Gå til innhold

Jegerprøven, hvordan foregår den?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er i grunn et vanlig kurs.

Jeg tok prøven gjennom skolen og hadde to timer i uka gjennom

et halvt år ca.

 

Regner med du skal ta den gjennom Jeger og Fisk.

Det som skjer er nok at dere går igjennom det mest grunnlegende innen forskjellige jakt typer og former. Forskjellige jakt bikkjer og en god del regler.

 

Dere skal nok også ha to turer hvor dere skal prøve å skyte med hagle og rifle. Og få vite åssen disse to våpen typene fungerer sånn grovt sett.

 

Før det avsluttes med en "eksamen" med 50 spørsmål som nevn over.

Ville vel anbefalt å låne "ABC til jegerprøven" eller hva den heter på et bibliotek, vis dere ikke får låne noe gjennom kurset(det fikk vi, men det var på skolen da)!

 

Håper dette ga deg litt innblikk i hva som venter deg!

 

vis det er noe mer du lurer på så spør!

Lenke til kommentar

tror du kan ta den om igjen en eller to ganger mot den avgiften det koster.

Er ikke så mye for selve prøven. Hvis du stryker de to gangene må du ta kurset om igjen.

 

Er ikke sikker på om det er to ganger du kan ta den igjen eller men er nokså sikker på at du har muligheten til å ta den igjen en eller to ganger uten å ta hele kurset igjen!

 

Tror ikke du trenger å være så veldig redd for å stryke! Bare føg med i "timene" og les litt til prøven så skal du nok klare det! Er ikke så veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg har lest Jegerprøveboka (Landbruksforlaget) en gang, og leser den nok ihvertfall et par ganger til før jeg tar prøven om en god stund. Den inneholder mye om bl.a. jakt- og våpenlovgiving, jaktvett/moral, forskjellige jaktbare og ikkejaktbare arter og våpenstell og -teori. Det er absolutt ikke en dum bok.

Lenke til kommentar
Jeg har lest Jegerprøveboka (Landbruksforlaget) en gang, og leser den nok ihvertfall et par ganger til før jeg tar prøven om en god stund. Den inneholder mye om bl.a. jakt- og våpenlovgiving, jaktvett/moral, forskjellige jaktbare og ikkejaktbare arter og våpenstell og -teori. Det er absolutt ikke en dum bok.

8148625[/snapback]

Den boken skal jeg kjøpe på torsdag. :) På søndag skal vi skyte med hagle og rifle på skytebane. :cool: Ganske morsomt og lærerikt å ta Jegerprøven har jeg funnet ut.

Lenke til kommentar

eksamen får du en sjanse til om du stryker, men etter dette må man betale ny eksamensavgift på 250 NOK... men det skal mye til å ikke klare dette.. vet at det er en del igjennom skolesystemet som ikke greier dette, men da er det kasnkej fordi at det har noe med skole å gjøre.... når jeg tok prøva var vi 10-15 stykk som skulle ha den.. og overraskende nok var den dårligste poengsummen 46 poeng av 50..

 

Jeg brukte forøvrig landbruksforlagets jegerprøve bok og denne var jeg godt fornøyd med... skumleste litt i boka, og fikk 48/50 poeng.. egentlig nesten ingen vits i å lese boka følte jeg.. men så hadde vi en meget bra kursholder også da som hadde drevet med stoffet i 25-30 år :p Og jeg sier bare en ting gled deg til høsten da jakta begynner for når du først har starta med dette får du hekta.. og du har en sunn hobby for resten av livet :thumbup:

Lenke til kommentar

Tjaa, jeg vet ikke med dere, men her ser vi på en del utdaterte filmer som får meg til å sovne hver gang. :)

 

Uansett, selve prøven tror jeg blir grei skurring, da vi har testprøve uken før, gamle prøver kan tas på internett og tre svaralternativer på hvert spørsmål.

Lenke til kommentar

vi haddde ikke tidsbegrensing tror jeg? men spørsmåla går jo unna veldig fort så det er ingenting å bekymre seg for.. Dessuten er den testen du har funnet der ingenting å måle med selve jegerprøva men skal se om jeg kan få skanna inn/avfortografert noen eksemplarer jeg har fra 2002/2001 eller noe i den duren... er jo nesten de samma spørsmåla hvert år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...