Maple Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Er det egentlig lovlig å selge opphavsrettbeskyttet programvare til videre andre personer? Jeg tror det, men vet ikke. Hvordan stiller det seg om det er snakk om programvare som er kjøpt som studentlisens? Må man forsikre seg at den som kjøper også er student, eller er det rett og slett ikke lov å selge?
ilpostino Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 så lenge det ikke står noe i sluttbrukerlisensen7avtalen om at det ikke kan videreselges så skal da det gå...
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 I de fleste EULAer står vel dette spesifisert som et NEI. Men i følge norsk lov er dette tillatt - sannsynligvis med visse unntak. Studentlisens hørtes ut som et vesentlig unntak - men igjen - dersom du lar programvaren følge maskinen virker det litt rart at du ikke får lov til å selge maskinen med sitt orginale OS - nettopp fordi kjøperen ikke er student.
backup Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Ifølge åndsverksloven er det skaperen av programvaren som har opphavsretten til den. I opphavsretten ligger det at det er bare skaperen av programvaren som har rett til å mangfoldiggjøre den, dvs rett til å distribuere den til andre. Dette vil si at hvis en tredjemann ønsker å bruke programvaren, må han skaffe seg bruksrett til den gjennom en avtale med opphavsmannen, en såkalt lisens. Det er heller ikke lov å låne bort lisensiert programvare (åndsverklovens paragraf 19 2. ledd). Kort sagt, lisensiert programvare man har anskaffet, kan man hverken videreselge eller låne bort til andre, fordi opphavsmannen har distribusjonsretten, unntaket er om opphavsmannen i sine lisensvilkår har sagt ja til dette.
Maple Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Skrevet 7. mars 2007 Jeg leste akkurat "License Terms for Software Licensed from Microsoft". Disse dokumentene er forskjellige fra produkt til produkt, og kan finnes hos Microsoft. Jeg leste bare for Windows Vista Home Premium, og der står det at det er lov til å selge videre programvaren så lenge den ikke spesifikt er merket med at videresalg er ulovlig. MEN. Det stod ikke noe spesielt om studentutgaver, noe som var rart. Men jeg bare selger dritten, ingen kan ta meg for det når det er så vanskelig å orientere seg og det er snakk om et produkt til under 1000 kroner.
Orjanp Skrevet 7. mars 2007 Skrevet 7. mars 2007 Ifølge åndsverksloven er det skaperen av programvaren som har opphavsretten til den. I opphavsretten ligger det at det er bare skaperen av programvaren som har rett til å mangfoldiggjøre den, dvs rett til å distribuere den til andre. Dette vil si at hvis en tredjemann ønsker å bruke programvaren, må han skaffe seg bruksrett til den gjennom en avtale med opphavsmannen, en såkalt lisens. Det er heller ikke lov å låne bort lisensiert programvare (åndsverklovens paragraf 19 2. ledd). Kort sagt, lisensiert programvare man har anskaffet, kan man hverken videreselge eller låne bort til andre, fordi opphavsmannen har distribusjonsretten, unntaket er om opphavsmannen i sine lisensvilkår har sagt ja til dette. 8098032[/snapback] Å mangfoldiggjøre den, vil jeg tolke som å kopiere programvaren. Dersom man selger sin egen lisens, og fjerner programvaren fra sitt system, har man ikke mangfoldiggjort den. Man har bare flyttet en lisens fra en person til en annen. Men det er bare min tolkning av informasjonen gitt i det quotede innlegget. Ørjan..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå