Gå til innhold

Riktig å slippe atombombene?


ArsEna

Anbefalte innlegg

Så hvorfor ga Japan seg da ikke etter første bomben?

8101584[/snapback]

 

Fordi de fikk den andre i hodet dagen etter ...!? :hmm:

Vet du hva? De hadde faktisk ikke www.

8102945[/snapback]

 

Første bombe 6.August, andre bombe 9.August. Ikke særlig flink til å telle dager du skjønner jeg. Å for det andre, er man i krig, ringer man ikke til fienden, å arrangerer en prøvesprengning. Man bruker det man har mot de. Man visste ikke så mye om bomben da som man gjør nå, så det er jo veldig lett å sitte her å være etterpåklok.Å en liten ting til. De fikk tilbud om å overgi seg etter første bomben. Noe de ikke ville.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var ikke riktig å slippe bombene. Japan hadde gitt seg uansett, utallige menneskeliv kunne vært spart, og en miljøkatastrofe avverget.

8102404[/snapback]

 

Mulig det ikke hadde blitt mistet så mange Japanere ja, men skulle USA innvadert så hadde de mistet masse av sine folk. Hva teller mest i krig? Miste sine egne, eller fiendens?

8102657[/snapback]

Sivile teller mest.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så hvorfor ga Japan seg da ikke etter første bomben?

8101584[/snapback]

 

Fordi de fikk den andre i hodet dagen etter ...!? :hmm:

Vet du hva? De hadde faktisk ikke www.

8102945[/snapback]

 

Første bombe 6.August, andre bombe 9.August. Ikke særlig flink til å telle dager du skjønner jeg. Å for det andre, er man i krig, ringer man ikke til fienden, å arrangerer en prøvesprengning. Man bruker det man har mot de. Man visste ikke så mye om bomben da som man gjør nå, så det er jo veldig lett å sitte her å være etterpåklok.Å en liten ting til. De fikk tilbud om å overgi seg etter første bomben. Noe de ikke ville.

8103122[/snapback]

 

"Man bruker det man har", og hva har man da hvis man bruker "våpen" som strider mot våre verdier?

 

Fikk de tilbud om overgivelse? Nei så klart man "så" ikke "overgivelsen" den første bomben utgjorde, så derfor smalt man av en til, så klart bare for å sikre seg. Veldig snilt og ikke minst betryggende ... :thumbdown:

 

Det blir ikke mere positivt at USA brukte 3 dager mellom slippet, det blir etter min mening enda mere negativt.

Lenke til kommentar
Så hvorfor ga Japan seg da ikke etter første bomben?

8101584[/snapback]

 

Fordi de fikk den andre i hodet dagen etter ...!? :hmm:

Vet du hva? De hadde faktisk ikke www.

8102945[/snapback]

 

Første bombe 6.August, andre bombe 9.August. Ikke særlig flink til å telle dager du skjønner jeg. Å for det andre, er man i krig, ringer man ikke til fienden, å arrangerer en prøvesprengning. Man bruker det man har mot de. Man visste ikke så mye om bomben da som man gjør nå, så det er jo veldig lett å sitte her å være etterpåklok.Å en liten ting til. De fikk tilbud om å overgi seg etter første bomben. Noe de ikke ville.

8103122[/snapback]

 

De vurderte vel en prøvesprenging med japanske diplomater tilstede men var redde for den politiske effekten av en mulig fiasko? Det mener iallefall jeg å ha lest i en eller annen bok for ett par år siden?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så hvorfor ga Japan seg da ikke etter første bomben?

8101584[/snapback]

 

Fordi de fikk den andre i hodet dagen etter ...!? :hmm:

Vet du hva? De hadde faktisk ikke www.

8102945[/snapback]

 

Første bombe 6.August, andre bombe 9.August. Ikke særlig flink til å telle dager du skjønner jeg. Å for det andre, er man i krig, ringer man ikke til fienden, å arrangerer en prøvesprengning. Man bruker det man har mot de. Man visste ikke så mye om bomben da som man gjør nå, så det er jo veldig lett å sitte her å være etterpåklok.Å en liten ting til. De fikk tilbud om å overgi seg etter første bomben. Noe de ikke ville.

8103122[/snapback]

 

De vurderte vel en prøvesprenging med japanske diplomater tilstede men var redde for den politiske effekten av en mulig fiasko? Det mener iallefall jeg å ha lest i en eller annen bok for ett par år siden?

8103461[/snapback]

 

Greit nok ...? Men etter den første vellykkede hyggen, hvorfor gjenta den da tre dager etterpå? :hmm:

Lenke til kommentar

Pisspreik. De fikk beskjed om å gi seg dagen etter den første bomben, men svarte ikke på den. De ble også sluppet "flyers" alle veier. USA tok dette som ett nei, å dermed slapp de en til ett par dager etterpå. Få med deg fakta.

 

Å at de ventet 3 dager er værre. De burde heller sluppet de uten å spør om fienden sin ville overgi seg altså. Hmm..... :hmm:

Lenke til kommentar
Så hvorfor ga Japan seg da ikke etter første bomben?

8101584[/snapback]

 

Fordi de fikk den andre i hodet dagen etter ...!? :hmm:

Vet du hva? De hadde faktisk ikke www.

8102945[/snapback]

 

Første bombe 6.August, andre bombe 9.August. Ikke særlig flink til å telle dager du skjønner jeg. Å for det andre, er man i krig, ringer man ikke til fienden, å arrangerer en prøvesprengning. Man bruker det man har mot de. Man visste ikke så mye om bomben da som man gjør nå, så det er jo veldig lett å sitte her å være etterpåklok.Å en liten ting til. De fikk tilbud om å overgi seg etter første bomben. Noe de ikke ville.

8103122[/snapback]

 

De vurderte vel en prøvesprenging med japanske diplomater tilstede men var redde for den politiske effekten av en mulig fiasko? Det mener iallefall jeg å ha lest i en eller annen bok for ett par år siden?

8103461[/snapback]

 

Greit nok ...? Men etter den første vellykkede hyggen, hvorfor gjenta den da tre dager etterpå? :hmm:

8103624[/snapback]

 

Kanskje fordi Japan fremdeles ikke var klar for å overgi seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Pisspreik. De fikk beskjed om å gi seg dagen etter den første bomben, men svarte ikke på den. De ble også sluppet "flyers" alle veier. USA tok dette som ett nei, å dermed slapp de en til ett par dager etterpå. Få med deg fakta.

 

Å at de ventet 3 dager er værre. De burde heller sluppet de uten å spør om fienden sin ville overgi seg altså. Hmm.....  :hmm:

8103627[/snapback]

 

"fienden" var alllerede nedkjempet forlengst. Det de kjempet mot var nuddelskåler og barn. :thumbdown:

 

Hvis du for all del har fakta som motbeviser mine påstander, så sleng dem frem!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så hvorfor ga Japan seg da ikke etter første bomben?

8101584[/snapback]

 

Fordi de fikk den andre i hodet dagen etter ...!? :hmm:

Vet du hva? De hadde faktisk ikke www.

8102945[/snapback]

 

Første bombe 6.August, andre bombe 9.August. Ikke særlig flink til å telle dager du skjønner jeg. Å for det andre, er man i krig, ringer man ikke til fienden, å arrangerer en prøvesprengning. Man bruker det man har mot de. Man visste ikke så mye om bomben da som man gjør nå, så det er jo veldig lett å sitte her å være etterpåklok.Å en liten ting til. De fikk tilbud om å overgi seg etter første bomben. Noe de ikke ville.

8103122[/snapback]

 

De vurderte vel en prøvesprenging med japanske diplomater tilstede men var redde for den politiske effekten av en mulig fiasko? Det mener iallefall jeg å ha lest i en eller annen bok for ett par år siden?

8103461[/snapback]

 

Greit nok ...? Men etter den første vellykkede hyggen, hvorfor gjenta den da tre dager etterpå? :hmm:

8103624[/snapback]

 

Kanskje fordi Japan fremdeles ikke var klar for å overgi seg.

8103643[/snapback]

 

Helt og totalt latterlig, fordi den Japanske hæren var detronisert. Det var bare snakk om et "dødsstøt", og det fikk de jaggu, og det fikk de jaggu to ganger ...Helt sykt spør du meg.

Lenke til kommentar
Nå gjør det nok det ja. Under 2. Verdenskrig var det litt anderledes. Ikke så mye "smart" bomber ute å gikk som vi har nå. Så jo f.eks hvordan det gikk med London eller Dresden for den saks skyld.

8103326[/snapback]

Men i begge tilfellene mener jeg det var feil å bombe. Få folk vil prøve å påstå at bombingen av London var "rett". Skummelt nok er det mange som ikke har fått med seg at bombingen av Dresden også var feil.

Lenke til kommentar

Sier ikke det er rett nå. Men når det skjedde så var det rett. Hadde de allierte styrt unna å bombe noe i det hele tatt som var sivilt, hvordan tror du da 2. Verdenskrig hadde endt.

 

Hadde det skjedd nå, så hadde jeg vært helt imot det. Det jeg sier er at de hadde vært lenge i en VERDENSKRIG, der det skjedd fryktelig mye stygt på begge sider. Klart det forandrer ting.

 

Å jo, jeg vet om Dresen. Derfor jeg nevnte det lengre oppe. Det hele var jo en stor hevn aksjon mot Tyskerene p.g.a London. Var vel ikke ett eneste militært mål i hele Dresden.

 

Ett lite klipp fra wikipedia

 

The bombing of Dresden, led by the Royal Air Force (RAF) and involving the United States Army Air Force (USAAF) between February 13 and February 15, 1945, remains one of the more controversial Allied actions of World War II.

Lenke til kommentar
Sier ikke det er rett nå. Men når det skjedde så var det rett. Hadde de allierte styrt unna å bombe noe i det hele tatt som var sivilt, hvordan tror du da 2. Verdenskrig hadde endt.

 

Hadde det skjedd nå, så hadde jeg vært helt imot det. Det jeg sier er at de hadde vært lenge i en VERDENSKRIG, der det skjedd fryktelig mye stygt på begge sider. Klart det forandrer ting.

 

Å jo, jeg vet om Dresen. Derfor jeg nevnte det lengre oppe. Det hele var jo en stor hevn aksjon mot Tyskerene p.g.a London. Var vel ikke ett eneste militært mål i hele Dresden.

 

Ett lite klipp fra wikipedia

 

The bombing of Dresden, led by the Royal Air Force (RAF) and involving the United States Army Air Force (USAAF) between February 13 and February 15, 1945, remains one of the more controversial Allied actions of World War II.

8103783[/snapback]

Det var noen "militære mål" i Dresden, men de var svært uviktige.

 

Og jeg tror at andre verdenskrig hadde endt likt som den gjorde enn om de allierte hadde bombet Dresden, Hiroshima, og Nagasaki. Sikkert flere steder også. Men uten bombing i det hele tatt hadde nok ikke godt så bra.

 

Synes uansett Howard Zinn sier mye vettugt om hvordan det er viktig å huske på at "den gode krigen" egentlig ikke var spesielt god, noe som er ekstra kraftig når det kommer fra en som faktisk bombet sivile mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...