Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri blir svakere og svakere. Hva kan være feil


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette er sikkert et skikkelig newbie spørsmål, men jeg har ikke så god peiling at jeg vet det selv.

 

Jeg har altså en gammel toyota corolla 1986 modell.

I det siste har starteren på bilen gått tregere og tregere for hver gang jeg starter. Dette skjedde relativt raskt over en periode på ca. 1 uke eller i antall oppstarter ca. 3 oppstarter.

Jeg la ikke noe spesielt vekt på det de første par gangene, men siste gang var det full stopp. Bare klikk ved å vri på starteren og det indikerer jo at det mangler strøm. Bilen kjører helt fint når den først er i gang, jeg har i det siste fått starthjelp flere ganger (eller brukt nedoverbakke for å starte) og bare jeg får bilen i gang er det null problemos.

 

Hva er mest sannsynlig her? Er det batteriet som er gåent eller kan det være dynamoen? Jeg målte spenningen på batteriet her om dagen og det lå på ca. 11 komma noe i volt. Men starteren ville ikke gå.

 

Hvordan kan man gå frem for å feilsøke seg frem til den virkelige feilen?

 

På forhånd takk for alle opplysende svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Det kan virke som om det er bateriet som sliter litt..

Hvis du kjøper/låner deg en syrevekt-måler og tester bateriet, vil du få svar på tilstand. Eventuelt hvis du ser ned i bateriet, se om vannet er grått i ett av kammerene.

Eller du kan forsøke å lade bateriet helt opp, for da å se om det tapper seg igjen.

Viser den foresten samme Volt mår motoren går? For 11V er litt lite.. Det kan være regulatoren på dynamoen som sliter, da.

 

Håper dette er til litt hjelp?

 

Greb

Lenke til kommentar

er nok ikke dynamoen, hvis den går som den skal. uansett, mål på batteripolene med multimeter når bilen går, skal ligge på oppunder 14 volt(så vet du det til en annen gang, tror 13.8 er det mest vanlige med litt avvik selfølgelig). er dynamoen gåen, så vil det bli dårlig med strøm til plugger, og da vil den ikke gå

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan også være en stømtyv, ta av minusen på batteriet og sett en prøvelampe mellom minus på batteriet og minuskabelen. lyser lampa når tenning er avslått har du strømtyv.

Lenke til kommentar
er dynamoen gåen, så vil det bli dårlig med strøm til plugger, og da vil den ikke gå

8099375[/snapback]

 

Dynamoen har vel ikke så mye å gjøre med strøm til pluggene. Det er det fordeleren og andre ting som gir.

 

Hvis regulatoren er defekt, vil ikke dynamoen gi nok ladestrøm til bateriet ved kjøring og batteriet vil tappes.

Tror nok en syrevekt og en lader hvil gi en status på tilstanden. Men når det er sakt, koster lader litt og det vil kanskje være like greit å kjøpe et nytt batteri f.eks på Biltema eller Thorsov Bilrekvisita har de fine priser, både på batteri, lader og syrevekt.

 

Greb

Lenke til kommentar
Dynamoen har vel ikke så mye å gjøre med strøm til pluggene. Det er det fordeleren og andre ting som gir.

 

så fordeleren produserer strøm da mener du? fordeleren deler strømmen ut til pluggledningene. dynamoen på en opel jeg hadde tok kvelden, det som skjer er att lyset blir dårligere og dårligere og bilen går i rykk å napp til den stopper..

 

det er dynamoen som produserer strøm, ingenting annet..

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips og forslag folkens. I kveld gjorde jeg litt ekstra undersøkelser og kom frem til et par ting.

 

Bilen hadde stått rolig et par dager etter sist jeg fikk starthjelp. Men i kveld hadde batteriet faktisk noe strøm slik at starteren gikk et par runder og bilen startet. Hvordan er dette mulig? Kan batteriet bli kraftigere av å stå ute i kulda noen dager? Da jeg stanset bilen sist testet jeg starteren etter stopp og da var det null og niks respons...

 

Ok. Uansett. Jeg kjører bilen et par kilometer og inn i en opplyst og varm garasje for å sjekke tilstand. Underveis ser jeg at min digitale klokke på dashbordet forsvinner helt når jeg skrur på bakvinduvarmeren. Tydligvis dårlig med strøm selv om bilen er i kjøring.. Jeg stopper bilen i garasjen og forsøker starteren på nytt. Null respons. Altså batteriet har blitt dårligere underveis.

 

Jeg måler nå volten på batteriet når motoren ikke er i gang. Den er på 11,05V. Så sjekker jeg batterivannet og ser at det er svært lite i de fleste kammer. Dermed fyller jeg på med batterivann opp til nivået det skal være og det går totalt med ca. en halv liter vann. Så starter jeg bilen med starthjelp og måler voltnivået på nytt. Under tomgang ligger det på 12,77V med alle lys og vifter skrudd av. Hvis jeg ruser motoren stiger også voltnivået til godt over 13V. Betyr det at dynamoen er i orden siden Volten stiger ved rusing?

Hvis jeg derimot skrur på frontlysene synker voltnivået til rundt 12,4 under tomgang og endrer seg svært svært lite ved rusing. Tror det gikk opp til 12,5 eller noe.

Jeg håpet det skulle ordne seg ved å etterfylle batterivann, men det ser ikke slik ut. Jeg kjørte rundt i ca. 1 time for å forsøke å lade batteriet, men voltnivået var bare blitt lavere etter dette.

 

Så langt jeg kan skjønne av dette må det vel være batteriet som er dårlig? Hvis spenningsnivået stiger ved rusing betyr vel det at dynamoen funker?

 

Jeg har dessverre ingen lader så det blir vanskelig å forsøke å lade opp batteriet.

 

Noen som har noen meninger rundt dette? Hva er forresten en syrevekt?

Lenke til kommentar
Hva er forresten en syrevekt?

8111203[/snapback]

 

En syrevekt er en type stor "pipette" som viser hvor mye syrevannet opptar(?) Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men det viser tilstanden på batteriet :thumbup:

Høres ut som dynamoen din lader godt. men at problemet var lite vann i sellene..

Når du har fylt på ekstra vann på batteriet, bør det lades godt opp.. tar litt tid å "aktivere" vannet..

 

Så til "Simkin"

Hvordan kan man skyve igang en bil uten strøm? Eller hvorfor startet biler "bare" med sveiv og uten batteri i gamledager??

Batteriet eller dynamoen gir ikke strøm til pluggene, men dynamoen trenger gjærne strøm for å lade :w00t:

 

Greb.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man skyve igang en bil uten strøm? Eller hvorfor startet biler "bare" med sveiv og uten batteri i gamledager??

Batteriet eller dynamoen gir ikke strøm til pluggene, men dynamoen trenger gjærne strøm for å lade konservativ_woot.gif

 

en bil vil gå hvis du fjerner dynamo da? hvor skal coil og fordeler få strøm fra da?

 

dynamo gir ikke strøm direkte nei, men til coil, og coil videre til fordeler..

 

Når den kjekke ladelampa lyser under kjøring er det noe galt med ladesystemet og batteriet blir utappet etter hvert som motoren rusler og går. Vindusviskeren går saktere, kupevifta går saktere og lysene blir svakere og til slutt stopper kjerra helt.

 

http://www.bilinform.no/index.php?option=c...id=46&Itemid=81

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Aner ikke hvor gammelt det er. Kjøpte bilen for 3-4 år siden og jeg har ikke skiftet batteriet selv. Så det er minst så gammelt.

8112891[/snapback]

 

Med mindre du er sikker på at batteriet er i god stand kan det kanskje være på tide å bytte det. Om det ikke løser problemet ditt så har du ihvertfall eliminert et usikkert element.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...