Gå til innhold

[Løst]Spill-PC - AMD64 - Budsjett ca. 8000 - Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Min hjemmesnekra PC har nå holdt i ca fire/fem år, med diverse problemer og PiratWindows. Jeg er rett og slett dritt lei, og vil kjøpe en ny kraftig maskin med ekte Windows. Har satt opp et oppsett på komplett.no som jeg syns ser bra ut, men jeg tar gjerne imot tips til forandringer.

Det orginale opsettet ble kåret til best i test på DinSide.no, og kan sees her. Det eneste jeg har gjort er å forbedre det så mye som mulig innenfor mitt budsjett:

Kabinett: In-Win C603 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/460W Power, 2xUSB 2.0 - Uten Vifter

Hovedkort: MSI K9VGM-V, VIA K8M890, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, SATA, LAN, VGA, PCI-Ex16

Prossessor: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Skjermkort: Sapphire Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out,2xDVI-I,Lite-Retail

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Kortleser: USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv, for CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)

DVD-Brenner: Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA Black OEM

Operativsystem: Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk Komplett, kun til PC produksjon

Pris: 8284,-

Har allerede:

Trådløst tastatur + mus

19" Widescreen LCD med 1440x900 oppløsning (tror det er 900, litt usikker)

5.1 høytalere

+ annet dilldall

Det som er viktig for meg er at PCen er stillegående, da jeg liker å laste ned filmer og lignende mens jeg sover i samme rom. Det er (selvsagt) også viktig at den har god ytelse. Spiller en del World of Warcraft og ser en del film.

Så vidt jeg har skjønt så er det innebygd grafikkkort på hovedkortet. Kommer dette til å skape noen konflikt med det andre som jeg har lagt til?

Hovedkortet er billig, men det er det eneste jeg kan velge, er det bra nok?

Takker for alle svar. :D

Endret av Scorix
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det ser ut til at du har funnet frem til et ganske bra oppsett for pengene. WoW vil gå helt fint. Hovedkortet er bra nok, og vil ikke begrense ytelsen. Boxed-vifte til cpuen er stille. PATA-versjonen av brenneren er stille, så da regner jeg med at den der også er det.

Hilsen,

efikkan.

Skrevet

Heisann!

Fint oppsett du har valgt der. Jeg kjøpte noe lik datamaskin for ikke lenge siden, men da vil jeg si at jeg fikk litt mer valuta for pengene:

Amdx2 5200

1gb ram

7600GT XXX

250GB HD

Hovedkort osv var vel det samme om jeg ikke husker feil. Betalte 8100, og da har du muligheten for å oppgradere videre, pluss at du har en bra grunnbasis på de tingene som koster penger (LES: cpu og gfx)

Poenget mitt er at dette kanskje vil være litt mer gunstig, ettersom at du får en litt mer "top-end" cpu, og kan evt. kjøpe deg en gig ram ekstra etterhvert. (Jeg kjører wow i 1280x1024, med alt på high.) Det også litt mer framtidsrettet, hvis du evt. skal kjøpe deg nyere skjermkort, ettersom at 4200 vil bli en flaskehals.

Skrevet

Windows er vel med i prisen?

X2 4200+ er ikke noen flaskehals for noe sånt system, det er nok skjermkortet som begrenser i lagt større grad. Jeg kjørte WoW tidligere på GeForce 6600 GT og Athlon64 3500+ i 1600x1200 og full grafikk uten problem.

Skrevet (endret)

Jeg ville firt på harddisk og RAM (250gb og 1,5 gb isteden) og lagt pengene i et litt sprekere skjermkort, ellers var det et greit oppsett. Også må du ha vifter i kabinettet da, men det har du kanskje fra før av? Koster ikke så mye for et par greie 120mm vifter fra mist uansett.

Endret av Lefse
Skrevet

X2 4200+ gir nok mer for pengene. (uavhengig av produsent)

Styr forøvrig unna den NEC-brenneren, den støyer en god del. Boxed-viftene til Core 2 Duo kan også støye noe.

Skrevet

X2 4200+ er ikke noen flaskehals for noe sånt system, det er nok skjermkortet som begrenser i lagt større grad. Jeg kjørte WoW tidligere på GeForce 6600 GT og Athlon64 3500+ i 1600x1200 og full grafikk uten problem.

Jepp, Windows Vista Ultimate er medregnet i prisen.

Jeg ville firt på harddisk og RAM (250gb og 1,5 gb isteden) og lagt pengene i et litt sprekere skjermkort, ellers var det et greit oppsett. Også må du ha vifter i kabinettet da, men det har du kanskje fra før av? Koster ikke så mye for et par greie 120mm vifter fra mist uansett.

Grunnen til at jeg velger så stor harddisk er at jeg laster ned en hel del filmer. Ser også på Naruto, som til nå har kommet ut med 224 episoder og 2 filmer som alt er lagret på min 160 GB harddisk som snart er full.

Vifter må jeg ha, men det koster nesten ingen ting, og må dessuten bestilles for seg selv.

ville ikke denne pc'en være bedre da?

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...69-177509BD8FBA

Bare mitt forslag, men jeg elsker Intel over alt smile.gif

eventuelt velg ett x1950pro kort i tilleg smile.gif

For min del ser det ut som om du har glemt hovedkort, men det kan hende jeg tar feil. Det er uansett viktig at den er stillegående, og jeg vil også at Komplett bygger den for meg, da jeg er lei av de problemer som ofte følger med når man bygger selv.

-----

Hva om jeg oppgraderer skjermkortet til XFX GeForce 7600GT 256MB GDDR3 XXX, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 590/1600Mhz

Og prossessoren til AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

Da blir prisen 8980,-

Det burde vel holde til både det ene og det andre i noen år framover?

Skrevet

Høres bra ut, men problemet er at det ikke er et valg i det opsettet jeg har sett på. Får ringe komplett å høre om det er mulig og få det kortet sammen med de andre delene jeg har valgt ut. Takk for tipsene :D

Skrevet
Prøv heller C2D. Mer moro til en bedre pris  :)

8094355[/snapback]

Når jeg satt og leste gjennom denne tråden, ventet jeg på når jeg fikk se en post av denne typen... Typisk. :hrm:

vil han ha AMD, kjøper han AMD.

Scorix, ta et X1900GT isteden for, som de andre sier, ytelsen blir betydelig bedre sett i forhold til GF.

Skrevet
Sorry, men noen måtte gi et fornuftig råd uansett hvor fanatisk man er på AMD (som jeg også var før)  :)

8094457[/snapback]

Det er nok mer fornuftig å sjekke prisene på ulike cpuer og ytelsen, fremfor å tro at for eksempel Core 2 Duo gir mest for pengene. I prisklassen under 2500 kr gjør faktisk AMD det for tiden, etter at de dumpet prisene og laget noen nye modeller. Men av høyere modeller er det Intel som tilbyr best ytelse.
Skrevet
Sorry, men noen måtte gi et fornuftig råd uansett hvor fanatisk man er på AMD (som jeg også var før)  :)

8094457[/snapback]

Det er nok mer fornuftig å sjekke prisene på ulike cpuer og ytelsen, fremfor å tro at for eksempel Core 2 Duo gir mest for pengene. I prisklassen under 2500 kr gjør faktisk AMD det for tiden, etter at de dumpet prisene og laget noen nye modeller. Men av høyere modeller er det Intel som tilbyr best ytelse.

8094745[/snapback]

Til prisen av E4300, hvilken AMD tilbyr det samme ?

Skrevet (endret)

8094745[/snapback]

E6400 er et veldig godt alternativ til 1699kr

For såvidt koster E6600 2499.

X2 4200+ er sammenlignbra med E4300 i ytelse, men sistnevnte koster en hundrelapp eller to mer. Tatt i betraktning det store overklokkingspotensialet til E4300, vil absolutt denne være et bedre kjøp. Så sant man da ønsker å klokke litt.

Endret av Frijazz
Skrevet

8091335[/snapback]

Det jeg mente, er at med en 5200 så slipper han oppgradering på en stund, selv om en 4200 yter bra, så vil jo logisk nok den andre yte bedre. Som jeg skrev, når en først skal kjøpe, så kan en kjøpe best av de tingene som er "dyrt" å oppgradere, å heller fire litt ned på ram og hd plass f.eks. Da har man en bedre grunnbasis, imo.

Skrevet (endret)

Du bør tenke på ytelsen i forhold til prisen. Husk at den testen ble skrevet på et tidspunkt der Intel hadde langt bedre priser på sine cpuer enn det AMD hadde, men AMD satt ned prisene betydelig rundt februar.

Om du sammenligner en del tester, så vil du se at E6300 ligger mellom X2 4200+ og X2 4600+ i ytelse (gjennomsnitt). HW.no testet alt for få spill til å trekke noen god konklusjon. (Du vil alltids kunne finne tester som favorisérer den ene eller den andre produsentet). Husk også at E4300 er noe svakere enn E6300.

Så med tanke på prisen vil X2 4200+ / 4400+ gi mest for pengene i sine prisklasser, litt lenger opp muligens E6400 og så X2 5400+ over det. (osv.)

Generelt: (ikke til noen spesifikke brukere)

Jeg er lei av at en del brukere ikke kan godta at for eksempel AMD kan tilby mest for pengene i en prisklasse, og nesten krepérer når det blir nevnt. Core 2 Duo er bra, men er ikke nødvendigvis den beste løsningen for alle. Til overklokking er den ganske suveren, og det er det vel liten tvil om.

Endret av efikkan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...