikler. Dette er et interessant sammendrag av problemene med å jobbe i spillindustrien (sakset fra artikkelen): Over the past twenty years, while game companies have been churning and burning their way through the disposable lives of their enthusiastic employees, other industries have been learning and improving. Software development is no longer a mysterious black box…there are better ways of doing things that improve the lifestyle of the workers while improving the bottom line of the company. Anbefaler forøvrig Lost Garden generelt for resten av artiklene og blogg-postene som ligger der, mye bra hvis man er interessert i hva som skjer på innsiden av industrien. Endret 8. mars 2007 av thomanil 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå